Hur beskära pixelgrafik i .eps i Illustrator CS4?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-08 22:27

Snart blir jag tokig! Jag har en .eps bild som jag skulle vilja klippa lite i. Rättare sagt vill använda ungefär halva bilden. Den innehåller vektorgrafik så photoshop är inget alternativ antar jag om jag vill behålla full/obegränsad upplösning. Hur gör jag detta i Illustrator??

Vanligast är väl att använda urklippsmasker för att dölja det som inte ska synas. Då riskerar man inte att sabba något.

Det finns även ett skalpellverktyg (klicka och håll på suddgummit i verktygspaletten) som man helt enkelt kan kapa banor med. Men man kan först behöva dela upp grupperingar och sådant. Sedan är de bara att markera och radera allt utanför snitten.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 01:27

Ohh, tack så mycket för tipset! Jag såg inte det verktyget. Hur som helst verkar det inte fungera på min bild. Lägger jag in fler objekt från Illustrator kan jag skära i dessa hur jag vill, men det stora ursprungliga fotografiet tycker inte om att delas.

Rita en ram. Lägg ovanför bilden du vill beskära. Justera efter behov. Markera både bild och ram. Gå till Object-menyn -> Clipping mask -> Make (⌘7). Justera ev med den vita pilen.

Gäller Illustrator CS2 men antar att det är snarlikt i alla versioner.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 08:19
Ursprungligen av johan_tanying:

Rita en ram. Lägg ovanför bilden du vill beskära. Justera efter behov. Markera både bild och ram. Gå till Object-menyn -> Clipping mask -> Make (⌘7). Justera ev med den vita pilen.

Gäller Illustrator CS2 men antar att det är snarlikt i alla versioner.

Japp. Så funkar det. Tack så mycket för hjälpen! Det kan bli lite pinsamt när man inte kan "the basics".

1
Bevaka tråden