MiniDisplay eller miniDVI -> VGA?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska jag köpa den här...

Mini DisplayPort to VGA Adapter - Apple Store (U.S.)

eller den här...

Apple Mini DVI to VGA Adapter - Apple Store (U.S.)

till en ny macmini, som ska lira med en VGA-plasma?

Jag tror egentligen inte att det spelar någon roll, har inte hört att det skall vara någon skillnad.

• Medlem
  • Thailand
  • 2010-04-14 16:18

Eftersom Mac Mini har båda portarna går båda att använda. Eftersom VGA är analogt bör det ge aningen högre kvalitet med Mini Display Port. Men det är många andra faktorer som spelar in också.

Har du inte HDMI eller DVI på skärmen?

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-14 16:31
Ursprungligen av Stig R:

Eftersom Mac Mini har båda portarna går båda att använda. Eftersom VGA är analogt bör det ge aningen högre kvalitet med Mini Display Port. Men det är många andra faktorer som spelar in också.

Har du inte HDMI eller DVI på skärmen?

Varför skulle mDP->VGA vara bättre än DVI->VGA?

I byta fallen handlar det om att omvandla en digital signal till en analog, jag skulle säga att resultatet blir exakt samma och det spelar alltså ingen roll vilken väg man går i det fallet

• Medlem
  • Thailand
  • 2010-04-14 16:38

Sorry, zinned har naturligtvis rätt i det fallet, men det finns en annan skillnad - inklistrad från Wikipedia:
Unlike its Mini-DVI and Micro-DVI predecessors, Mini DisplayPort is capable of driving resolutions up to 2560×1600, commonly used with 30-inch displays. With a suitable adapter, Mini DisplayPort may be used to drive displays with a VGA, DVI or HDMI interface.

Så när det gäller hög upplösning är MDP bättre. Om det är en stor skärm...

Åsso kan man köra HDMI via den.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-14 16:49

@ Stig R

Där har du helt rätt

Men, om vi ser på produkten som den ska användas till här så spelar inte det heller någon roll. Jag skulle vilja se den plasma som idag kan lira högre upplösning än 1920 x 1080

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 19:53

Båda kontakterna klarar 1080p. Båda går att konvertera till HDMI, men mini-DVI har faktiskt samma signal som HDMI från början. Båda kan skicka ut VGA-signal (det sker ingen konvertering i adaptern vad jag vet utan grafikkortet skickar ut en VGA-signal genom porten).

Det som mini DisplayPort kan men som mini-DVI inte kan är att skicka ut mini DisplayPort-signal (såklart) och att skicka ut upplösningar för 30"-skärmar.

M.a.o. spelar det ingen som helst roll i detta fall.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-15 11:15

Vad menar du med "samma signal som HDMI"? Både DVI och DP är digitala, likväl som HDMI, dvs samma signal. Eller vad syftar du på?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-15 13:17
Ursprungligen av zinned:

Vad menar du med "samma signal som HDMI"? Både DVI och DP är digitala, likväl som HDMI, dvs samma signal. Eller vad syftar du på?

DisplayPort är ett helt annat protokoll än DVI och HDMI även om det är digitalt, vilket är anledningen till att man inte kan koppla en DisplayPort-skärm till en dator om datorn inte har DisplayPort-stöd.

DVI och HDMI är däremot exakt samma sak. Det enda som skiljer är formen på kontakten och att HDMI har stöd för några extra funktioner som ljud och HDCP. Man kan ta en HDMI-skärm och bara använda en kabel med annan formfaktor i kontakten i andra änden och koppla till en dator som endast har DVI.

Egentligen är dock allt detta irrelevant för frågan. Ska man köra med VGA-adapter skickar grafikkortet ut analog VGA-signal ur vilken som helst av portarna mini-DVI eller mini DisplayPort så båda fungerar lika bra. Anledningen till att jag tog upp detta var bara dels för att belysa att mini-DVI-porten hur bra som helst kan skicka ut HDMI och att någon konvertering från DVI till HDMI egentligen aldrig görs eftersom det är samma sak.

1
Bevaka tråden