Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriva av under flera år

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-13 16:47

Jag skall beställa en ny dator (nya MBP så klart). Det är första gången jag köper in en dyr pryl till företaget och funderar kring vad det har för betydelse om jag överstiger ett halvt prisbasbeslopp (21.200) eller inte. Hamnar jag under så slipper jag skriva av under flera år.. men jag är lite dåligt påläst vad det egentligen innebär att skriva en produkt under flera år.. och om det över huvud taget spelar någon roll? Vad innebär det rent praktiskt?

Jag har ett litet företag (enskild firma) som jag driver vid sidan om mitt heltidsjobb.

Tycker också det är svårt att veta vad dom räknar in i "datorköpet". Jag har tidigare i år köpt bokföringsprogram och kommer kanske köpa Photoshop CS5 senare i år.. Räknar dom det till "datorrelaterade" saker och slår ihop det med det jag betalar för datorn? Då kommer jag ju i vilket fall hamna långt över 21.200 kr innan året är slut..

Borde nog gå en kurs i det här, men tills vidare så tar jag gärna emot goda råd..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-13 19:07

Smartast är det att ringa upp skattemyndigheterna eller/och skaffa dig en ordentlig bokförare/revisor.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-13 20:59

Ja, jo - det är klart att det är den bästa lösningen.. men nu tänkte jag försöka vara modern och ta till internet för att söka svar på egen hand

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-13 21:53

Anledningen att du inte får skriva av för dyra saker är för att det då är "lätt" att undanhålla vinster för skattemyndigheten, och på så sätt går skatteunderlaget ner för staten.

Men för att svara på din fråga, så spelar det ingen som helst roll för din verksamhet.

Exempel.

Köp dator (med tbh) 30.000

Betala år 1 30.000

Skriv av (minskad vinst)
år 1 10.000
år 2 10.000
år 3 10.000

Så efter år tre så har din dator inget bokfört värde, den "finns" inte längre och kan kasseras.

Fördelen med en direktavskrivning är att det är lättare för dig att bokföra. Och att du kan köpa en ny dator varje år

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-13 21:59
Ursprungligen av Tangen:

Anledningen att du inte får skriva av för dyra saker är för att det då är "lätt" att undanhålla vinster för skattemyndigheten, och på så sätt går skatteunderlaget ner för staten.

Men för att svara på din fråga, så spelar det ingen som helst roll för din verksamhet.

Exempel.

Köp dator (med tbh) 30.000

Betala år 1 30.000

Skriv av (minskad vinst)
år 1 10.000
år 2 10.000
år 3 10.000

Så efter år tre så har din dator inget bokfört värde, den "finns" inte längre och kan kasseras.

Fördelen med en direktavskrivning är att det är lättare för dig att bokföra. Och att du kan köpa en ny dator varje år

Tack så mycket, Tangen! Det var ett tydligare svar än Nyföretagarcentrum kunde lämna
Datorn kommer nog ändå hamna under ett halvt prisbasbelopp, men det beror ju på om programvaran kommer räknas in..

EDIT: Skall precis till att beställa.. skall jag använda mig av "Business Apple Store"? Jag ser ingen skillnad från vanliga Apple Store..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-13 22:07

Det är nog ingen skillnad mellan dom två affärerna, vad gäller program så kan dom tas upp som ett eget verifikat i bokföringen och i så fall hamna under 1/2 prisbasbelopp - vilket gör att du inte behöver skriva av det på flera år.

/Tangen

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-13 22:32

Ok. Sen sista fråga..
Får följande info när jag beställer:

"Om du köper till ett företag kan du ange ditt momsregistreringsnummer så att det trycks på kvitto.
Däremot kommer du bara att faktureras exklusive moms om du har ett registrerat konto på Apple Store for Business.
Om du inte har ett konto kan du registrera ett genom att klicka här eller ringa 020-120 99 71."

Jag hajar inte riktigt det där.. jag får väl ändå ett kvitto där momsen är redovisad? Spelar det någon roll?

  • Medlem
  • 2010-04-13 23:01
Ursprungligen av Hallon:

Ok. Sen sista fråga..
Får följande info när jag beställer:

"Om du köper till ett företag kan du ange ditt momsregistreringsnummer så att det trycks på kvitto.
Däremot kommer du bara att faktureras exklusive moms om du har ett registrerat konto på Apple Store for Business.
Om du inte har ett konto kan du registrera ett genom att klicka här eller ringa 020-120 99 71."

Jag hajar inte riktigt det där.. jag får väl ändå ett kvitto där momsen är redovisad? Spelar det någon roll?

Det betyder att du kan få betala priset utan moms till Apple, och sen betala momsen direkt till skatteverket, istället för betala priset med moms till Apple och att Apple sen skickar din moms till skatteverket.

För en lite enskild vid-sidan-av-firma tror jag det är enklast att betala priset med moms...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-13 23:13

Tack för dina inflikningar wlao. Man lär sig!
Jag har beställt nu och det blev dator hos Apple för 19.244 samt SSD-disk hos Inet för 4.218 = 23.462 inkl. moms = 17.596 exkl. moms, så jag håller mig under halvt prisbasbelopp (för jag antar att de 21.200 är exkl. moms?).

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-12-01 13:43

Sparkar igång den här tråden igen för nu börjar det dra ihop sig till årsslut.

Det här med att handla under ett halvt prisbasbelopp - gäller det per bokföringsår eller ett år fr.o.m. att jag kom upp i ett halvt prisbasbelopp senast.. är ni med hur jag menar?

Anledningen till att jag frågar är för att jag måste köpa en ny kamera. Jag vill nolla företaget i år men har inte tillräckligt med pengar för att köpa den kamera jag vill ha. Jag tänker då att jag kan köpa ett objektiv för summan jag har kvar och sedan i stället köpa ny kamera i början av nästa år.
Kameran för sig skulle kosta mindre än ett halvt prisbasbeslopp, men om även objektivet som jag köper nu innan årsslutet skulle räknas in så hamnar det över ett halvt prisbasbelopp..

Och yes - jag skall skaffa mig en revisor, men det är inte riktigt "i hamn" ännu.. därför frågar jag er

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-12-01 19:33

Kontakta Skatteverket och fråga. Reglerna för bland annat datorer har ändrats på sistone, och normalt sett så ska du inte behöva hålla på med avskrivningar för en dator till ett företag - den tas upp som en vanlig kostnad i bokslutet.

Jag är nästan helt säker på att du kan ange datorn som en vanlig kostnad i företaget. Programvaran ska definitivt hanteras som en vanlig kostnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-13 22:36

Skit i det, beställ du, sen i bokföringen läggs det in som ett utlägg från dig till företaget.

(Nu kör du EF vilket gör att du och bolag är typ samma sak)

  • Medlem
  • 2010-04-13 22:53

Riktigt så enkelt är det väl inte...

Om du köper in en pryl för 30.000:- så blir den en inventarie i bokföringen. En inventarie kan ha två olika värden: bokföringsmässigt och skattemässigt.

  • Det bokföringsmässiga värdet kan man i princip bestämma själv: har prylen en beräknad livslängd på tre år så minskar den i värde med 10.000:- per år, dvs man gör en avskrivning av dess värde med 10.000:- i bokföringen, som i Tangens exempel.

  • Det skattemässiga värdet får man inte bestämma själv. Där drar man av antingen 20% av inköpspriset per år (m.a.o. en livslängd på fem år), eller 30% av restvärdet per år (så att den egentligen aldrig blir värdelös). Gör man förenklat bokslut är det denna avskrivning som ska finnas i bokföringen.

Använder man det bokföringsmässiga värdet i bokföringen måste man justera i deklarationen så att det är den skattemässiga avskrivningen som påverkar resultatet som man ska betala skatt på, och inte den bokföringsmässiga. Och då får man en massa "ackumulerade överavskrivningar" att hålla reda på.

Summa summarum: verkar detta knepigt ska du antingen försöka låta bli att köpa prylar som blir inventarier (och måste skrivas av) eller se till att ha en revisor som hjälper till att få det rätt.

(BRasklapp: Jag är inte helt säker på att denna förklaring får godkänt av en riktig revisor.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-13 22:59
Ursprungligen av wlao:

Riktigt så enkelt är det väl inte...

****massa text****

(BRasklapp: Jag är inte helt säker på att denna förklaring får godkänt av en riktig revisor.)

I sak så har du rätt, och ett generellt tips:

Om man kan undvika inventarier, utan köpa för direktavskrivning så gör det...

om inte:

Anlita någon som sköter din redovisning.

  • Medlem
  • 2010-04-13 23:07
Ursprungligen av Tangen:

I sak så har du rätt, och ett generellt tips:

Om man kan undvika inventarier, utan köpa för direktavskrivning så gör det...

om inte:

Anlita någon som sköter din redovisning.

Ungefär exakt min slutsats.

Det här med avskrivningar och överavskrivningar har förvirrat mej i flera år, och jag tycker det är suveränt att man nu kan direktavskriva datorer och slippa hålla på och bolla dem som inventarier...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-13 23:05

Jag vet inte, men det låter väldigt konstigt om det skulle vara så.

Förmodligen så betalar du med moms, men att moms och inköpsvärde är separerat.

  • Medlem
  • 2010-04-13 23:12
Ursprungligen av Tangen:

Jag vet inte, men det låter väldigt konstigt om det skulle vara så.

Förmodligen så betalar du med moms, men att moms och inköpsvärde är separerat.

Åkej, jag är inte helt säker. Men jag tror att det bör funka på samma sätt som när man ibland köper program från utlandet och får en faktura där det står att man själv är skyldig att betala momsen.

i praktiken blir det ingen skillnad - i stället för att man betalar moms på inköpet som man får kvitta mot moms man får in på egen försäljning, så betalar man ingen moms och får heller inte dra av nåt från momsen man drar in. I slutändan får skatteverket sin beskärda del...

1
Bevaka tråden