Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig RAW-hantering i iPhoto?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var idag och fotade med min Nikon D70 och råkades ha inställt på väldigt fel vitbalans vilket jag struntar i eftersom jag fotar ändå bara i RAW (NEF) till min besvikelse visar sig att iPhoto hanterar mina rawbilder helt sjukt dåligt.

Förhandsgranskningen den lite mer suddiga bilder visar helt korrekta färger medans jag drar i reglagen, men då rawprocessen har gått igenom och visar den hur slutresultatet kommer att bli får jag riktigt konstiga artifakt i färgskalan himlen och det vita i bilden får som en magenta färg vilket är väldigt underligt, någon annan som har liknande problem?

temperature och tint, exponering, contrast och dylikt är inställt på exakt samma i både Photoshop och iPhoto.

Eftersom att jag tycker att iPhoto har det jag behöver bara för att exportera till jpg klarar jag mig bra med iPhoto, men detta var det värsta jag varit med om.

Kan ladda upp raw för den som är mer intresserad.

iPhotos resultat

Photoshops resultat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-21 19:03

IPhoto är bra för JPG-bilder, men inte för RAW. Såvitt jag förstått så konverterar den först alla bilder till JPG, och först därefter gör den färgkorrigeringar. Inte riktigt vad RAW-fotografering är tänkt för.

Om du vill använda RAW rekommenderar jag att du skippar iPhoto och kör t.ex. Aperture eller Lightroom istället, eftersom dessa program (till skillnad från iPhoto) är byggda för RAW-hantering.

Har flyttat tråden till rätt forum, och förtydligat rubriken.

/Mod

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-03-21 20:37

Testa att ange Photoshop som "Extern redigerare" (fliken Allmänt) och dessutom kryssa i rutan "Använd RAW-format vid användning av extern redigerare" (fliken Avancerat).

Lycka till.

Eller skit fullständigt i iPhoto och gå på Lightroom ?

Om du ändå är så seriös att du använder RAW och KAN fotografera, varför inte gå upp ett steg och börja använda LR ?

PS: Motivet torde vara Hjuviks Båtklubb va? Med Björköfärjan i bakgrunden...?

Är man gammal Öckeröbo så är man....

Helt rätt det är ute på Hjuvik och jag står precis vid sidan av Båtklubbens sekretariat.

Ursprungligen av Goflorp:

Eller skit fullständigt i iPhoto och gå på Lightroom ?

Om du ändå är så seriös att du använder RAW och KAN fotografera, varför inte gå upp ett steg och börja använda LR ?

PS: Motivet torde vara Hjuviks Båtklubb va? Med Björköfärjan i bakgrunden...?

Är man gammal Öckeröbo så är man....

Tack för alla svar, låter som att iPhoto inte är ens bra till vanlig rawhantering, självklart tar jag inte i photoshop om jag vill göra förbättringar av en rawbild som jag är mer nöjd med, men bara vanliga vardagsbilder så känns det bara jobbigt att gå genom ett arbetsflöde för sånt.

Eller Aperture.

1
Bevaka tråden