Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FM4.0 till Windows

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vill mycket gärna ha kontakt med någon som förstår sig på problemet med att överföra FM II 1.0Sv-register. till FM 4.0 för Windows. Har provat MacDisk utan att lyckas.

Du vill alltså konvertera en FM2 fil till FM4 format? Var befinner sig FM2 filen just nu, på en mac eller PC? Och varför till FM4 - är det en mellanlandning till modernare versioner av Filemaker?

/Mikael

Charles Xavier / Michael
Hej!
Alla de register jag skapat i FM2 finns på HD i min Mac Performa, men också som säk.kopior på disketter.
Jag råkar ha en FM4 tillgänglig-en kvarleva från tidigt reg. arbete i jobbet. Nu helt överspelat där.
Mellanlandning? Jo, kan så bli, fast egentligen är är problematiken den att jag måste pensionera min Mac.
FamiljePCn har tagit över.
Finns ingen överföringslösning, måste jag skriva in alla registerkort s a s för hand och detta är ingen önske-
dröm.
( Jag har samma problem med en massa PageMakerdokument, men registren är viktigare.
Tommy

Hmmm. Inga enkla vägar verkar det som, men frågan är om det (som det står i länk två ovan) enklaste för dig är att skaffa en modern version av Filemaker (FM 7 eller uppåt), exportera ut informationen från dina gamla register till textfiler (CSV), bygga upp en enkel struktur utan för mycket layoutfix och sedan importera informationen.

/Mikael

Jag har både på jobbet och privat sparat 18år gamla register som skapats med Filemaker 2 för Mac. Det går bra genom att gå via Filemaker 4, 6 och sen till version 10.
Version 6 fungerar bra även i dagens Mac miljö i alla fall (med rosetta)
/Jenny

Jenny - går det med andra ord att gå från FMII till FM4? Den äldsta versionen jag har är FM6, och den fungerar som du säger utmärkt även under OSX 10.6.

/MIkael

Det var ett tag sen jag gjrde det. Men ja så gjorde jag i alla fall!

Tack Charles Xavier och jenny balsta för era inlägg.
Jag ska söka på forum-en.filemaker och undersöka de övriga tips jag fått.
(Tyvärr) är det så att jag är så rudis på dataterinologi att jag väl fattar noll, men jag gör ett försök.
Har redan sökt hitta trailversion av FM 6.0, men......
Sen är det ju allt med det praktiska. Tacksam om jag får återkomma.
Tips?
Tommy Linde

Hej igen!
Jag har totalt kört fast. Ägnat många timmar åt att hitta nedladdningsbara versioner av alla möjliga FM versioner.
Har förstått att mitt problem är krångligt och är på väg att ge upp. Det blir till att återskapa registerna the hard way, känns det som.
Läste en gammal animerad diskussion om samma problem, tyckte mig ha fått nya infallsvinklar, men tji.
Om någon mer tekniskt bevandrad säger åt mig att lägga ner, så gör jag nog det.
Däremot tar jag hemskt gärna emot alla sorters råd som kan göra att jag kommer vidare.
Tacksam

Jag har Filemaker 6 och 10, så jag kan nog hjälpa dig tror jag. Det ska gå att konvertera Filemaker 1 och 2 filer direkt i version 6 enligt vad jag läst mig till. Hör av dig om du vill ha hjälp.

Mvh Jenny

1
Bevaka tråden