Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MacBook Pro modeller ute

Tråden skapades och har fått 270 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av theoo:

Nu känns det inte så fel att jag köpte en 13" i november. Då pekade ryktena på januari, men nu tre månader senare så har de släppt nästan samma maskin som jag köpte. Då slipper man skämmas på stan

jag köpte mig en förra veckan!:cool: men tur är det för ångerrätt! du skall veta att jag uttnyttjat den många gånger iår...O:-)

Ursprungligen av Ollebro:

jag köpte mig en förra veckan!:cool: men tur är det för ångerrätt! du skall veta att jag uttnyttjat den många gånger iår...O:-)

Men! Du köpte ju en Vaio! Hur många gånger har du ångrat dig? Du var ju först så nöjd med din MBP, sen var du inte det, så då köpte du en Sony. Köpte du en MBP IGEN sen? Seriöst?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-13 22:08

Har läst igenom tråden men tycker jag inte hittat någon direkt diskussion om den här "anti-glare" skärmen. Jag skulle gärna vilja veta mer om det. Vad är det för något egentligen?

Vad är skillnaden mot en glossy och vad är skillnaden mot den "förra" matta skärmen.

Är det fortfarande glas som är behandlat eller är det någon annan yta. Kanske tillbaka till samma yta "plastiga" yta som vanliga skärmar har?

Och sen angående hårddiskarna. Gäller det fortfarande att man kan byta ut en vanlig HDD mot en SSD i efterhand utan att att garantin försvinner från övriga delar i datorn?

Synd att det inte blev i5 i 13" och att det fortfarande inte går att köpa 13" med 7200-diskar.

Sen ja varför finns inte 3G-kort som tillval?

Nån som vet om SD-kortet fortfarande sticker ut då man sätter i det?

Det har redan kommit en mjukvarufix för femton- och sjuttontummaren:

Apple releases software update for today's MacBook Pro refresh

  • Medlem
  • 2010-04-14 00:32

Förstår inte hur vissa kan försvara den uppdaterade macbook pro 13"... Detta är ju skamligt... Runt 4-5mån och dem fixar enbart småsaker? Om Apple är så jewla bra... Då måste Sony Vaio -z vara gudomligt... Grafikkortet är ett skämt... Processorn ska vi inte snacka om... Skärmupplösning åtminstone 1440x900 men nejdå... Inbyggd 3g... Hdmi... Blu ray för dem som vill skaffa?... Är nog inte ensam som säger att jag är oerhört besviken...
Om nu sony med vaio z kan få in allt hur kommer det sig att apple inte kan...

Okey det finns fortfarande ett par saker som är postivt... Batteri tid, mac os x, 4gb ram tänkte säga grafikkortet men haha den skulle passa hellre i en macbook air...

Nej det skulle nog vara mer passade om dem bytte ut namnet på macbook pro 13" till enbart Macbook 13"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-14 00:47
Ursprungligen av Tarek:

Förstår inte hur vissa kan försvara den uppdaterade macbook pro 13"... Detta är ju skamligt... Runt 4-5mån och dem fixar enbart småsaker? Om Apple är så jewla bra... Då måste Sony Vaio -z vara gudomligt... Grafikkortet är ett skämt... Processorn ska vi inte snacka om... Skärmupplösning åtminstone 1440x900 men nejdå... Inbyggd 3g... Hdmi... Blu ray för dem som vill skaffa?... Är nog inte ensam som säger att jag är oerhört besviken...
Om nu sony med vaio z kan få in allt hur kommer det sig att apple inte kan...

Okey det finns fortfarande ett par saker som är postivt... Batteri tid, mac os x, 4gb ram tänkte säga grafikkortet men haha den skulle passa hellre i en macbook air...

Nej det skulle nog vara mer passade om dem bytte ut namnet på macbook pro 13" till enbart Macbook 13"

Köp en Sony då, och vad hade det hjälpt om dem hade bytt namn hade ju varit samma speccs ändå?...

Ursprungligen av Tarek:

Förstår inte hur vissa kan försvara den uppdaterade macbook pro 13"... Detta är ju skamligt... Runt 4-5mån och dem fixar enbart småsaker? Om Apple är så jewla bra... Då måste Sony Vaio -z vara gudomligt... Grafikkortet är ett skämt... Processorn ska vi inte snacka om... Skärmupplösning åtminstone 1440x900 men nejdå... Inbyggd 3g... Hdmi... Blu ray för dem som vill skaffa?... Är nog inte ensam som säger att jag är oerhört besviken...
Om nu sony med vaio z kan få in allt hur kommer det sig att apple inte kan...

Okey det finns fortfarande ett par saker som är postivt... Batteri tid, mac os x, 4gb ram tänkte säga grafikkortet men haha den skulle passa hellre i en macbook air...

Nej det skulle nog vara mer passade om dem bytte ut namnet på macbook pro 13" till enbart Macbook 13"

Inte för att jag försvarar apple's lilla uppdatering men det är inte direkt rättvist och jämföra en produkt som kostar ca 14k (13' MBP värsting) mot en 27k laptop (enda Vaio Z man kan köpa i Sverige!
Z Serien : Vaio och tillbehör : Models : Sony

Ursprungligen av Tarek:

Förstår inte hur vissa kan försvara den uppdaterade macbook pro 13"... Detta är ju skamligt... Runt 4-5mån och dem fixar enbart småsaker? Om Apple är så jewla bra... Då måste Sony Vaio -z vara gudomligt... Grafikkortet är ett skämt... Processorn ska vi inte snacka om... Skärmupplösning åtminstone 1440x900 men nejdå... Inbyggd 3g... Hdmi... Blu ray för dem som vill skaffa?... Är nog inte ensam som säger att jag är oerhört besviken...

Jag kan hålla med om att uppdateringen av MBP 13 var lite klen, men den här orgien i tekniska finesser som gärna kommer fram vid jämförelse med mellan Mac och PC visar på att man kanske missar poängen.

Apple har aldrig legat i framkanten när det gäller maximalt med funktioner, portar osv utan fokuserar på andra saker, på en totalupplevelse och på de funktioner som kunderna faktiskt gillar. Och att kunderna gillar vad Apple gör är ganska uppenbart.

Ibland dras funktioner upp som "ska" vara med, men som i praktiken inte spelar så stor roll för de flesta. Det är ungefär som stöd för Obb Vorbis i iPod, något som klagade på på nätet, men knappast var en avgörande faktor för kunderna. Till det räknar jag HDMI (som enkelt går att fixa med adapter) och Blu-ray (förstår faktiskt inte varför Apple alls har kvar den optiska läsaren).

Däremot kan jag förstå önskemålet om 3G-kortplats och aningen högre upplösning på skärmen. Så visst var det en lite klen uppdatering. Men man bör ha i åtanke att MBP 13 var en ny produkt i somras när den tog steget upp till "Pro". Och Apple brukar varva de större uppdateringarna med mindre "speed bumps" och detta var en sådan.

Det ska bli intressant att se hur nya 13-timmaren står sig i tester mot den gamla, om Jobs påstående om bättre grafik istället för nyare processor stämmer.

Ursprungligen av Tarek:

Om nu sony med vaio z kan få in allt hur kommer det sig att apple inte kan...

Får Sony in allt detta till samma pris och med samma batteritid?

Ursprungligen av Tarek:

Nej det skulle nog vara mer passade om dem bytte ut namnet på macbook pro 13" till enbart Macbook 13"

Fast det finns ju redan en MacBook 13 tum och skillnaden mellan den och Pro är tydlig, utöver långsammare processor och sämre grafik:

- Plastskal istället för unibody i aluminium.
- Flera timmars sämre batteritid.
- 4 GB max minne istället för 8 GB.
- Ingen FW-port.
- Ingen SD-kortplats.
- Ingen bakgrundsbelysning.
- Sämre styrplatta.
- Inget ljud över Mini-DP (därmed ingen enkel adapter för HDMI).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 11:02
Ursprungligen av Adrian B:

Fast det finns ju redan en MacBook 13 tum och skillnaden mellan den och Pro är tydlig, utöver långsammare processor och sämre grafik:

- Plastskal istället för unibody i aluminium.
- Flera timmars sämre batteritid.
- 4 GB max minne istället för 8 GB.
- Ingen FW-port.
- Ingen SD-kortplats.
- Ingen bakgrundsbelysning.
- Sämre styrplatta.
- Inget ljud över Mini-DP (därmed ingen enkel adapter för HDMI).

Jag köpte en 13" MB då den kom i höstas för att ersätta min 12" PB.

Jag valde den framför 13" MBP endast för att slippa spegelskärmen. Fick en halvhemsk glossy istället. Jag använder numera min laptop till 80% mot extern display. 10% av tiden är OK med glossy-skärmen och 10% av tiden vill jag slänga ut den genom tågfönstret på grund av reflexerna.

Minnet kan uppgraderas till 8GB enligt de jag frågat (har 4GB nu). Plattan tycker jag är helt OK. Klickar aldrig utan knackar. Bakgrundsbelysningen är egalt. SD vore trevligt men är ingen dealbreaker. Behöver inte HDMI. FW vore najs. Har 5 timmar batteritid. Räcker för mig men mer vore najs.

För att få prestanda prioriterar jag (1) RAM, (2) SSD, (3) CPU och grafik.

Jag struntar helt i om min dator heter "PRO". Jag skulle gärna betala mer $$$ för:
- Matt skärm!!!! För h*lv*te!
- lättare dator
- Slippa DVD-drive
- mer portabilitet. Mindre footprint.
- Mer RAM
- SSD

Ja så tycker jag! Alla är olika

Ursprungligen av pesc:

Jag struntar helt i om min dator heter "PRO". Jag skulle gärna betala mer $$$ för:
- Matt skärm!!!! För h*lv*te!
- lättare dator
- Slippa DVD-drive
- mer portabilitet. Mindre footprint.
- Mer RAM
- SSD

Ja så tycker jag! Alla är olika

Det låter nästan som du beskriver MacBook Air

Den är lättare, har ingen DVD, går att få med SSD, mer portabilitet och mindre footprint. Dessvärre är den också klenare och har mindre minne, men ge den något år och den har säkert fått vettig prestanda också.

MacBook Air fick sig inte någon uppdatering igår, trots att den 10 månader gammal. Undrar varför? Hoppas det kommer en ny till sommaren i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 21:22
Ursprungligen av Adrian B:

Det låter nästan som du beskriver MacBook Air

Den är lättare, har ingen DVD, går att få med SSD, mer portabilitet och mindre footprint. Dessvärre är den också klenare och har mindre minne, men ge den något år och den har säkert fått vettig prestanda också.

MacBook Air fick sig inte någon uppdatering igår, trots att den 10 månader gammal. Undrar varför? Hoppas det kommer en ny till sommaren i alla fall.

Mja,
- MBA footprint är samma som MB (och MBP). Tyvärr. Den har en fet onödig ram runt skärmen som tar plats.
- Max 2GB minne är skrattretande lite. Min 4-5 år gamla 12" PB hade 1,25GB. Med Moores lag dubblas densiteten vartannat år (typ). Apple har inte ens klarat att dubbla kapaciteten efter 5 år
- SSD är max 128GB. Lite i minsta laget. Och eftersom MBA är för tunn kan man inte stoppa i standard-komponenter.
- Och så går det bara att få med glossy skärm. Då betalar jag inte premium-priser.

Annars är konceptet intressant. Jag får vänta till sommaren. Eller kanske ett par år till innan Apple släpper en laptop som väcker mitt begär...

Ursprungligen av pesc:

Mja,
- MBA footprint är samma som MB (och MBP). Tyvärr. Den har en fet onödig ram runt skärmen som tar plats.
- Max 2GB minne är skrattretande lite. Min 4-5 år gamla 12" PB hade 1,25GB. Med Moores lag dubblas densiteten vartannat år (typ). Apple har inte ens klarat att dubbla kapaciteten efter 5 år
- SSD är max 128GB. Lite i minsta laget. Och eftersom MBA är för tunn kan man inte stoppa i standard-komponenter.
- Och så går det bara att få med glossy skärm. Då betalar jag inte premium-priser.

Annars är konceptet intressant. Jag får vänta till sommaren. Eller kanske ett par år till innan Apple släpper en laptop som väcker mitt begär...

Jo, dagens [redan gamla] modell är alldeles för klen, det skrev jag ju. Men jag menade att om något år är nog MBA ett användbart alternativ. Jag håller med om RAM-minnet, det är alldeles för lite. Ingen Mac borde köras under 4 GB i dagsläget.

Jag trodde du med footprint syftade på storleken totalt sett (t.ex. vilket footprint den har ihopfälld i väskan). När det gäller "sorgekanten" så är det väl en konsekvens av tekniken, eller hur? Alltså dagens skärmar kräver kanter har jag för mig.

Vad gäller framtiden för matt skärm som tillval så beror det säkert på hur många som köper MBP 15 med matt skärm som tillval. Om det visar sig vara stort tryck på detta bland kunderna kanske Apple gör samma för MBA. Men - tyvärr för er som avskyr blanka skärmar - så undrar jag om det verkligen blir så många som gör det, totalt sett.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 23:10
Ursprungligen av Adrian B:

Jag trodde du med footprint syftade på storleken totalt sett (t.ex. vilket footprint den har ihopfälld i väskan). När det gäller "sorgekanten" så är det väl en konsekvens av tekniken, eller hur? Alltså dagens skärmar kräver kanter har jag för mig.

Nja, med footprint brukar väl menas hur stor plats den tar på skrivbordet (i clamshell mode men extern skärm), eller hur mycket yta den drar på flygplans/tåg-bordet.

Min gamla 12" PB hade bara några mm ram runt skärmen. Jag vet inte om nya skärmar har blivit sämre och kräver mer? Någon som vet? Jag trodde syftet med fet ram på MBA var en ren design-pryl för att få kanten runt om riktigt riktigt skryt-tunn. Och då får man några extra centimeter större footprint som "collateral damage".

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-14 23:17
Ursprungligen av pesc:

Nja, med footprint brukar väl menas hur stor plats den tar på skrivbordet (i clamshell mode men extern skärm), eller hur mycket yta den drar på flygplans/tåg-bordet.

Min gamla 12" PB hade bara några mm ram runt skärmen. Jag vet inte om nya skärmar har blivit sämre och kräver mer? Någon som vet? Jag trodde syftet med fet ram på MBA var en ren design-pryl för att få kanten runt om riktigt riktigt skryt-tunn. Och då får man några extra centimeter större footprint som "collateral damage".

Kan det eventuellt ha att göra med antenner för WiFi / BT som är orsaken eller kan vara bidragande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 23:20
Ursprungligen av Drakfot:

Kan det eventuellt ha att göra med antenner för WiFi / BT som är orsaken eller kan vara bidragande?

Tveksamt eftersom min 12" PB också hade WiFi och BT utan fet ram.

Däremot hade den inte web-kamera. Den behöver ju lite plats. Men inte på sidorna...

Ursprungligen av pesc:

Min gamla 12" PB hade bara några mm ram runt skärmen. Jag vet inte om nya skärmar har blivit sämre och kräver mer? Någon som vet? Jag trodde syftet med fet ram på MBA var en ren design-pryl för att få kanten runt om riktigt riktigt skryt-tunn. Och då får man några extra centimeter större footprint som "collateral damage".

Jag har bara för mig att jag läst det någonstans, inte om MBA, men om MBP. När det gäller MBA är säkert de ultratunna kanterna en bov i dramat.

Men nu ska vi inte snacka mer MBA i den här tråden, det var mitt fel, sorry

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-14 18:26
Ursprungligen av pesc:

Jag struntar helt i om min dator heter "PRO". Jag skulle gärna betala mer $$$ för:
- Matt skärm!!!! För h*lv*te!
- lättare dator
- Slippa DVD-drive
- mer portabilitet. Mindre footprint.
- Mer RAM
- SSD

Ja så tycker jag! Alla är olika

Instämmer!

Men på tal om matta skärmar så såg jag en 13" MBP idag på MacForum Nordstan i Gbg som hade någon slags matt plastfilm på skärmen. Den var fastklistrad i kanten på ramen på skärmen. Jag blev tvungen att fråga och tydligen så var det ett testexemplar de hade. Enligt säljaren fanns det planer på att ta in den filmen.

Den där lilla plastfilmen gjorde susen - det kändes som en hel annan dator. Visste jag säkert att de tar in den i sortimentet så skulle jag hänga på låset i morrn och beställa en MBP rakt av.

Fast det kanske finns andra liknande alternativ?

  • Medlem
  • 2010-04-14 00:53

Varför blir man inte förvånad när man får "köp en sony" respons... Som jag skrev så vill jag veta hur det kommer sig att alla försvarar den uppdaterade macbook pro 13"... Och hur det kommer sig att sony med vaio z serien kan få in allt medans, apple inte kan. Tycker att konsumenterna borde pressa apple när något är helt off.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-14 01:00
Ursprungligen av Tarek:

Varför blir man inte förvånad när man får "köp en sony" respons... Som jag skrev så vill jag veta hur det kommer sig att alla försvarar den uppdaterade macbook pro 13"... Och hur det kommer sig att sony med vaio z serien kan få in allt medans, apple inte kan. Tycker att konsumenterna borde pressa apple när något är helt off.

Och jag blir inte förvånad av dina åsikter.

Om du vill ha ett kreativt svar så ställ en kreativ fråga. Komma in i en tråd i ett macforum och påstå mer eller mindre att det mesta var piss med den nya macbooken och Sony gör det bättre. Då känner man väll lite "orka skriva överhuvudtaget, köp du din Sony om den nu är så bra"

Det har ju också diskuterats i åtskilliga trådar om värdet etc. på macdatorer jämfört med andra tillverkare.

Sen får man givetvis, som sagt, ställa frågan varför kan det inte hända mer.

Har nog mest o göra med attityden.

Edit: Sorry. Är nog lite grinig nu, behöver nog sova. Godnatt.

Ursprungligen av Tarek:

Varför blir man inte förvånad när man får "köp en sony" respons... Som jag skrev så vill jag veta hur det kommer sig att alla försvarar den uppdaterade macbook pro 13"... Och hur det kommer sig att sony med vaio z serien kan få in allt medans, apple inte kan. Tycker att konsumenterna borde pressa apple när något är helt off.

10 timmar batteri i sonyn med eller?

Ursprungligen av Ollebro:

10 timmar batteri i sonyn med eller?

Var det inte en Vaio du köpte istället för en MBP? Var det tio timmar batteritid på den?

Ursprungligen av Capeman:

Var det inte en Vaio du köpte istället för en MBP? Var det tio timmar batteritid på den?

en Envy, en Vaio, en Macbook pro 15 och 13 och nu en 13 igen.

Ursprungligen av Ollebro:

en Envy, en Vaio, en Macbook pro 15 och 13 och nu en 13 igen.

Hoppas du blev nöjd den här gången då.

  • Medlem
  • 2010-04-14 01:17

Kajan, det är bara löjligt att du inte kan diskutera utan att slänga ur dig ord som "Om du vill ha ett kreativt svar så ställ en kreativ fråga.". Förresten så har jag inte bestämt mig vad jag ska köpa, och det sista som kommer ske är att jag går utifrån din rekommendation. - På något sätt finner jag det här: "Apple: Yesterday's technology at today's prices." Så nära sanningen som man kan komma med macbook 13". För tillfället...

Ursprungligen av Tarek:

Kajan, det är bara löjligt att du inte kan diskutera utan att slänga ur dig ord som "Om du vill ha ett kreativt svar så ställ en kreativ fråga.". Förresten så har jag inte bestämt mig vad jag ska köpa, och det sista som kommer ske är att jag går utifrån din rekommendation. - På något sätt finner jag det här: "Apple: Yesterday's technology at today's prices." Så nära sanningen som man kan komma med macbook 13". För tillfället...

Då borde väl svaret vara lätt? Sony ftw! Så jävla l33t! MBP är så pwned!

Eller? Allt kanske inte handlar om specifikationer?

  • Medlem
  • Falköping
  • 2010-04-14 01:38

Ursäkta det eviga tjatet om storlekar, men hur jobbigt är det egentligen att släpa runt på en 15 tummare när man är på resande fot gentemot 13 tum?

Svårt att ge ett bra svar på jag vet, men jag är tveksam över om jag har gjort rätt val med en ny 13" MBP (då mobilitet var avgörande och inte pris)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-14 01:42
Ursprungligen av svalin:

Ursäkta det eviga tjatet om storlekar, men hur jobbigt är det egentligen att släpa runt på en 15 tummare när man är på resande fot gentemot 13 tum?

Svårt att ge ett bra svar på jag vet, men jag är tveksam över om jag har gjort rätt val med en ny 13" MBP (då mobilitet var avgörande och inte pris)

Marginellt när det gäller att bära omkring dem. Min erfarenhet är dock att det gör rätt stor skillnad om man vill använda den på tåget eller flyget till exempel.

  • Medlem
  • 2010-04-14 12:10
Ursprungligen av svalin:

Ursäkta det eviga tjatet om storlekar, men hur jobbigt är det egentligen att släpa runt på en 15 tummare när man är på resande fot gentemot 13 tum?

Svårt att ge ett bra svar på jag vet, men jag är tveksam över om jag har gjort rätt val med en ny 13" MBP (då mobilitet var avgörande och inte pris)

Smak- och vanesak.

Jag bytte från 15" till 13", och tycker att det är en rätt stor skillnad ändå. Den lägre vikten gör att jag idag lättare och oftare packar ned min MBP än tidigare. Och som någon annan tidigare nämnt i tråden: den är lättare att hantera när man väl sitter på ett tåg/flyg.

Du verkar prioritera mobiliteten. Då är 13" rätt val för dig.

Bevaka tråden