PC Nätverk utökas med APE?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-02 20:30

Jag känner mig som en riktigt förvirrad nybörjare, har satt mig framför Pappas PC (XP) och kollat om man kan utöka hans trådlösa nätverk med några APE.

MEN

Jag fattar inte dels hur Telias egen Thompson Router funkar.

Jag behöver lite guidning, gärna med hela handen hur en setup skulle kunna se ut.

Är det enklaste att bara riva ut alla grejer och börja om från början?, eller kan jag bara som till en Airport Extreme utöka det befintliga nätverket?, det är lite rörigt att rodda i. Skrivaren går på nätverket via ethernetkabel och inte via USB, Pappa säger att det beror på att han ska kunna scanna, dock inte säker.

Snälla, jag behöver verkligen svar på hur den här Thomson grejer funkar.

Kanske kan man ansluta en APE till Thomsonroutern med ethernetkabel?

Vad tror ni, tackar ödmjukt för svar och glada tillrop.

/Tangen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-02 20:33

Det kommer att vara tre Airport express, som jag vill utöka det befintliga nätverket med.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-02 21:38
Ursprungligen av Tangen:

Det kommer att vara tre Airport express, som jag vill utöka det befintliga nätverket med.

Är det ett så stort hus så du behöver fyra APs?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-02 21:37

Jag fick med en Thompson med mitt Tekua-abonnemang. Den ligger i kartongen igen. Fick köpa en annan router.
Inte ens Telias betalsupport visste hur man skulle ställa in port forwarding på den.
Själv har man bara begränsad tillgång till inställningarna, Telia släpper inte lösenordet till alla inställningar
Byt router och börja om från början. Då vet du vad du har. Alltid svårare att sätta sej in i något man inte har hållit på med från början.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-02 23:06

Det är sjukt tjocka väggar, byggt någon gång 1800 talet, och även ska det förlängas till ett mindre hus 30 meter från stamfastigheten...

I nedan tråd finns en massa tips, som typ nästan funkar, men är inte säker -håller på och testar.
Det verkar som det går att ställa in det som wps från APE´n - men jag har inte fått till det än.

http://www.99.se/naetverk-saekerhet/275476-foerlaenga-wifi-naet-med-airport-express.html

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-03 08:23

Det brukar strula när man ska förlänga nätverk och blanda olika tillverkares prylar. Jag tror du sparar en massa tid/besvär om du håller dej till en tillverkare, oavsett om det är Apple eller någon annan.

1
Bevaka tråden