Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Undrar över nätverkstrafik

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ser i iStat-menyn för nätverket att det i stort sett hela tiden pågår nätverkstrafik, det laddas ner 0,5-2 kB/s, även om jag inte har någon webbläsare eller mejlprogram på. Normalt? Vad är det som kommer? Småprat med Airportbasstationen? Något illasinnat? Kan man se exakt vad som pågår?
/Mats

  • Oregistrerad
  • 2010-04-04 18:24

om du vågar kan du öppna terminalen och skriva netstat, där kan du se vilka ip adresser din dator pratar med.

Det är ju rätt många program som pratar, systemuppdateringen kollar om det finns nya uppdateringar, du kanske har idisk eller dropbox, den kollar förändringar, du kanske kör adium/skype - den kollar också status. Sen finns det andra program som sporadiskt kollar uppdateringar, microsoft, apple, listan kan göras lång.

En grej man kan ha kul med är att installera Little Snitch.

Då får man upp lite rutor som varnar en "Tillåter du att appen dit/datt pratar på nätverket"...
man får godkänna och kan ha lite bättre kontroll på vad som sker.

För egen del känner jag att det mest blir irritation och att Little Snitch åker i papperskorgen efter ett dygn. Men det funkar ju prova.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-04 20:20

Jag tycker inte Little Snitch ska till papperskorgen.
Svarar man "tillåt alltid" behöver man inte svara på den frågan igen, utan bara på andra anslutningar. Och efter en vecka har man gått igenom alla sina vanliga anslutningar, och får bara frågan om det är något nytt som dyker upp och vill ansluta. Perfekt när man installlerar ett nytt program, t ex...
Visst blir det lite jobbigt första dagen, massor av rutor att svara på, men man har bra kontroll i längden. Och inställningarna sparas förstås och överlever en reboot.

Tack för svar. Jag vågade öppna terminalen men blev kanske inte så klok. Laddade ner Little Snitch och inser att det är en del som händer. Framför allt mDNSResponder verkar prata var femte sek, dels med bredbandsbolaget, dels med opendns.com. Men det är korta "pulser" - fast Snitch inte visar något, ligger trafiken ner till datorn hela tiden och pendlar på 1-4 kB/s enl iStat... Men det kanske är ett medelvärde de senaste sekunderna.
Little Snitch är intressant men antagligen jobbigt imorgon!

1
Bevaka tråden