Begagnad 13" Macbook Alu - bra idé?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-15 13:56

Vad är egentligen omdömet om en begagnad 13" MacBook Unibody (typ en MB466/467)? Finns det några "hakar" eller nåt att se upp med?

Jag gillar storleken och tvekar inför att köpa en vit MacBook med tanke på alla diskussioner om repor och sprickor. När jag tänker efter vad jag verkligen gör vid datorn så är surf och skrivande det primära.

Är det någon idé att köpa? Finns det något som är bättre på begagnatmarknaden i samma formfaktor?

Jag tror nog den är helt okej - om du klarar dig utan FireWire. Det beror ju givetvis på vad du får ge för den också.

Jag är mycket nöjd med min, och kan inte förstå vem som vill sälja sin?

Den har hållt jättebra. Skärmen är fortfarande bra, liksom känslan i tangentbordet.

/Magnus

• Medlem
  • 2010-04-15 14:36

Jag är mycket nöjd med min. Skulle vilja köpa nya MBP, men det är inte värt pengarna.
Den enda nackdelen är att den saknar FireWire, kan du leva med enbart USB så slå till. Köp min kanske?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-15 14:47

Jag kollade runt lite lokalt (Gbg). Jag vet inte vad som är rimligt men det är en maskin som är två generationer gammal nu och 75% av nypriset (9000 eller mer) känns för mycket.

EDIT: Ursäkta, jag kanske är en snålgurka?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-15 14:54

Det känns fruktansvärt dyrt när du nu kan få antingen den färska MB'n för 10k (visst plast då), eller den nya MBP'n för 11995! Mitt tips, spara ihop lite till isåfall och köp dig en ny!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-15 15:50

Ja, det är ju det där med nypriset - alltid lockande med en ny skinande mac. Rena julafton när man får öppna kartongen. Det är nästan värt ett par tusen extra.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-15 15:54

Bara DOFTEN av en ny Mac är värt priset

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-15 16:33

Hehe... det var fem år se'n senaste nydatorköpet. Men snålgurkan och köpmonstret i mig har skilda åsikter i frågan.

• Medlem
  • 2010-04-15 19:29

Frågar du mig så är det absolut värt pengarna för 4 GB minne, FW800, nya grafikkortet, bättre batteri och nya processorn.

Big no no, 9K för en beg. Mac utan garanti, eller med väldigt kort, är inget jag skulle köpa.

Hellre en ny plasbook isf, den nya är inte alls så farlig som den äldre var.

9000 är som sagt väldigt mycket för en begagnad. Den kostar inte tillräckligt mycket mer ny. Det är definitivt värt en bra slant att köpa ny, inte för doften utan för tryggheten. Originalkvitto. Fulla garantier. Jag drar minst 25% på en begagnad även om det är nyskick. (Det påverkas dock lite av om det är en intressant modell som är svår att få tag på.)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-16 12:03

Ja, det är sant att 9k är lite väl häftigt. Så jag får dividera vidare, om det nu inte dyker upp ett pangerbjudande på en Unibody eller förra generation med 9400-grafiken. Annars lutar det allt åt en ny MBP ...

• Medlem
  • 2010-04-16 16:55
Ursprungligen av Jimi:

Ja, det är sant att 9k är lite väl häftigt. Så jag får dividera vidare, om det nu inte dyker upp ett pangerbjudande på en Unibody eller förra generation med 9400-grafiken. Annars lutar det allt åt en ny MBP ...

Håll koll på Macoteket. De säljer ut gamla modeller till överpris.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-17 11:19

Ja, det finns diverse sajter som försöker kränga gamla modellen till nästan nypris ... Jag var i väg i går igen och kollade på MacBook vs MBP. Min tanke då var att kanske köpa MB och skaffa en sån där skyddsfilm (typ iVizor AG) och komma undan lite billigare med en lite mindre glansig skärm. Det känns inte som någon extremt stor skillnad på maskinerna.

Men jag fick svar från Moshi att deras AG-filter inte passar på MB så där var fick jag tji.

1
Bevaka tråden