Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag vägrar Facebook

Tråden skapades och har fått 203 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Antingen får ni låsa den här tråden, trådskaparen dvs jag har ju skaffat FB nu, eller så får ni lov att rensa ut de senaste inläggen som inte på någon vis har med trådens ämne att göra.

Vet inte om jag skrivit om detta tidigare men vad gäller uppdateringsmailen man får, så har jag skapat ett filter på min Yahoo-mail som skickar in alla FB mail i en egen mapp/folder direkt när de anländer.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Vet inte om jag skrivit om detta tidigare men vad gäller uppdateringsmailen man får, så har jag skapat ett filter på min Yahoo-mail som skickar in alla FB mail i en egen mapp/folder direkt när de anländer.

Om du inte vill ha uppdateringsmejl från Facebook, går det att stänga av.

/c

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Antingen får ni låsa den här tråden, trådskaparen dvs jag har ju skaffat FB nu, eller så får ni lov att rensa ut de senaste inläggen som inte på någon vis har med trådens ämne att göra.

Vad fick dig att ändra åsikt?

/c

Ursprungligen av Christian Å:

Vad fick dig att ändra åsikt?

/c

Jag är med i en dansförening. Det var i samband med en av de sista danserna för året som jag kände att jag inte ville tappa kontakten med alla jag träffar och träffat på dansen. Föreningen har en egen sida på FB också. Även de facto att jag redan har en adressbok i mailen full med namn på personer jag aldrig kommer i kontakt med annars, spelade in. Sedan jag skapat mitt konto, med högsta sekretess (endast vänner), har jag återknutit bekantskapen med gamla goda vänner. Jag är fortfarande väldigt restriktiv dock till vilka jag tar in som vänner så folk som jag inte vet vilka de är har inte en chans.

Vad gäller uppdateringsmailen så vet jag att det går att slå av helt, lär nog göra det så småningom. Jag kryssade i en säkerhetsinställning som hade att göra med att FB skickar ett meddelande om någon försöker logga in eller lyckas logga in på mitt konto tyvärr funkar det lite knäppt eftersom jag inte verkar kunna verifiera att min iPod Touch är ok varför inloggning med den inte borde generera ett mail. Jag får helt enkelt mail både när jag loggar in från min Mac som när jag loggar in från min iPod Touch, vartenda gång det sker...urbota korkat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-21 21:05
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Antingen får ni låsa den här tråden, trådskaparen dvs jag har ju skaffat FB nu, eller så får ni lov att rensa ut de senaste inläggen som inte på någon vis har med trådens ämne att göra.

Vila i frid.

Jag lyfter fram den här tråden igen...

Jag kan se vissa poänger med Facebook, men jag kan också se massor av anledningar varför Facebook lika gärna kan komma från någon George Orwell book.

Facebook får skäll för ny bildteknik | Näringsliv | SvD

Ursprungligen av LCR:

Jag lyfter fram den här tråden igen...

Jag kan se vissa poänger med Facebook, men jag kan också se massor av anledningar varför Facebook lika gärna kan komma från någon George Orwell book.

Facebook får skäll för ny bildteknik | Näringsliv | SvD

Det ena plusset jag kan se med FB, vilket också var det slutliga skälet till att jag hoppade på tåget, är att jag kan hålla kontakt med vänner på ett enkelt sätt oavsett var de bor. Men i övrigt önskar jag att man kunde stänga av en del.

Nu har jag tydligen satt så hårda restriktioner på mitt konto att en person inte ens kan söka på mitt namn :). Upptäckte detta då en kompis, som jag inte hade som kompis på FB än, skulle lägga till mig o inte ens kunde hitta mig

Vad gäller bildtaggningen så tror jag den redan är här. Vad jag skulle önska var att man lämnade över utvecklingen av FB-appen till ngn som jobbat på Apple så att den blev riktig en gång för alla. Fn blir den sämre efter varje uppdatering. Hade man kunnat chatta på FB Mobile-sidan så hade jag gjort det

Ursprungligen av LCR:

Jag lyfter fram den här tråden igen...

Jag kan se vissa poänger med Facebook, men jag kan också se massor av anledningar varför Facebook lika gärna kan komma från någon George Orwell book.

Facebook får skäll för ny bildteknik | Näringsliv | SvD

ja och den var på som default när den lades in.. "oj då vi vi var inte tydliga" hette det. FB har visat gång på gång att vill man ha kvar ens lite av sin "profils integritet" så är det upp tlll individen att ta reda. FB gör nada för att ge dig makten istället. typ allt OFF och sen får du själv aktivera de funktionsbeskrivningar som du tycker verkar kul eller nyttiga. Nej det vill man uppenbarligen inte. Men håller man ett litet öga på inställningarna och ett öga på vad som skrivs om FB på nätet så har man gjort vad man kan tycker jag. Jag vet inte hur twitter hanterar sina inställningar.

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Jag vet inte hur twitter hanterar sina inställningar.

Twitter har inte samma funktioner, det är en helt annan sak.

Jag har ett Twitter konto i och med hockeyklubben där jag skriver massor, men det beror ju på VAD man skriver.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-17 11:02
  • Medlem
  • 2011-06-17 16:06
Ursprungligen av planB:

Rolig bild, men troligen inte särskilt representativ för de flesta Facebookanvändare...

The dam truth, man!

(jo, jag vet att sociala medier är bra i vissa sammanhang (vid revolutioner t.ex.)...men dettta var kul

Ursprungligen av planB:
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-21 13:23

Jag själv umgås inte ens med en bråkdel av människorna jag var "vän" med.
- En del av personerna gillar inte mig/jag gillar inte dem, ändå har de lagt till en bara för att kunna snoka. Och hade även ett fåtal personer jag själv lagt till bara för att kunna snoka. Känns patetiskt.
- Ju fler vänner man har på FB, desto coolare.. Har t.o.m blivit tillagd av flera "b-kändisar" . Har svårt för att skaffa egna fans eller?
- Trött på att läsa om folks liv, om hur de städat hela huset,nåt upp en ny level på Farmwille, varit ute och powerwalkat, eller bilder från senaste solsemestern på Thailand... . Väldigt ointresserad av att läsa om deras tråkiga vardag. Ja, jag städar också, går också på gym, ligger också på stranden ibland. Men jag känner inte att det är något så pass intressant så att jag måste upplysa ett par hundra människor om det och vill inte veta och läsa om Felicia Holmstörm checkade nyss in på Donken via telefonen( som farsan har betalat) tillsammans med Anna och Viktoria; Å GUUUUD VA MYSIGT, kommenterar Karin, och Kalle like:ar för han är kär i Felica. Han ska skicka en relationshiprequest till henne sen. Alla inblandade är 7 år, och att fråga chans är ett utdött begrepp, nuförtiden är det relationshiprequests som gäller i skolområdet / korridoren med varsin iPhone eller laptop i knät.

Senast redigerat 2011-09-21 16:13
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-21 17:49

Man måste ju inte läsa allt..... jag läser bara det som skrivs direkt till mej, resten går ut i cyberrymden.

Mer FB!! Med lite tur så bygger de snart nya serverhallar här i Luleå:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-21 20:23

FB är en fattigmans-reality-show. För de som inte har "lyckan" att vara med på TV. Rena skiten IMHO.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-09-21 20:51
Ursprungligen av 123321:

FB är en fattigmans-reality-show. För de som inte har "lyckan" att vara med på TV. Rena skiten IMHO.

Hur fan kan du döma ut folk på det sättet. Jag bor inte i Sverige längre så för mig är det en social knut. Har en massa kontakt med vänner för att hålla koll på vad som händer. Vill man inte ha del av allt bull så är det väll bara att blocka eller rensa ut i kompislistan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-21 20:55
Ursprungligen av onnyt:

Hur fan kan du döma ut folk på det sättet. Jag bor inte i Sverige längre så för mig är det en social knut. Har en massa kontakt med vänner för att hålla koll på vad som händer. Vill man inte ha del av allt bull så är det väll bara att blocka eller rensa ut i kompislistan.

Tråden heter "Jag vägrar FB". Duh..

Någon kvalifikation måste man väl ha för att vara beroende av FB's illusoriska känsla av att vara "sedd".

Ursprungligen av 123321:

Tråden heter "Jag vägrar FB". Duh..

Någon kvalifikation måste man väl ha för att vara beroende av FB's illusoriska känsla av att vara "sedd".

Vill inte bli helt egocentrisk här men tråden heter, precis som du säger, "JAG vägrar FB". Detta är med betoning på JAG som i mig som i jag, bara jag o inte du som i ni, er, vi etc. Eftersom jag sedan trådskapandet skaffat fb för jag funnit en nytta med det, dock inte som "fattigmans realityshow", utan som ett sätt att hålla kontakt med avlägsna o nära vänner med gemensamma intressen. så tycker jag inte den ska vara öppen längre...

Jag är väl medveten om att det verkar finnas någon slags låtsasstatus i att ha flest vänner men till den kategorin hör inte jag. Endast folk jag vet vilka de är o vad de går för får bli vän med mig. Okända kan inte lägga till mig eftersom mina inställningar hindrar detta, okända kan inte ens hitta mig om de inte redan är vän med någon som jag också är vän med.

Jag är snarare orolig än tacksam över de senaste ändringarna i bildtaggningen som gör det möjligt att automatiskt tagga personer baserat på ansiktsform där en person som "ser ut som..." automatiskt kan taggas

Då blir man ju nyfiken på vad du har för vänner?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-21 20:52

Inte för jag förstår varför det skulle finnas ett samband mellan mitt ogillande av FB och mina vänner. Såvida det inte är så att man betraktas som "konstig" eller misstänks har "konstiga vänner" om man inte har en profil på FB?

Det du insinuerar är skrämmande. Jag tolkar din reaktion som att du är en av dessa stackare.

Bli sedd och sedd, för mig handlar det bara om att vara hyfsat a jour med kompisar man inte direkt rings med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-23 12:20

Jag har inga problem med att många finner ett värde i FB. Däremot är min personliga uppfattning att fenomenet som sådant inte är bra.

LCR har varit inne på det Orwellianska perspektivet och det är en annan anledning till mitt ogillande av FB.

Om du lusläser EULA'at förstår du att FB kan göra precis vad de vill med den information som du förser dem med. Faktum är att ett av de största värdena som FB tillför sina ägare är att i utbyte mot att de tillhandahåller denna tjänst har de rätt att data-mine'a all information som läggs upp, och det är precis vad som sker.

Det finns många paralleller med utvecklingen av dagens övervakningssamhälle där precis allt du gör elektroniskt registreras, samlas upp och bearbetas för att i slutändan skapa ett oerhört kraftfullt maktmedel som du som liten etta och nolla bara kan hoppas att det inte en dag kommer missbrukas till din nackdel.

Sedan att FB och dokusåpakulturen går hand i hand i många avseenden är väl inte mycket att diskutera. Meningen med livet har reducerats till att bli "Gillad" för utseende, kläder eller andra ytliga fenomen. Kritiserar man det blir folk som galna.

Ingenting som är så lätt att undvika och 100% frivilligt är ett hot mot vare sig demokrati eller personlig integritet. Det finns riktiga hot att oroa sig över (FRA, DNA-register, samkörning av datacentraler, kameraövervakning på offentliga platser). Att dra upp FB i Storebrorsdebatten är förvirrat.

Bevaka tråden