Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med triggning av trummor i Logic

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Triggar EZ Drummer med mitt digitala Roland-kit och det funkar kanon. Men när jag ska spela in trummorna i Logic så blir det problem med hihaten. Den är liksom "öppen" i alla lägen. Finns det någon inställning i Logic som löser detta? För iom att det funkar när jag kör EZ Drummer "stand alone" så är väl problemet i Logic, eller...?

Tacksam för hjälp med detta!

  • Medlem
  • Sala
  • 2010-03-28 17:35

Kan du beskriva ditt problem utförligare?

Mvh Jon

Hihaten har ju tre triggzoner. Öppen, stängd och splash. Men när jag triggar EZ Drummer via Logic, så ligger samma ljud på alla triggzoner, ljudet för öppen hihat. När jag kör EZ Drummer Solo, stand alone-appen så har jag inte detta problem. Frågan är om detta ska justeras i Rolands trummodul eller i Logic Express 8?

Hoppas jag var lite tydligare nu

  • Medlem
  • Sala
  • 2010-04-15 20:05

ursäkta för sent svar här, glömde bort att kolla vilka trådar jag är aktiv i.

Problemet ligger förmodligen i Logic, eftersom du kör Logic som host för EZ dummer när du kör EZ drummer som en plugin i Logic (eftersom jag antar att du på så vis vill spela in EZ drummer i Logic).

Där blev det mkt upprepninng, men bäst att vara tydlig. Finns förmodligen inställningar i någon midisektion i Logic för hur det ska tolka inkommande signaler, som anslagsstyrka, mm. Tror det är så även att det finns olika triggningsområden på ditt trumset, spelar du längre ut på en cymbal blir det ett ljud, längre in ett annat osv? Har jag iaf för mig efter nån egen erfarenhet för länge sen. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så eftersom jag inte har mer erfarenheter själv men för mig låter det definitivt som att någon midiinställning för finkänslighet i Logic är urkryssad.

/J

Precis så vill jag spela in och det funkar klockrent förutom hi haten.

Ska kolla Logics inställningar. Återkommer.

1
Bevaka tråden