Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konverterare till mac (FCP/FCE)?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-03-27 10:22

Hej;

Vad tycker ni man ska ha för konverterare för att konvertera olika format till FCE och FCP? Tar tacksamt emot förslag på både shareware och freeware...

Mikkel

Från vilket format?
Till vilket format?

Ursprungligen av Mikkel:

Hej;

Vad tycker ni man ska ha för konverterare för att konvertera olika format till FCE och FCP? Tar tacksamt emot förslag på både shareware och freeware...

Mikkel

Du vill alltså ha andra importering av format än vad som FCP har? Filma i ett kameraformat som kan hanteras. Först om det inte går så går du ut och söker lösning för just det speciella formatet och kameran. Jag förstår inte frågan. Varför samla på sig skräp i form av program och filmsekvenser när de inte behövs och kan användas.

Apple - Final Cut Studio - Tech Specs and System Requirments

Senast redigerat 2010-03-27 20:47
  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-03-31 20:58

Konvertera mellan olika format?

Hej;

Jag undrar om det finns några tips om programvaror för att konvertera mellan olika filmformat? Just nu behöver jag konvertera .MOV-filer filmade med Canon EOS5DMrkII till h.264, och fick tipps om freewaren MPEG Streamclip - men jag köper gärna en bra programvara om den har bra funktioner, mångsidighet och konverterar bättre än andra billigare program.

Tar tacksam emot tips!

Mikkel

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-31 21:35

Kan du inte dra in filerna direkt i ditt videoredigeringsprogram? Programmen konverterar till lämplig codec som du redigerar i, och sedan exporterar du till lämpligt format, vilket man lättast gör med Quicktime Pro.

Inlägg #4 och #5 har flyttats hit från en annan tråd.

Det räcker med en tråd om samma sak.

/Mod

Senast redigerat 2010-04-02 11:25
Ursprungligen av Mikkel:

Hej;

Jag undrar om det finns några tips om programvaror för att konvertera mellan olika filmformat? Just nu behöver jag konvertera .MOV-filer filmade med Canon EOS5DMrkII till h.264, och fick tipps om freewaren MPEG Streamclip - men jag köper gärna en bra programvara om den har bra funktioner, mångsidighet och konverterar bättre än andra billigare program.

Tar tacksam emot tips!

Mikkel

5D spelar väl endast in i H.264?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-04-06 11:35
Ursprungligen av hummel:

5D spelar väl endast in i H.264?

Ja det stämmer. Men jag kan inte redigera i dessa filer utan att behöva rendera varje gång, och om jag få konverterar via Streamclip till AIC fungerar det.

Mina frågor är:

1) Har jag fel setup i FCE eftersom jag måste rendera dessa filer varje gång?
2) Tycker ni att jag bör använda en speciell programvara för att konvertera dessa filer med eller kan jag använda Streamclip (det går ju, det vet jag, men gör jag bättre i att köpa en programvara för detta?)

Tacksam för kvalificerade inte hånfulla svar...

Mikkel

Man kan inte klippa H264 - dagens datorer orkar inte med sådant. Alla - även proffs - konverterar filerna till t.ex. ProRes eller AIC. FCP/FCE/iMovie konverterar automatiskt vid import (transfer). OM detta inte funkar så kan man använda t.ex. Streamclip som är gratis - det är hur bra som helst fastän det är gratis - det använder trots allt QuickTime bakom ridån - det gör nästan alla dessa program.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-04-06 12:59
Ursprungligen av Zimmerman:

Man kan inte klippa H264 - dagens datorer orkar inte med sådant. Alla - även proffs - konverterar filerna till t.ex. ProRes eller AIC. FCP/FCE/iMovie konverterar automatiskt vid import (transfer). OM detta inte funkar så kan man använda t.ex. Streamclip som är gratis - det är hur bra som helst fastän det är gratis - det använder trots allt QuickTime bakom ridån - det gör nästan alla dessa program.

Fantastiskt, Zimmerman! Tack!

Har du tid att utveckla vad jag vinner på ProRes mot AIC vore jag jätteglad!

Mikkel

ProRes har större färgomfång (4:2:2) - bra att ha om man ska färgkorrigera.
AIC (4:2:0 - som AVCHD) går snabbare och tar något mindre plats och duger utmärkt enligt mig för konsument-AVCHD-kameror - vem ska sitta och köra avancerad färgkorrektion på en f.d. hårt komprimerad AVCHD-fil anyway?
Jag kör AIC själv. Utan tvekan.

Ursprungligen av Mikkel:

Fantastiskt, Zimmerman! Tack!

Har du tid att utveckla vad jag vinner på ProRes mot AIC vore jag jätteglad!

Mikkel

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-04-07 14:04
Ursprungligen av Zimmerman:

ProRes har större färgomfång (4:2:2) - bra att ha om man ska färgkorrigera.
AIC (4:2:0 - som AVCHD) går snabbare och tar något mindre plats och duger utmärkt enligt mig för konsument-AVCHD-kameror - vem ska sitta och köra avancerad färgkorrektion på en f.d. hårt komprimerad AVCHD-fil anyway?
Jag kör AIC själv. Utan tvekan.

Än en gång Zimmermand, tusen tack för svar!

En principiell fråga, om jag får återgå till det här med AIC;

Jag jobbar ju som sagt var med en EOS5DMrkII och vet nu att jag måste konvertera filerna till AIC. Jag filmar i 16:9. Kan jag i praktiken filma med flera olika system, t.ex DSLR och en HDV-kamera som filmar i 16:9, och konvertera båda till AIC och sedan klippa ihop dessa i FC?

På förhand tack!

Mikkel

Javisst. Man kan filma med vad som helst och blanda. Är materialet från alla källor HD med samma framerate - bilder i sekunden - och samma upplösning (t.ex. 1080) så blir det mindre skit och jobb så klart. Kameror ger ju olika färgtemperaturer så där brukar det bli lite petande, men det är en estetisk sak - rent tekniskt kan man blanda vad som helst. Att det är samma framerate är dock viktigt tycker jag.
FCP är känt för att svälja nästan allt på samma timeline - stämmer inte filen med projektets inställningar så frågar FCP om man vill ställa in projektet efter den filen eller om man vill anpassa filen till projektet (ofta krävs då rendering så klart). Är det dock bara progressivt kontra interlace det handlar om - olikheterna alltså - så behövs ingen omrendering. Om materialet är är 720 och projektet 1080 - eller tvärtom - kråver inte heller omrendering.
Ofta är det faktiskt ljudet som är olika - den omrenderingen går snabbt.

Ursprungligen av Mikkel:

Än en gång Zimmermand, tusen tack för svar!

En principiell fråga, om jag får återgå till det här med AIC;

Jag jobbar ju som sagt var med en EOS5DMrkII och vet nu att jag måste konvertera filerna till AIC. Jag filmar i 16:9. Kan jag i praktiken filma med flera olika system, t.ex DSLR och en HDV-kamera som filmar i 16:9, och konvertera båda till AIC och sedan klippa ihop dessa i FC?

På förhand tack!

Mikkel

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-04-07 14:51
Ursprungligen av Zimmerman:

Javisst. Man kan filma med vad som helst och blanda. Är materialet från alla källor HD med samma framerate - bilder i sekunden - och samma upplösning (t.ex. 1080) så blir det mindre skit och jobb så klart. Kameror ger ju olika färgtemperaturer så där brukar det bli lite petande, men det är en estetisk sak - rent tekniskt kan man blanda vad som helst. Att det är samma framerate är dock viktigt tycker jag.
FCP är känt för att svälja nästan allt på samma timeline - stämmer inte filen med projektets inställningar så frågar FCP om man vill ställa in projektet efter den filen eller om man vill anpassa filen till projektet (ofta krävs då rendering så klart). Är det dock bara progressivt kontra interlace det handlar om - olikheterna alltså - så behövs ingen omrendering. Om materialet är är 720 och projektet 1080 - eller tvärtom - kråver inte heller omrendering.
Ofta är det faktiskt ljudet som är olika - den omrenderingen går snabbt.

Än en gång, många tack för svar! Du är en outgrundlig källa till kunskap!

Jag har märkt att bilden i den konverterade AIC är aningen hårdare, alltså mera kontrastrik än i den H.264-fil som kommer från kameran. Är det något som går att styra med andra inställningar eller annan programvara? Jag gillar nämligen rå-filen bättre...

Såhär ser det ut:

http://www.mikkel.se/annat/jamfora.jpg

Mina inställningar ser du här:

Ursprungligen av Mikkel:

[…]Du är en outgrundlig källa till kunskap! […]]

OT:
Du gjorde min dag som amerikanarna säger… Kan riktigt se det framför mig: en eremit med Bob Dylan-frisyr sitter på en bergstopp och kläcker ur sig djupsinniga videorelaterade visdomsord på jämna klockslag!

(Jo, jag vet att du nog egentligen menar "outtömlig"…)
/OT

Vad gäller konverteringen av själva videofilen kan jag nog inte hjälpa till, men du verkar ha en schysst vidvinkel på kameran!

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-04-08 10:50
Ursprungligen av johan_tanying:

OT:
Du gjorde min dag som amerikanarna säger… Kan riktigt se det framför mig: en eremit med Bob Dylan-frisyr sitter på en bergstopp och kläcker ur sig djupsinniga videorelaterade visdomsord på jämna klockslag!

(Jo, jag vet att du nog egentligen menar "outtömlig"…)
/OT

Vad gäller konverteringen av själva videofilen kan jag nog inte hjälpa till, men du verkar ha en schysst vidvinkel på kameran!

Ahh....Attans! Jag är från Danmark och har inte fått till svenskan helt 100% än. Men jag lär mig. Jag kanske borde ha googlat ordet först!!

Hoppas på ett kvalificerat svar på frågan ändå!

Det verkar bero på någon gamma-förskjutning i Quicktime X. Kan det stämma?

1
Bevaka tråden