Vet inte riktigt i vilket forum jag ska posta detta inlägg eftersom det lika mycket handlar om lagrin/synkning, så beroende på svarsfloran kanske jag dubbelpostar med en länk hit vad det lider - ber i sådana fall om ursäkt i förväg för detta.

Så här är det: har tidigare haft en Powermac G5 som huvuddator med 1,5 TB i lagringskapacitet. Då har jag alltid haft den som "huvuddator" och allt har lagrats där samt på externa hårddiskar. Nu har jag bytt denna mot en 13" Macbook (500 GB) och en Mac Mini (320 GB) eftersom många programvaror kräver Intel-processor mm. Har Snow Leopard på båda.

Förmodligen kommer Mac Minin att vara den dator som kommer agera "huvuddator" framöver, där jag gör det mesta av jobbet i t ex iPhoto vad gäller redigering av bilder samt fixande med funktioner som Faces och Places. Problemet med detta är att den inte har en större hårddisk än 320 GB vilket är minsta laget med tanke på att iPhoto-biblioteket (på Macbooken) redan nu är på 266 GB och då har jag inte ens laddat in ca 80 GB film som jag fotat med mina kompaktkameror sedan årsskiftet och sen tillkommer de filmer som filmas med Full-HD-videokameran som också vore trevliga att ha tillgång till i Movie-biblioteket tillsammans med det som ligger inne i iPhoto.

Även MacBooken är i längden för "trång" med sina 500 GB.

Sådan är situationen i kortform.

Helst vill jag ha tillgång till allt i iPhoto och iMovie och då vore ju en lösning att ha en extern hårddisk på ca 1 TB eller liknande. Antingen tillgänglig via en av datorerna (förmodligen Minin eftersom MacBooken saknar FW) eller att köpa en nätverkshårddisk där allt kan ligga. Har kablar dragna så det skulle gå att köra via lina utan alltför mycket strulande.

De främsta/tvivel frågetecken jag har angående detta är att jag tror att det kommer att bli segt att jobba med bilder som ligger på en extern hårddisk via ett nätverk (om man kör den varianten) men detta antar jag kan undvikas om man redigerar på Minin och har bilderna på en hårddisk med FW800 och tillgång till bilderna via nätverket genom minin för att kunna titta på dem. Sen vill ja även ha tillgång till så mycket som möjligt på MacBooken även på "resande fot" vilket kanske kan lösas genom att man har ett lokalt bibliotek på 500GB-hårddisken som inte innehåller filmerna som är alltför utrymmeskrävande.

Den kanske största frågan är hur man ska synka allt? Antar att Time Machine inte räcker till.

Säg att man kör huvud-iPhotobiblioteket på den externa med både filmer och bilder och bara har bilder på MacBookens lokala bibliotek - hur kan man då synka dessa vad gäller t ex bildredigeringar eller Faces/Places-ändringar som gjorts på MacBooken. Kanske inte är möjligt men jag hoppas på förslag, idéer och lösningar.