Hämta Java 1.5 från nätet som en installationsfil?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min far har en gammal eMac som i stugan som vi precis uppdaterat till Tiger på för att kunna använda mobilt bredband på den. Nu kräver programmet för mobila bredbandet att man har Java 1.5 installerat, men versionen som följde med OS X var 1.4. Det är alltså ett moment 22 jag hamnat i. Därför vill jag hitta en installationsfil till Java 1.5 som jag kan hämta på denna datorn och sen via USBminne eller liknande slänga in på den gamla. Men på suns hemsida står det att java uppdateras via programuppdateraren, därför har de inga downloads till Mac på deras hemsida. Vad göra?

Varsågod.

Java for Mac OS X 10.4, Release 9

Förutsätter att ni redan har 10.4.11 av Tiger installerat, annars finns den uppdateringen också.

Mac OS X 10.4.11 Combo Update (PPC)

Den här sidan kan också vara bra att kika på, den innehåller de senaste uppdateringarna till just Tiger.

Apple - Support - Mac OS X 10.4 Tiger

Jag har personligen frågat en ingenjör på Sun varför det är på detta viset. Anledningen är ett avtal mellan Apple och Sun skrivet på forntiden som i princip utestänger Sun från att distribuera Java för Mac OS och Mac OS X utan måste gå via Apple som i sin tur håller efter god integration mot resten av systemet, däribland Macens grafiska användargränssnitt. Finns folk på Sun som bittert ångrat detta i efterhand.

1
Bevaka tråden