Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bullet point, (listpunkt) Mac / Win, och andra tecken

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle skriva en listpunkt ( • ) på en PC hos en kompis, men alt+q funkade inte som det gör på Mac. Så efter en del efterforskning visade det sig att man ska hålla inne alt och skriva 0, 1, 4 och sen 9. Inte särskilt användarvänligt enligt mitt tycke. Håller ni med? Eller finns det nåt bättre sätt?

Det samma verkar gälla för andra tecken, t.ex. °

Hur gör PC-människor i dessa fall? Memorerar de vilket unicodenummer varje tecken har?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-30 16:54

Jag vet inte hur man gör i windows. Men min approach om jag var i den situationen skulle naturligtvis vara:

1) Öppna Word
2) Kolla om den förhatliga funktionen "automatiska punktlistor" är påslaget i inställningar (även om jag förutsätter att det är det förinställt)
3) Försöka skriva nåt, vad som helst och ganska snart poppar det upp punkter
4) Exportera dokumentet som ett rtf-dokument (och hoppas att punkterna följer med)
5) Öppna dokumentet med Wordpad
6) Kopiera en punkt och klistra in den där jag vill lha den.

Piece of cake!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-01 09:19
Ursprungligen av Stefan Swales:

Jag skulle skriva en listpunkt ( • ) på en PC hos en kompis, men alt+q funkade inte som det gör på Mac. Så efter en del efterforskning visade det sig att man ska hålla inne alt och skriva 0, 1, 4 och sen 9. Inte särskilt användarvänligt enligt mitt tycke. Håller ni med? Eller finns det nåt bättre sätt?

Det samma verkar gälla för andra tecken, t.ex. °

Hur gör PC-människor i dessa fall? Memorerar de vilket unicodenummer varje tecken har?

Japp, det är relativt vanligt att det är ALT + ASCIIekvavilenta sifferkombinationen som används för att få "specialtecken". Det eller Infoga meny - > specialtecken med olika variationer för att få in dessa tecken.
ASCII Charset Alt Codes

1
Bevaka tråden