Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny erfarenhet av SSD?

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-01 10:17

Jodå, kolla deras hemsida MCE OptiBay Hard Drive and SSD Drive for MacBook Pro, MacBook, PowerBook G4, and Mac mini

Jag köpte någon kina-kopia som fungerar helt ok, fick knappt plats med bluetoothantennen efteråt dock så jag har en liten glipa i topcaset på min gamla vita macbook men då den är stationär kan jag leva med det.

Jag har (i väntan på SSD) en 320 GB i den vanliga hårddiskplatsen och en 500 GB i "optibay" som jag kör time machine till (plus carbonite backup, to be on the safe side)

Smidig lösning för tillfället måste jag säga.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-07-01 10:37

Ah man tackar, ska kolla in det. Verkar ju väldigt smidigt att ha en extra för lagring av grejer ifall man har fullt, tills man kan köra backup nästa gång.
Har du märkt av nån värmeskillnad, högre temp?
Undrar om själva nätdelen tar stryk av att ha två diskar? Fast om man stoppar i en SSD borde ju skillnaden inte vara så stor eftersom de verkar vara så strömsnåla om man jämför med en vanlig hdd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-01 13:14
Ursprungligen av Potah:

Ah man tackar, ska kolla in det. Verkar ju väldigt smidigt att ha en extra för lagring av grejer ifall man har fullt, tills man kan köra backup nästa gång.
Har du märkt av nån värmeskillnad, högre temp?
Undrar om själva nätdelen tar stryk av att ha två diskar? Fast om man stoppar i en SSD borde ju skillnaden inte vara så stor eftersom de verkar vara så strömsnåla om man jämför med en vanlig hdd.

Då jag tidigare gjorde backup till en USB-disk kopplat till en Airport Extreme (detta värmde upp datorn ganska rejält och en backup på 100 MB tog ganska många minuter) så måste jag säga att värmeutvecklingen har blivit mindre, disken spinner ner när den inte används.

Men min vita macbook har alltid blivit alldeles för varm och fläktarna har alltid dragit igång för ingenting. Kan inte påstå att det blivit sämre iallafall.

Men jag vill höra mer från folk med SSD, hur är det? Är det som att blåsa liv i en gammal seg dator?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-21 21:43

Till slut hittade jag en länk med en moddad ISO som innehåller firmware 1916 för alla modeller från Runcore. Dock säger den att nedladdningen av firmware misslyckades, men efter omstart så innehåller den 1916 och prestandan har klart förbättrats.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-11 07:43

Jag ska också uppdatara min "semi-gamla" MBP (c2d) med en SSD. Körde helt enkelt en prisjakt-sökning och fann att denna kanske är ok? (Minst 100GB, År 2010, billigast per GB).
Kingston SSDNow V Series SNV425-S2 128GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)

Dvs Kingston SSDNow V Series SNV425-S2 128GB. Är det nåt jag missar med den? Bortsett från TRIM-tjatet.

Köp en SandForce disk, vad du än gör...

Hmm, 630 dollar? Får nöja mig m min X25-M G2 så länge..

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-25 23:09

Blev en Corsair 120GB. Är mycket nöjd! Klart den prisvärdaste uppgradering man kan göra på en dator i dag.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-29 18:03

Men jag har upptäckt att jag får mycket badboll och får tvångsstarta om hela maskinen ofta efter SSD-installation. Nån annan som har det problemet eller ännu hellre en lösning också?
Jag installerade OSX rent och installerade om alla program, men användaren överfördes från min gamla HD, med mail, inställningar m.m.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-29 21:34
Ursprungligen av c5j:

Men jag har upptäckt att jag får mycket badboll och får tvångsstarta om hela maskinen ofta efter SSD-installation. Nån annan som har det problemet eller ännu hellre en lösning också?
Jag installerade OSX rent och installerade om alla program, men användaren överfördes från min gamla HD, med mail, inställningar m.m.

Skapa en ny användare och se om du får samma problem.

Ursprungligen av c5j:

Men jag har upptäckt att jag får mycket badboll och får tvångsstarta om hela maskinen ofta efter SSD-installation. Nån annan som har det problemet eller ännu hellre en lösning också?

Inte så uppmuntrande kanske, men jag såg den här kommentaren på en av Dustins Corsair SSD-diskar:

Många kunder har problem med att disken låser sig, och orsakar blue screen of death i Windows.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-17 16:58

Corsair Nova series 128GB (CSSD-V128GB2-BRKT)

är EJ kompatibel med Macbook Pro (5,4) 15" C2D mid 2009!

Orsakar systemfrysningar som (för mig) aldrig släpper och det hela slutar med att hårddisken kraschar helt,
vilket jag bittert fått erfara (förlorade allt) över en 1 1/2 månads period. Enligt AppleCare handlar det om
inkompatibel Firmware för logickortet i datorn som har svårt att hantera över 3 GB/s (om jag har siffrorna/benämningarna rätt?)
vilket orsakar kommunikationsproblem. Nu är många SSD över den hastigheten idag så frågan är fortfarande vilket som
är mest kompatibelt, datorn eller hårddisken ifråga. Men mitt råd är att avstå från den hårddisken hursomhelst.
Systemet fryser sig med badbollen, du kan inget göra och du kan inte kopiera filer över 1 GB ca för då hänger sig allt också
(20 ggr av 20) vilket omöjliggör backup. Avstå.

Bevaka tråden