Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MacBook Pro modeller ute

Tråden skapades och har fått 270 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jämförelse MBP med i5, i7 och C2D

Jämförelse MBP med i5, i7 och C2D hos Bare Feats:
MacBook Pro Core i5 and i7 vs others

Man ser även hur en iMac med i7 Quad extrempiskar samtliga MBP...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-17 23:47

@johannes.roth:
Har du haft möjlighet att prova och jämnföra skillnaden mellan en 15" och en 15" HR glossy/antiglare?
Om så vore det intressant att veta om det är värt den extra tusenlappen för den högre upplösningen. Just nu funderar jag över skillnaden, speciellt då jag har en Cinema Display hemmavid, men funderingarna om man har nytta av den högre upplösningen när man är på resande fot (på kontoret/hemma hos mor&far osv) är värt tusen kronor extra eller inte spinner runt.
Speciellt då jag förbokat en i7 15" vanilla så jag har möjligheten att ändra det till en HR istället.

Vad tror ni andra? Jag har glasögon, brytningsfel, kan den högre upplösningen vara problematisk för min del eller kommer det fungera bra?
Jag skall givetvis ta en ordentlig kik när jag är i butiken och jämnföra om jag behöver ännu högre upplösning eller ej då jag byter upp mig från 13 till 15".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-18 00:22
Ursprungligen av Drakfot:

@johannes.roth:
Har du haft möjlighet att prova och jämnföra skillnaden mellan en 15" och en 15" HR glossy/antiglare?
Om så vore det intressant att veta om det är värt den extra tusenlappen för den högre upplösningen. Just nu funderar jag över skillnaden, speciellt då jag har en Cinema Display hemmavid, men funderingarna om man har nytta av den högre upplösningen när man är på resande fot (på kontoret/hemma hos mor&far osv) är värt tusen kronor extra eller inte spinner runt.
Speciellt då jag förbokat en i7 15" vanilla så jag har möjligheten att ändra det till en HR istället.

Vad tror ni andra? Jag har glasögon, brytningsfel, kan den högre upplösningen vara problematisk för min del eller kommer det fungera bra?
Jag skall givetvis ta en ordentlig kik när jag är i butiken och jämnföra om jag behöver ännu högre upplösning eller ej då jag byter upp mig från 13 till 15".

Du har själv postat länk i den andre tråden för dem som redan beställt. Och man såg ju en viss skillnad på glossy vs. antiglare. Dock hade man önskat att han hade gjort lite fler tester i solljus etc...

Sen angående upplösningen så kan man ju ställa in en lägre upplösning om man tycker det blir litet så det är ju inte totalt grisen i säcken om man köper en Hi-res. Dock kanske lite onödiga pengar om man ändå sänker upplösningen.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-18 00:28
Ursprungligen av Kajan:

Du har själv postat länk i den andre tråden för dem som redan beställt. Och man såg ju en viss skillnad på glossy vs. antiglare. Dock hade man önskat att han hade gjort lite fler tester i solljus etc...

Sen angående upplösningen så kan man ju ställa in en lägre upplösning om man tycker det blir litet så det är ju inte totalt grisen i säcken om man köper en Hi-res. Dock kanske lite onödiga pengar om man ändå sänker upplösningen.

Mjo, jag kikade en del på de bilderna. Men det vore trevligt att få fler reaktioner på det. Många säger att det är som 17"aren, fast i 15"format, medans en del säger att den nya höga upplösningen är fantastisk gällande mer utrymme på skärmen mm.
Jag gillar att läsa på om saker och folks reaktioner på det innan jag bestämmer mig helt enkelt
Och med tanke på att johannes varit inne i en butik där det nog är mer troligt att en HR finnes än den butik som jag har beställt av så vore det intressant om det går att ta några fler jämnförande bilder med bättre ljusförhållande, lite mer bilder på skärmarna (vad som visas) osv. Men man kan inte få allt
Att sänka upplösningen är inte direkt optimalt heller egentligen, då man som du nämner, förbigår meningen med den höga upplösningen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-18 00:41

Ja jag väntar också febrilt på mångas åsikter och bilder om skärmarna.

Har varit inne o tittat på gamla modeller. Som också kör någon form av matt eller antiglare (dem nya är kanske bättre) och man märker storskillnad på inomhusmiljöer (speciellt kontorsmiljö eller miljöer med många fönster) till fördel för antiglare. Så min intresse ligger egentligen bara i hur bra den står sig i direkt soljus dvs. utomhus. Både med solen bakom sig och solen framför sig.

Men vill påpeka än en gång att dem jag har tittat på är Macbook Air, och andra modeller som inte har glasskärm. Om den nya anti-glare är en bättre form anti-glare eller det är i princip samma som det gamla "matta" alternativet återstår ju att se. Så som jag sa innan till fördel i kontorsmiljö och där man får mycket uteljus in. Men hur det står sig i direkt solljus är jag mest intresserad av.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-18 00:56
Ursprungligen av Kajan:

Ja jag väntar också febrilt på mångas åsikter och bilder om skärmarna.

Har varit inne o tittat på gamla modeller. Som också kör någon form av matt eller antiglare (dem nya är kanske bättre) och man märker storskillnad på inomhusmiljöer (speciellt kontorsmiljö eller miljöer med många fönster) till fördel för antiglare. Så min intresse ligger egentligen bara i hur bra den står sig i direkt soljus dvs. utomhus. Både med solen bakom sig och solen framför sig.

Men vill påpeka än en gång att dem jag har tittat på är Macbook Air, och andra modeller som inte har glasskärm. Om den nya anti-glare är en bättre form anti-glare eller det är i princip samma som det gamla "matta" alternativet återstår ju att se. Så som jag sa innan till fördel i kontorsmiljö och där man får mycket uteljus in. Men hur det står sig i direkt solljus är jag mest intresserad av.

Såg just att tråden jag länkade till i en annan tråd har fått några nya intressanta bilder: Mac Forums - View Single Post - Photo of MBP 15" Hi-Res Anti-Glare v. MBP 15" Std Res Glossy & Speck Satin Case
En high res ser mer och mer intressant ut får jag säga.

Ursprungligen av Drakfot:

Såg just att tråden jag länkade till i en annan tråd har fått några nya intressanta bilder: Mac Forums - View Single Post - Photo of MBP 15" Hi-Res Anti-Glare v. MBP 15" Std Res Glossy & Speck Satin Case
En high res ser mer och mer intressant ut får jag säga.

Vad är det för MBP?
Den ser ju ut att vara vit???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-18 20:59
Ursprungligen av ante_77:

Vad är det för MBP?
Den ser ju ut att vara vit???

Det är så MBP unibody med anti-glare-alternativet alltid har sett ut. Som en vanlig MBP fast utan glasskivan i princip, så att det är en vanlig matt skärm på en metallram i stället.

Ars Technica om varför MBP 13 inte fick i5:

So why didn't Apple give the 13" MacBook Pro some Arrandale love?

It turns out that there are several reasons that factored into Apple's decision, including cost, graphics performance, battery life—and the laws of physics.

[... bla bla massor av detaljerad information]

Clearly, Apple wasn't actively trying to cripple the 13" MacBook Pro by leaving it "stuck" with yesterday's Core 2 Duo technology. Instead, an Apple spokesperson told Ars that the company wanted to maintain the 13" MacBook Pro's unique combination of performance, portability, and extended battery life, as well as it's $1,200 starting price. The combination of a faster Core 2 Duo processor and the NVIDIA 320M allowed Apple to do that.

Of course, it's easy to find notebooks from other manufacturers that offer comparable performance, comparable portability, possibly comparable battery life, and as good or better pricing. However, you're unlikely to find a comparable notebook that offers all four, and (depending on your personal taste) with as much style as the 13" MacBook Pro.

Så med andra ord: Det fanns goda skäl att göra som Apple gjorde utifrån de kriterier Apple valt att prioritera och dessa är sällan att maximera speclistan som jag redan varit inne på.

Läs hela: Why the 13" MacBook Pro didn't get a Core i5 upgrade

Förresten, angående USB 3, så går detta att läsa i ovanstående artikel:

If you want to know why the new MacBook Pros don't support USB 3.0, blame Intel—the Arrandale chipsets don't include USB 3.0 support.

Inte Apples fel alltså.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-19 10:46
Ursprungligen av Adrian B:

Förresten, angående USB 3, så går detta att läsa i ovanstående artikel:

If you want to know why the new MacBook Pros don't support USB 3.0, blame Intel—the Arrandale chipsets don't include USB 3.0 support.

Inte Apples fel alltså.

Det betyder alltså att man ska vänta ett tag till tills Apple kommer med en dator som inte bygger på Arrandales chipset. Ungefär som när första Intel MBP kom och många väntade tills Santa Rosa kom eftersom den stödde då 4GB RAM.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det betyder alltså att man ska vänta ett tag till tills Apple kommer med en dator som inte bygger på Arrandales chipset. Ungefär som när första Intel MBP kom och många väntade tills Santa Rosa kom eftersom den stödde då 4GB RAM.

Och just när man trodde att det var Arrendale man skulle vänta på... (Jag var en av de som väntade Santa Rosa.)

Fast det blir ännu värre, för nu kan man visst vänta på Sandy Bridge som ska vara åh, så bra:

If you're curious about what's next, I have two words for you: Sandy Bridge. Due out sometime in Q1 2011, Sandy Bridge looks incredible based on early performance data. No word on when we'll see it in notebooks but if you like torturing yourself, waiting for Sandy Bridge will pay off.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-19 12:18
Ursprungligen av Adrian B:

Och just när man trodde att det var Arrendale man skulle vänta på... (Jag var en av de som väntade Santa Rosa.)

Fast det blir ännu värre, för nu kan man visst vänta på Sandy Bridge som ska vara åh, så bra:

If you're curious about what's next, I have two words for you: Sandy Bridge. Due out sometime in Q1 2011, Sandy Bridge looks incredible based on early performance data. No word on when we'll see it in notebooks but if you like torturing yourself, waiting for Sandy Bridge will pay off.

Jag väntade också på Santa Rosa. Den fungerar rätt bra fortfarande det verkar som jag hoppar över Arrendale och väntar på Sandy Bridge istället.

//Rob

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-19 14:17
Ursprungligen av Robo-X:

Jag väntade också på Santa Rosa. Den fungerar rätt bra fortfarande det verkar som jag hoppar över Arrendale och väntar på Sandy Bridge istället.

//Rob

Näää! The Power of Penryn ska det va!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-18 01:04

Jo hi-res är gjutet för min del. Men förstår dig som kanske tycker att det kan bli lite litet. Och inte fel att invänta fler bilder och åsikter.

Men som jag ser det så lägger jag hellre 1000 kr extra och sänker upplösningen OM det behövs. Än lägger 1000 kr mindre och sen riskera att tänka "fan jag kunde ju köpt Hi-res" vilket då är mer eller mindre kört om man inte köper ny dator vilket är mer förlust än dem 1000 kr som det skulle vara om det var på andra hållet

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-18 01:16
Ursprungligen av Kajan:

Jo hi-res är gjutet för min del. Men förstår dig som kanske tycker att det kan bli lite litet. Och inte fel att invänta fler bilder och åsikter.

Men som jag ser det så lägger jag hellre 1000 kr extra och sänker upplösningen OM det behövs. Än lägger 1000 kr mindre och sen riskera att tänka "fan jag kunde ju köpt Hi-res" vilket då är mer eller mindre kört om man inte köper ny dator vilket är mer förlust än dem 1000 kr som det skulle vara om det var på andra hållet

Jag håller med om det, därav osäkerheten om man skall gå på HR eller inte. Men det lutar mer och mer åt HR just nu iaf. Som du säger; hellre lägga 1000kr nu än att gå och ångra sig sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-18 09:42
Ursprungligen av Kajan:

Men som jag ser det så lägger jag hellre 1000 kr extra och sänker upplösningen OM det behövs.

Det brukar inte bli snyggt att köra en LCD-skärm på lägre upplösning än vad den är gjord för. I det läget tror jag nog skärmen med lägre upplösning blir bättre. Prova gärna innan ni köper en högupplöst skärm.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-18 10:06
Ursprungligen av pesc:

Det brukar inte bli snyggt att köra en LCD-skärm på lägre upplösning än vad den är gjord för. I det läget tror jag nog skärmen med lägre upplösning blir bättre. Prova gärna innan ni köper en högupplöst skärm.

Det kanske är möjligt men jag har aldrig själv märkt någon skillnad (förutom vissa konstiga upplösningar). Nu har jag dock bara suttit med ändrad upplösning på PC datorer. Så kanske annorlunda på en mac.

Haft Full HD på 15 tum och tyckte det var lagom stort så 1650x1050 kommer nog inte vara för litet

Har 15" HP8440w
1920x1200.
Skärmen blir märkbart otydligare och lite "dassig" när jag kör med lägre upplösning.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-19 00:03

När den första ryggmärgsbesvikelsen lagt sig måste jag säga att jag nog är ganska nöjd med Apples val. Speciellt eftersom tidiga rapporter säger att nya 15-tummarna både går varmare och är högljuddare än C2D-modellerna.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-04-19 09:28

I butik?

Nån som vet vilka butiker som fått in alla modellerna IRL?

Härligt! Beställt billigaste macbook pron nu, leverans 4 maj. Jaja! Får klara mig på iphonen ett tag!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-04-19 22:21

Vad kommer hända med de gamla modellerna då?

Hämtade upp min 13" MBP idag på Grafit i Luleå. Klart nöjd att äntligen vara tillbaka i Mac OS X som arbetsmiljö.!

Ska bara lista ut iWork 09 och lite annat innan workflow'et är som det brukar vara.

/J

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-04-20 08:36
Ursprungligen av ShiBBan:

Vad kommer hända med de gamla modellerna då?

Brorsan köpte en MBP 13", stora processorn, 320 GB hårdisk och 4 Gig ram för 9995 på mediamarkt i fredags

Skulle precis lägga en order på en MacBook Pro 15" när jag upptäckte att den saknar dubbla Firewire portar. Eftersom att jag sysslar mycket med foto och videoredigering i HD så vet jag inte om jag klarar mig med bara en firewire ingång? Jag har alltid två firewire hårddiskar inkopplade eller 1 hårddisk och 1 videokamera. Skaffar jag en hubb så försämras hastigheten ganska mycket. Måste jag köpa en 17" eller klarar jag mig med en firewire-hubb då hastigheten troligen blir S400?

Tips om Firewire 800 hub

Ursprungligen av Stonevalley:

Skulle precis lägga en order på en MacBook Pro 15" när jag upptäckte att den saknar dubbla Firewire portar. Eftersom att jag sysslar mycket med foto och videoredigering i HD så vet jag inte om jag klarar mig med bara en firewire ingång? Jag har alltid två firewire hårddiskar inkopplade eller 1 hårddisk och 1 videokamera. Skaffar jag en hubb så försämras hastigheten ganska mycket. Måste jag köpa en 17" eller klarar jag mig med en firewire-hubb då hastigheten troligen blir S400?

Generellt så är det inte lätt att hitta firewire 800-hubbar medan USB och FW400 inte är något problem. Jag har varit inne i datorbutiker där de fnissat då de fått frågan. Nåväl, i USA har man tydligen förstått att en del har detta behov. Nu tipsar jag om följande:
NitroAV 8-portars
Unibrain 5-portars
Unibrain 4-portars
Unibrain 3-portars

Jag har inte provat dessa men de verkar vara riktade till proffs, särskilt NitroAV. Strömförsörjning säljs separat Unibrain-modellerna. Jag har själv inte handlat ännu men slänger nog in en order på NitroAV så småningom. De har dock en krånglig procedur för internationella order för att motverka "credit card fraud".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-20 09:24

Finns väl bara en FW port på 17":arn ?

Ursprungligen av Apple Store:

* En FireWire 800-port (upp till 800 Mbit/s)
* Tre USB 2.0-portar (upp till 480 Mbit/s)

Har dina hårddiskar två FW-portar är det ju inga större problem - bara att koppla in efter varandra. "Mellandisken" behöver inte ens vara påslagen har jag upptäckt. Sitter hemma med en WD, en LaCie d2 och en Seagate 2.5" FreeAgent seriekopplade med blandade FW400/800-uttag till min ibooks enda FW400-uttag.

Annars skall väl inte en FW-hub minska hastigheten i sig? Även de (stationära) macar med två FW-portar kör väl dom mot samma buss, så prestandamässigt skall det inte spela någon roll om man kopplar in exvis två diskar i varsin port eller i serie efter varandra. Har inte heller hört något om prestandaproblem med de FW-diskar/-hubbar som passar ihop med Mac Mini.

Men jag har aldrig testat själv, så kanske det finns någon teknikalitet som påverkar?

Bevaka tråden