Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fortfarande inte hittat ngt vettigt komprimeringsprogram

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har varit på jakt länge provat ett flertal komprimeringsprogram men inget har har varit i närheten av de program jag testat på Windows som winrar, winzip, 7-Zip mfl.

Testat unrar mfl som bara kan packa upp samt att det packas upp i samma mapp vilket inte räcker.

Kravet är att kunna komprimera och dekomprimera rar och zip (men gärna alla kända format) samt kunna välja var det ska packas upp.

När man skapat att arkiv ska man kunna lägga till filer i det i efterhand genom dra och släpp.

Kunna titta i ett arkiv utan att behöva packa upp det.

Stuffit har jag hört är det närmaste för att uppfylla mina önskemål men är ett "bloatat" program där man måste följa guider för att få saker gjorda rätt.

Kort sagt söker jag ett program likt winrar för Windows som är ett litet men kraftfullt program fullpackat med funktioner utan att vara "bloatat" och mkt lättarbetat. Mycket sköts genom dra och släpp samt att det integreras i högerklickmenyn.

Stuffit gör som sagt det där. Nog för att det finns fog för en hel del kritik mot Stuffit, men jag tycker ändå att du ska ta kritiken med en nypa salt. Jag använder det själv och tycker inte att det finns något direkt besvärande "bloat" med det (och i jämförelse med WinZip definitivt inte)

Har du testat BetterZip?
MacItBetter | Extract and compress zip, tar, rar, 7-zip, xar archives on your Mac with BetterZip.

Jag sitter med telefonen nu så jag kan inte kolla om de fyller allt på listan.

När det gäller att packa upp ett stort antal filer på en gång så brukar jag öppna med Unarchiever för den gör en kö av uppackningen. Stuffit Expander gjorde detta på 1900-talet men inte längre konstigt nog.

Jag tror att många upplever att StuffIt blev "färdigt" för omkring nio-tio år sedan. På den tiden hade *alla* Mac-användare åtminstone Expander installerat, och det var ett bra program. Jag tror att det hade varit lika populärt även nu som då om de hade hållit sig fokuserade på det de gjorde bra. På det viset säljer man dock inga uppgraderingslicenser var 18:e månad. Det är säkert fortfarande ett bra program, det finns flera som gillar det. Skillnaden mot förr är att det inte längre är programmet som alla använder. Det går att prova ett tag innan man behöver betala för det så det finns inget som hindrar dig att testa det först.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-08 22:48

När Apple introducerade zip som standard i OSX ramlade Stuffit från sin kungaställning på Macen. Jag har knappt sett åt stuffit sedan dess. Då tyckte jag att den var full med fiffiga lösningar och många sätt att arbeta med arkiver. Dess främsta nackdel var en lite för hög prislapp. För att spä på irritationen hos macanvändare sålde de sin svit till Windows till ett mycket lägre pris.

Numera kör jag med Springy som gör allt du beskriver ovan på ett elegant och trevligt sätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-08 22:54
Ursprungligen av xtreme79:

Har varit på jakt länge provat ett flertal komprimeringsprogram men inget har har varit i närheten av de program jag testat på Windows som winrar, winzip, 7-Zip mfl.

Testat unrar mfl som bara kan packa upp samt att det packas upp i samma mapp vilket inte räcker.

Kravet är att kunna komprimera och dekomprimera rar och zip (men gärna alla kända format) samt kunna välja var det ska packas upp.

När man skapat att arkiv ska man kunna lägga till filer i det i efterhand genom dra och släpp.

Kunna titta i ett arkiv utan att behöva packa upp det.

Stuffit har jag hört är det närmaste för att uppfylla mina önskemål men är ett "bloatat" program där man måste följa guider för att få saker gjorda rätt.

Kort sagt söker jag ett program likt winrar för Windows som är ett litet men kraftfullt program fullpackat med funktioner utan att vara "bloatat" och mkt lättarbetat. Mycket sköts genom dra och släpp samt att det integreras i högerklickmenyn.

Titta i arkiv kan man ju. Det är bara att markera arkivet och trycka på mellanslag.
Högerklick på en mapp tar fram en meny med "Komprimera...." och vips har man ett zip-arkiv. Båda funktionerna finns i OSX, inget extra behövs.
Det där med att markera ett zippat arkiv och trycka på mellanslag fungerar med bilder, ljudfiler etc. Man se och höra filer utan att öppna några program.
Man kan komprimera flera mappar samtidigt genom att markera dom, då skaps ett arkiv med samtlga filer/mappar i.

Ursprungligen av Konrad:

Titta i arkiv kan man ju. Det är bara att markera arkivet och trycka på mellanslag.
Högerklick på en mapp tar fram en meny med "Komprimera...." och vips har man ett zip-arkiv. Båda funktionerna finns i OSX, inget extra behövs....

Det första, Quick Look för zip-arkiv, finn det verkligen inbyggd i OS X? Fungerar inte för mig i 10.6.3.

Har du någon plugin för detta? Typ The BetterZip Quick Look Generator | MacItBetter

Ursprungligen av Konrad:

Titta i arkiv kan man ju. Det är bara att markera arkivet och trycka på mellanslag.
Högerklick på en mapp tar fram en meny med "Komprimera...." och vips har man ett zip-arkiv. Båda funktionerna finns i OSX, inget extra behövs.
Det där med att markera ett zippat arkiv och trycka på mellanslag fungerar med bilder, ljudfiler etc. Man se och höra filer utan att öppna några program.
Man kan komprimera flera mappar samtidigt genom att markera dom, då skaps ett arkiv med samtlga filer/mappar i.

Det du beskriver fungerar tyvärr bara med .zip.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 10:23

Använder endast ruggstack numera. Snabbt, litet samt snyggt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 16:24

Lite smått seg.. självklart menade jag Rucksack

1
Bevaka tråden