Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem köper Palm?

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tror mer på HTC

Vill helst inte att Palms patent ska hamna i nått puckoföretags portfolio i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2010-04-25 02:28

415 patent är ju en skitsumma i USA då man ansöker om patent på konstruktionen av dasspapper.. Apple ansöker väl om en 400 patent per år (Har inte orkat kolla gissar bara)

Visst har Palm många gamla patent, dom har säkert patent på pekpenna/skärm/skärm med ikoner och liknande. Men är helt säkert på att dom gjort upp i godo med dom som eventuellt bryter patenten.

Men det är klart - finns det något patent som dom har, som Apple/Microsoft/IBm eller annan gluft-glufs gigant bryter sig in på så ökar det ju ett eventuellt värde, speciellt om den som köper bolaget själva inte bryter några patent (Vilket utesluter Nokia/Apple/MS etc.)

Fast är det bara rätt så räcker det ju med ett patent to rule them all.

  • Oregistrerad
  • 2010-04-27 20:54
Ursprungligen av Chaosstar:

Fast är det bara rätt så räcker det ju med ett patent to rule them all.

Nejdå det gör det faktiskt inte.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-28 22:23
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-28 22:44

Palm och 3Com, tillsammans igen...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-28 23:00

Motorola är dummare än jag trodde. Grattis till HP. Om de spelar korten rätt så kommer WebOS att komma att bli ett allvarligt alternativ till iPhoneOS och Android.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-29 09:21

Så här tror jag det blir. HP slukar Palm helt och hållet. HP bygger telefoner med modifierat WebOS. Telefonerna säljer inte så bra och HP lägger ned satsningen efter 1-1.5 år.

Dessutom, som Gruber skriver, kommer nog detta betyda att HP kommer sluta med all sin licensiering av Microsofts OS för mobila enheter.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-29 09:31
Ursprungligen av acke:

Så här tror jag det blir. HP slukar Palm helt och hållet. HP bygger telefoner med modifierat WebOS. Telefonerna säljer inte så bra och HP lägger ned satsningen efter 1-1.5 år.

Jag tror acke har rätt tyvärr. Vad HP borde göra är att satsa 100 på webos även där den konkurrerar med andra hp produkter (hpslate t ex). HP kan göra bra produkter men de måste skillja sig från mängden alltså inte vara Windows mobile baserade.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-29 09:49
Ursprungligen av Robo-X:

Vad HP borde göra är att satsa 100 på webos även där den konkurrerar med andra hp produkter (hpslate t ex).

Precis satsa 100% på webOS på alla sina mobila enheter. Tror inte att det kommer hända. Det Apple gör med sina produkter och får det att verka enkelt är nog mycket svårare än det ser ut. Speciellt för en sådan jätte som HP som antagligen är mycket segare i beslutsfattandet än Apple. Tror att det Jobs och hans närmaste 5 kommer fram till är det som gäller och det ska genomföras direkt. Det tänkandet tror jag inte är genomförbart hos tex HP.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-02 02:27
Ursprungligen av Robo-X:

Jag tror acke har rätt tyvärr. Vad HP borde göra är att satsa 100 på webos även där den konkurrerar med andra hp produkter (hpslate t ex). HP kan göra bra produkter men de måste skillja sig från mängden alltså inte vara Windows mobile baserade.

//Rob

HP borde vara korkade om dom skulle satsa 100% på WebOS. Företagskunder vill köra Windows mobile och HP gör ju som deras företagskunder vill. Däremot för konsumentledet kan det innebära en hel del webos applikationer, allt från Telefoner till tablets och Netbooks. Att köra Webos på en tablet känns mycket lockande tack varje multitaskingen som är mycket trevligare än vad apple kanske kommer ta fram.

Ursprungligen av studiox:

HP borde vara korkade om dom skulle satsa 100% på WebOS. Företagskunder vill köra Windows mobile och HP gör ju som deras företagskunder vill. Däremot för konsumentledet kan det innebära en hel del webos applikationer, allt från Telefoner till tablets och Netbooks. Att köra Webos på en tablet känns mycket lockande tack varje multitaskingen som är mycket trevligare än vad apple kanske kommer ta fram.

Vill företagskunder verkligen köra Windows Phone? Fler och fler av våra kunder väljer iPhone och Android på grund av att de är enklare att använda och uppskattas mer av slutanvändarna. Och i och med att iPhones OS 4.0 stöd för SSL VPN och Exchange 2010 så lär inte IT ha några problem med iPhone heller.

//Stefan

  • Oregistrerad
  • 2010-05-02 23:23
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Vill företagskunder verkligen köra Windows Phone?

Kanske ingen större idé att diskutera det här, men det finns väl anledning till att tom SonyEricsson gör Windows lurar?

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Och i och med att iPhones OS 4.0 stöd för SSL VPN och Exchange 2010 så lär inte IT ha några problem med iPhone heller.

Iphone 4.0 finns inte ännu och stöd för Exchange 2010 finns redan. Däremot är det som vanligt i Windows världen: GPO power man önskar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-02 23:21
Ursprungligen av studiox:

HP borde vara korkade om dom skulle satsa 100% på WebOS. Företagskunder vill köra Windows mobile och HP gör ju som deras företagskunder vill. Däremot för konsumentledet kan det innebära en hel del webos applikationer, allt från Telefoner till tablets och Netbooks. Att köra Webos på en tablet känns mycket lockande tack varje multitaskingen som är mycket trevligare än vad apple kanske kommer ta fram.

Som jag förstår det så är det precis det som företag vill ha. Enkelt att använda, utan mycket krimskrams och lätt att kontrollera. iPad och iPhones program där ett program körs i förgrunden är perfekt för det. Företaget får full kontroll vad som installeras och hur utrustningen används. Enda problemet är iTunes för iPad/iTunes.

WebOS är ett bra alternativ. Lätt att använda med klassisk multitasking och med HP i ryggen relativt säkert att det inte försvinner om något år. Så länge WebOS stödjer alla säkerhetsstandard och är kompatibel med windows nätverk så är det precis det som företags kunder kommer att vilja ha.

//Rob

Ursprungligen av acke:

Så här tror jag det blir. HP slukar Palm helt och hållet. HP bygger telefoner med modifierat WebOS. Telefonerna säljer inte så bra och HP lägger ned satsningen efter 1-1.5 år.

Håller med, känns som ett mycket rimligt scenario.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-18 21:48
Ursprungligen av acke:

Så här tror jag det blir. HP slukar Palm helt och hållet. HP bygger telefoner med modifierat WebOS. Telefonerna säljer inte så bra och HP lägger ned satsningen efter 1-1.5 år.

In addition, HP reported that it plans to announce that it will discontinue operations for webOS devices, specifically the TouchPad and webOS phones. HP will continue to explore options to optimize the value of webOS software going forward.

HP Confirms Discussions with Autonomy Corporation plc Regarding Possible Business Combination; Makes Other Announcements | Business Wire

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-29 13:28

Patenten verkar alltså ha spelat mindre roll för Apple, HTC och Nokia. Alldeles för mycket pengar som står på spel här för att inte köpa Palm om ens bara en handfull patent spelade roll. Istället köpte HP Palm, men då för att snabbt ha ett OS och inte för patenten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-30 08:07

Det här kan inte göra Ballmer glad.
Hewlett-Packard To Kill Windows 7 Tablet Project

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-30 08:42

Haha det var det bästa som jag har hört på länge. Det verkar som HP tar WebOS på allvar. Men vi får se om ryktet stämmer. Det kommer fortfarande att ta ett tag att få WebOS på en tablet så en tablet från HP är rätt långt borta. Ipad är fortfarande bättre men det är alltid bra med konkurrens.

//Rob

Är inte så negativ mot HP:s köp. Tror faktiskt HP kommer satsa på webOS, om än inte exklusivt så åtminstone seriöst. De inser själva att eget OS för volymprodukter är guld värt, vilket inte minst Apple visat.

Android är lovvärt, men där blir man inte ensam utan måste slåss mot alla andras Android-telefoner och Chrome-tablets. Som sagt, jag tror på HP och har alltid gillat dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-05 11:05

Hur pass platformsberoende är webOS? Tänker om HP skulle jobba om sin tablet och då basera den på ARM.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-05 13:31
Ursprungligen av acke:

Hur pass platformsberoende är webOS? Tänker om HP skulle jobba om sin tablet och då basera den på ARM.

WebOS ska vara skalbar och jag gissar på att ARM kommer att vara processorn som många kommer att använda i tablets. HP skrotade slate pga att Atom processorn var för klen eller windows 7 för dålig att använda på tablets.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-10 14:51

Daniel Eran Dilger tar ju i lite när han skriver men han har två artiklar på ämnet HP + Palm.

What will HP do with Palm’s webOS? Mostly likely: fail — RoughlyDrafted Magazine
Can HP & Palm take on the iPhone? — RoughlyDrafted Magazine

  • Medlem
  • 2010-05-10 15:58

Jag har alltid gillat Dilger. Hans retoriska förmåga gör artiklarna till en njutning att läsa, även om hans tvärsäkra stöd för Jobs' alla beslut kanske bara passar bra till dagens Apple.

Han lägger fram argument varför HP troligen inte lyckas något vidare med sin mobilsatsning (nu heller) och får det att låta väldigt riktigt.

Hewlett-Packard has already said it will use Palm’s webOS in smartphones and slate computers, but on Tuesday it revealed it has another category of products in mind: printers.

HP is buying Palm because it wants the company’s operating system to use in Web-connected printers, Chairman and CEO Mark Hurd said during HP’s quarterly earnings call. The printers let people print maps, theater tickets and other content straight from the Internet, without needing to start a PC.

Macworld.com: HP wants Palm OS for Web-connected printers, Hurd says

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-15 23:26
  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-15 23:40

Det tycker jag är rätt intressant. Trodde inte Apple var intresserade men pga patenten kanske ändå. WebOS tycker jag ser rätt bra ut samt har några bra finesser, notification lyckades de rätt bra med. Om Google hade vetat att Apple var intresserade så är jag säker på att Google hade köpt Palm istället för HP.

//Rob

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-08-18 22:03

hehe det var faktiskt riktigt bra gissat så här med facit i hand

Bevaka tråden