Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag vägrar Facebook

Tråden skapades och har fått 203 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte bara på den rent symboliska bilden Diaspora valt till sidhuvud på anmälningssidan-en Maskrosboll. Blås på den o fröerna sprids likt dess användare...(semiotik är underbart)

Detta kan antagligen ses som en möjlig tvärvändning från min sida :D, men jag har börjat fundera lite på om jag kanske ändå skulle skaffa ett FB-konto. Syftet skulle vara att hålla kontakt med dem jag träffar på danskurserna och dansklubben o kanske även kunna behålla kontakten när de av någon anledning flyttat från stan. Mina inställningar skulle isåfall vara så privatiserande som möjligt...eller vad man nu ska kalla det...

Beslutet är inte fattat än men det händer en hel del i mitt liv just nu som gör att jag allvarligt funderar på att ändra på hur jag tar emot livet omkring mig till viss del. Det är synd att det inte finns alternativ med vilka man kan hålla kontakt med dem på FB utan att själv ha FB-konto, förutom att läsa de öppna sidorna vill säga.

Det kan vara så att FB så småningom blir ett nödvändigt ont precis som micro o mobiltelefon...får se får se...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-11-20 15:30

Hört talas om epost? Funkar alldeles utmärkt för mig att hålla kontakten med folk. Orkar jag/de inte eposta kan det inte vara så viktigt heller. Att veta vem de pökar med eller vad de åt till lunch känns inte som något jag måste veta.

Ursprungligen av bollman:

Hört talas om epost? Funkar alldeles utmärkt för mig att hålla kontakten med folk. Orkar jag/de inte eposta kan det inte vara så viktigt heller.

Fast det ena utesluter inte det andra. De jag har mest kontakt med på FB är också de jag träffar oftast IRL. FB (i detta fall, men även liknande communties hade fyllt samma syfte) ger ett nytt lager för den där typen av information som *är* tillräckligt intressant för att jag ska vilja läsa den, men inte värt ett personlig mejl ("Kolla på den här bilden hur mycket det snöade inatt, inte klokt!" "Såhär långt har vi hunnit i vår köksrenovering just nu."). Hade man gjort massutskick av sådant hade det varit för mycket, men för en handfull personer är det faktiskt intressant ändå.

Det är ju en-till-många-funktionen som är en av de värdefulla bitarna (eller en av de värsta, beroende på hur intresserade du är av dina vänner och de av dig).

Ursprungligen av bollman:

Att veta vem de pökar med eller vad de åt till lunch känns inte som något jag måste veta.

För mig handlar det om *vem* som säger det. Om syrrans tvååring säger något tokigt som jag kan dra på munnen åt så tycker jag faktiskt det *är* intressant. Även om det är enormt ointressant för nästan alla andra.

Jag får en känsla av att de som ogillar Facebook tänker sig att man har femhundra+ ointressanta "vänner" som ger en strid ström av saker man inte vill veta. Men då säger jag som Jobs: Du håller den fel

Håller med Bollman.

FB har ett fåtal fördelar av typen kommunicera-snabbt-med-en-grupp.

Nackdelarna är så många fler, bruset är enormt stort.
Jag har försökt "betvinga" FB, men det funkar bara korta stunder.
Inte använt det på månader och känner ingen saknad.
Försöker odla mina irl-relationer istället...fördjupa dem.

Min fru har det som ett kontaktmedium med sina ytliga kontakter med andra kvinnor (kallar inte riktigt dem kompisar), hon läser mest, skriver inte alls lika mycket skit som de tydligen gör.

Håller med Bollman och Goflorp, att direkta meddelanden genom e-mail eller liknande är ett mycket bättre sätt att hålla integriteten, för när man ser hur det blir med alla dessa "väggar" med korkade meddelanden som läggs upp. Min fru visste mer om min brorsan nya flickvän än han någonsin kunde gissa att vi i familjen visste om hans hemlighet, men om man skriver "vilken mysig helf jag hade" och under på "väggen" svarar hon "ja, jätte mysigt" och sedan går man in och ser vilka som är hennes vänner och letar sej vidare så kommer man nog fram till att Obama faktiskt kan länkas till Usama...

Det finns ett spel som heter Six Degrees of Kevin Bacon - Wikipedia, the free encyclopedia och man skulle nog kunna göra samma sak med vem som helst på Facebook (om man nu hade så otroligt tomt liv att man orkade sitta och traggla genom folks kompislistor, när man istället kan sitta på ett forum och hacka på hur otroligt träligt det är med dessa sociala myrstackar...

Det lustiga är att tydligen är det fler och fler företag som tagit åt sej av detta. Min far jobbar på ett världsledande svenskt industriföretag (jo, det finns faktiskt fortfarande ett och annat sådant) där någon hade kommit dit och gjort en stor presentation om hur företag MÅSTE använda dessa forum för att kunna kommunicera istället för att använda e-mail...

Facebook... Huh, ryser vi bara tanken...

LCR

  • Medlem
  • 2010-11-20 23:38

Ser FB som ett ypperligt komplement till det vardagliga umgänget IRL. Träffade så sent som i somras två gamla grannar från när jag bodde utomlands, just för att vi hållit kontakten genom FB. Hade inte blivit någonting av annars tror jag. Sen att man har både vänner, släktingar och bekanta utspridda över hela världen gör inte FB mindre bra. Som sagt, jag är en i skaran som tycker att FB fungerar ypperligt och vägrar endast alla tramsiga applikationer eller vad de kallar skit som farmville och annat. Ser detta mer som ett otyg för folk med för mycket fritid... eller tråkiga jobb. Har för övrigt aldrig använt FB på en arbetsplats, bara privat.

Jag tackar Bollman o Goflorp för stödet att fortsätta hålla mig borta från FB. Tycker dock det är lustigt att en viss skribent, du vet vem du är, i samband med att denna tråd skapades i det närmaste liknade mitt avståndstagande från FB med att sticka huvudet i sanden eller flytta ut i en el-lös stuga i buschen. Men som nu är en av de främsta förespråkarna för att hålla sig borta från FB o stöd för mig i mitt hjärndribblande :).

Jag tackar o bugar o siktar in mig på att samla på mig fräscha e-mailadresser istället :D.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag tackar Bollman o Goflorp för stödet att fortsätta hålla mig borta från FB. Tycker dock det är lustigt att en viss skribent, du vet vem du är, i samband med att denna tråd skapades i det närmaste liknade mitt avståndstagande från FB med att sticka huvudet i sanden eller flytta ut i en el-lös stuga i buschen. Men som nu är en av de främsta förespråkarna för att hålla sig borta från FB o stöd för mig i mitt hjärndribblande :).

Jag tackar o bugar o siktar in mig på att samla på mig fräscha e-mailadresser istället :D.

Är väl ingen idé att göra ngn hemlis av vem det är.

Jag satsade rätt hårt på FB och var helt övertygad om att det var rätt väg att gå.
Sedan märkte jag av nackdelarna och tyckte det tog över.
FB gick från att vara en tillgång till en ren belastning.

Idag har jag vart utan det i flera månader. Frugan sitter ibland brevid och är inloggad på sin bärbara, men det känns inte lockande ändå. Det var däremot jobbigt i början...

Får hon reda på ngt sladder brukar hon nämna det om det är viktigt.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag tackar Bollman o Goflorp för stödet att fortsätta hålla mig borta från FB. Tycker dock det är lustigt att en viss skribent, du vet vem du är, i samband med att denna tråd skapades i det närmaste liknade mitt avståndstagande från FB med att sticka huvudet i sanden eller flytta ut i en el-lös stuga i buschen. Men som nu är en av de främsta förespråkarna för att hålla sig borta från FB o stöd för mig i mitt hjärndribblande :).

Jag tackar o bugar o siktar in mig på att samla på mig fräscha e-mailadresser istället :D.

Jag tycker man missar en viktig funktion med bara email - nämligen synvinklar massor av dem. Nya infallsvinklar etc. Så klart beroende på vilken typ av inlägg som dominerar ditt fb flöde men det är inte desto mindre en bidragande del, att lära, lyssna, fundera.

Mellan två tre personer funkar email bra men fler som ger sin synvinkel då blir det svårt att hålla ordning på. Fb är bra där.

Nya lion email kanske funkar bättre, men "gamla" email klienter är inte gjorda för masskommunikation.

Jag var emot FB å det grövsta av det man kallar i tråden för orwelianska motivet men också för att jag inte trodde det skulle vara något aktivt flöde eller ge mer än tidsfördriv. Omständigheterna tvingade in mig motvilligt men så här i backspegeln så har det gett mig mycket och pga av det så fortsätter jag använda det. Men inget är för evigt så dyker det upp något annat bra så testar man gärna det. Men jag tror FB kommer att bli ett "internet i internet" så småningom. Debatten om FB kommer av att man behöver träna bort sin rätt till integritet som fanns för ett par år sen ungefär som ordet solidaritet aldrig används nuförtiden. En ny tid med nya verktyg och nya möjligheter. FB är en produkt - inte ett livs val. Alla tycks inte kunna skilja på dessa två ord tyvärr.

Personligen föredrar jag forum formen men inte alla som finns där så FB kompletterar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-29 23:24
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Debatten om FB kommer av att man behöver träna bort sin rätt till integritet som fanns för ett par år sen ungefär som ordet solidaritet aldrig används nuförtiden.

Det är en intressant analogi du använder eftersom både integritet och solidaritet tillhörde viktiga grundstenar ett demokratiska samhälle tidigare byggdes på. Nuförtiden behövs inte dessa längre i det "demokratiska samhället" eftersom Krig är Fred, Frihet är Slaveri och Okunnighet är Styrka.

På nyspråk betyder nu ett "demokratiskt samhälle" en fascistisk kapitalistisk polisstat.

Men oroa dig inte för besväret att träna bort din rätt till integritet, Facebook hjälper gärna till:

Facebook tracks you even after logging out

Kram

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-29 23:27
Ursprungligen av 123321:

Det är en intressant analogi du använder eftersom både integritet och solidaritet tillhörde viktiga grundstenar ett demokratiska samhälle tidigare byggdes på. Nuförtiden behövs inte dessa längre i det "demokratiska samhället" eftersom Krig är Fred, Frihet är Slaveri och Okunnighet är Styrka.

På nyspråk betyder nu ett "demokratiskt samhälle" en fascistisk kapitalistisk polisstat.

Men oroa dig inte för besväret att träna bort din rätt till integritet, Facebook hjälper gärna till:

Facebook tracks you even after logging out

Kram

Foliehatts-VM avgörs hos Aftonbladet.

Tycker inte FB är något brus, snabbt gjort att blockera sådant man inte är intresserad av, typ poäng som folk samlar på sig i Farmville. Samt blockera vissa personers uppdateringar som bara stör. Har en kärna på 10-20 personer där jag gärna läser vad de har för sig och vi håller kontakten via Facebook. Har precis flyttat till Umeå (åja, bott här ett år...) efter 10 år i Gbg och innan det 20 år i Sthlm-området. Att hålla kontakten med mitt gamla nätverk har varit viktigt när man flyttar till nytt ställe, och där har FB betytt mycket.

T.ex. är jag ofta, 3-4 gånger i månaden, på jobb i Sthlm och att då slänga ur sig en liten uppdatering när man landar på Bromma har resulterat i många kära återseende och trevliga fikastunder/aw-stunder som inte gått att planera.

Nä, jämföra FB med brus och Lunarstorm tycker jag är direkt felaktigt, då har man bara inte orkat lära sig hantera det.

Jag såg framför allt två problem.

Jag bytte arbetsplats men 75% av kontakterna jobbade kvar på gamla stället - jag fick liksom inte lättat ankar....
Hamnade i små groll med folk ibland och kände att jag inte orkar lägga energi på sånt.
Och en del folks uppdateringar..., antingen ngt ytterst menlöst eller ngt rasistiskt...

Det blir påfrestande när gamla kompisar visar sig ha politiska åsikter som var lite bruna om vi säger så...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-21 11:38
Ursprungligen av Goflorp:

Jag såg framför allt två problem.

Jag bytte arbetsplats men 75% av kontakterna jobbade kvar på gamla stället - jag fick liksom inte lättat ankar....
Hamnade i små groll med folk ibland och kände att jag inte orkar lägga energi på sånt.
Och en del folks uppdateringar..., antingen ngt ytterst menlöst eller ngt rasistiskt...

Det blir påfrestande när gamla kompisar visar sig ha politiska åsikter som var lite bruna om vi säger så...

Det där låter ju snarare som att du har problem med umgänget än att just FB är att skylla Om mina fb-vänner började uttrycka rasistiska åsikter så skulle jag radera dem helt enkelt.

Jag har skrivit tidigare i tråden men får väl upprepa. Även jag har flyttat runt mycket och FB är för mig ett utmärkt verktyg för att hålla kontakten vid liv med gamla bekanta. Att dra iväg ett mail till en hög personer där jag frågar hur dom mår osv känns jobbigare och mer påträngande än att bara "gilla" att de skaffat hund om man säger så. Trots den lilla insatsen så hålls kontakten så pass att det känns bekvämt att gå och fika osv när man är i närheten, vilket aldrig skulle skett om man inte hållit kontakten på något vis.

Ursprungligen av rhesus:

Det där låter ju snarare som att du har problem med umgänget än att just FB är att skylla Om mina fb-vänner började uttrycka rasistiska åsikter så skulle jag radera dem helt enkelt.

Jag har skrivit tidigare i tråden men får väl upprepa. Även jag har flyttat runt mycket och FB är för mig ett utmärkt verktyg för att hålla kontakten vid liv med gamla bekanta. Att dra iväg ett mail till en hög personer där jag frågar hur dom mår osv känns jobbigare och mer påträngande än att bara "gilla" att de skaffat hund om man säger så. Trots den lilla insatsen så hålls kontakten så pass att det känns bekvämt att gå och fika osv när man är i närheten, vilket aldrig skulle skett om man inte hållit kontakten på något vis.

Ja, det är jättebra om man vill hålla kontakten bakåt. Perfekt om man flyttar men inte vill tappa kontakten med "kompisarna från förr".
Det är ju - precis som allt annat här i livet dubbelsidigt -

Bra att hålla kontakten, men kass för man kan inte släppa taget och gå vidare.

Det är också som du skriver - hemskt bekvämt och "soffanpassat", man kan klicka i "gilla"-knappen. Så har man liksom gjort sitt.

ngt kul ställe på nätet drog detta till sin spets när de hävdade att folk gärna gick med i "Vi som inte gillar jordbävningar" (efter Haitikatastrofen) istället för att skänka 200:- till valfri hjälporganisation.

Kanske är det så för många, det är ett väldigt bekvämt sätt hålla kontakten. Det är ju görjobbigt att ringa sina polare ngn gång emellanåt. (ironi)

Just den där "bekvämlighetsgrejen" är väl människans största drivkraft, betydligt kraftigare än sex....

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-21 15:08
Ursprungligen av Goflorp:

ngt kul ställe på nätet drog detta till sin spets när de hävdade att folk gärna gick med i "Vi som inte gillar jordbävningar" (efter Haitikatastrofen) istället för att skänka 200:- till valfri hjälporganisation.

Jo visst är det så. Grupper som tex "Vi som inte gillar våldtäktsmän" känns ju rätt tveksamt om de gör någon nytta...

Mr Velig in action

Jag ska nog säga att jag är o förblir splittrad. Kanske blir det ändå så en dag att jag, under protest, skaffar ett FB konto eftersom det är enda sättet att hålla kontakt med dem jag träffat på tex dansen (inte styrdans o dansband-blä. Bachata! ).

Jag är en flitig användare av e-mail men ärligt talat har jag adressboken full m människor som jag förlorat kontakten med sedan länge o vars adresser kanske inte ens gäller längre.

Anonymiteten jsg urdprungligen sade mig eftersträva är nog ett minne blott för länge sedan men jag eftersträvar fortfarane att hålla isär mina olika nätidentiteter.

Som sagt vi får se. Jag vill inte gärna tappa kontakten med dem jag träffat genom dansen. Under alltför många år har jag hållit mig för mig själv utan att jag vetat hur jag ska gå tillväga för att bredda bekantskapskretsen. Genom dansen får jag nya vänner men jag träffar dem bara under kurs- o klubbkvällar...

...blev lite upprepningar där...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-11-21 14:48

Jag gick med när jag jobbade utomlands för att kompisar tjatade...
Använder det knappt alls nu, men har skruvat åt mina inställningar så jag får inga popups utom om något skriver direkt till mej. Och bara mina "Vänner" kan se mina bilder och vad jag har skrivit. Tycker det känns rätt OK då.

Sådär ja nu är jag inte längre en FB vägrare av stora mått...

Jag skapade mitt konto i fredags med alla typer av sekretessinställningar, tex "Endast vänner"

Jag håller mig till det jag känner till o bjuder endast in folk jag känner men som jag tappat kontakten med eller kanske bara träffar på dansen eller på annat sätt ibland.

***
Vad gäller alla sådana grupper som börjar med "Vi som inte..." eller "Vi som..." så är det väl ganska självklart att de inte fyller särskilt mycket nytta o att deras enda egentliga syfte är att samla mängder med folk som sedan kan sitta o gagga om goja.
***

Det är tur att jag har en mailbox med oändligt utrymme för, även om jag kryssar ur många, det är en himla massa uppdateringar man får. Nu har jag skapat ett filter som skickar alla dessa uppdateringar direkt in i en döpt Mapp/Folder.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Sådär ja nu är jag inte längre en FB vägrare av stora mått...

Jag skapade mitt konto i fredags med alla typer av sekretessinställningar, tex "Endast vänner"

Jag håller mig till det jag känner till o bjuder endast in folk jag känner men som jag tappat kontakten med eller kanske bara träffar på dansen eller på annat sätt ibland.

***
Vad gäller alla sådana grupper som börjar med "Vi som inte..." eller "Vi som..." så är det väl ganska självklart att de inte fyller särskilt mycket nytta o att deras enda egentliga syfte är att samla mängder med folk som sedan kan sitta o gagga om goja.
***

Det är tur att jag har en mailbox med oändligt utrymme för, även om jag kryssar ur många, det är en himla massa uppdateringar man får. Nu har jag skapat ett filter som skickar alla dessa uppdateringar direkt in i en döpt Mapp/Folder.

Du kan ju ta bort så att du inte får email hela tiden, jag har bara aktiverat email när folk skickar mig meddelande, inget annat.

Ursprungligen av keptang:

Du kan ju ta bort så att du inte får email hela tiden, jag har bara aktiverat email när folk skickar mig meddelande, inget annat.

jag har kryssat ur en del o lär nog kryssa ur mer. Det är synd att det inte går att ställa in så att uppdateringar går till en e-postadress o ev mail från vänner till en annan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-28 12:38

Sociala medier kommer att ha lite stort impact på människan som boken hade en gång i tiden,, men det är klart att det fanns de som sa att boken var djävulens påfund även då...

  • Medlem
  • 2010-11-28 15:44
Ursprungligen av Fredric:

Sociala medier kommer att ha lite stort impact på människan som boken hade en gång i tiden,, men det är klart att det fanns de som sa att boken var djävulens påfund även då...

Mycket välfunnet!

Håller med Adrian B och Fredric ovan, du håller den fel var bra.

Böcker läser jag, social är jag. Men imbecilliteterna på FB betackar jag mig för.

Påstår inte att det var bättre förr, för det var det inte, men att hålla reda på vem som bajsat hårt senast är ju bara löjligt.

Ursprungligen av Goflorp:

Påstår inte att det var bättre förr, för det var det inte, men att hålla reda på vem som bajsat hårt senast är ju bara löjligt.

Haha! Bra förklarat! Thumbs up:p

Ursprungligen av Goflorp:

Böcker läser jag, social är jag. Men imbecilliteterna på FB betackar jag mig för.

Påstår inte att det var bättre förr, för det var det inte, men att hålla reda på vem som bajsat hårt senast är ju bara löjligt.

Har man vänner/bekanta som skriver såna saker så förstår jag dig..

Ursprungligen av Goflorp:

Böcker läser jag, social är jag. Men imbecilliteterna på FB betackar jag mig för.

Påstår inte att det var bättre förr, för det var det inte, men att hålla reda på vem som bajsat hårt senast är ju bara löjligt.

Jag förstår att du hoppade av FB om du har sådana polare. Vilken tur man har med vänskapskretsen själv, tänker jag!

Skämt åsido, jag rensar bort folk från Facebook varje månad. De som skriver ointressanta saker, de jag aldrig träffar och pratar med, eller de som är allmänt tröga försvinner. Lite karaktär får man väl ha så man rensar själv. Att bara påstå att det är en strid ström av oväsentligheter, ja då vet man väl inte hur man ska använda Facebook helt enkelt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-28 18:45
Ursprungligen av Capeman:

Jag förstår att du hoppade av FB om du har sådana polare. Vilken tur man har med vänskapskretsen själv, tänker jag!

Skämt åsido, jag rensar bort folk från Facebook varje månad. De som skriver ointressanta saker, de jag aldrig träffar och pratar med, eller de som är allmänt tröga försvinner. Lite karaktär får man väl ha så man rensar själv. Att bara påstå att det är en strid ström av oväsentligheter, ja då vet man väl inte hur man ska använda Facebook helt enkelt.

Så om jag skulle ha varit "vän" med dig på Facebook och plötsligt blivit utrensad så skulle det kunna bero på att jag varit "allmänt trög" eller på att jag skrivit "ointressanta saker"? Nästan lite tur att jag inte har dig som vän, då skulle jag nog vara orolig för att jag plötsligt inte skulle duga längre. För jag är nog både ointressant och lite trög

Men jag håller med dig om att man bör rensa. Om ens "vänner" inte är bra. Nu har jag inte behövt göra det någon gång, alla mina "vänner" är trevliga typer och jag har aldrig läst något inlägg som orsakat mig något obehag. "Mitt" facebook ger mig bara positiv energi

Bevaka tråden