MacBook fläktar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hejsan.

Mina fläktar går igång nästan med en gång när jag startar datorn. Misstänker att jag har damm i fläkten. Problemet är att jag inte kunde komma in till fläkten då en av mina skruvar bakom "L stål kanten" har blivit runt och är omöjlig att få loss. Finns det ett annat sätt??

//Tim

Hade samma problem på min och det är ett ganska vanligt problem på Macbook (ej unibody).
I mitt fall var det ett defekt huvudkort tillsammans med en MASSA damm i flänsarna som avleder värme från heatsinken.
Huvudkortet fick jag bytt och samtidigt så tog dom bort en massa skit som låg i flänsarna och nu är min Macbook hur tyst som helst.

Desvärre så kommer ett serviceställe inte att göra detta på garanti (rengöringen) så det kommer nog att kosta dig en timmes service. Samma sak med skruven, dom kan få loss den men kommer nog att debitera dig för arbetet.

På bilden så sitter kylflänsarna högst upp på bilden under det svarta materialet.

Ursprungligen av gabbeman:

Hade samma problem på min och det är ett ganska vanligt problem på Macbook (ej unibody).
I mitt fall var det ett defekt huvudkort tillsammans med en MASSA damm i flänsarna som avleder värme från heatsinken.
Huvudkortet fick jag bytt och samtidigt så tog dom bort en massa skit som låg i flänsarna och nu är min Macbook hur tyst som helst.

Desvärre så kommer ett serviceställe inte att göra detta på garanti (rengöringen) så det kommer nog att kosta dig en timmes service. Samma sak med skruven, dom kan få loss den men kommer nog att debitera dig för arbetet.

På bilden så sitter kylflänsarna högst upp på bilden under det svarta materialet.

Vad tar dom för denna timmas arbete?

^ Jag vet faktiskt inte. Ring eller maila ett Apple Auktoriserat Servicesenter och hör om priset på just detta. Ett nytt huvudkort kostar väl ca 7000 skulle jag gissa med moms och jobb, men är det bara en rengäring av kylflänsarna så är det väl en timmes jobb som debiteras antar jag.

• Oregistrerad
  • 2010-03-26 14:37

Är det en av dessa skruvar som du skruvat sönder?
http://s1.guide-images.ifixit.com/igi/YeMH12s5MYo4NZO5.large

Finns en tråd här på 99.se hur man får loss skruvar med trasig skalle:
http://www.99.se/power-macintosh-mac-pro/92999-att-lossa-skruv-med-trasigt-huvud.html

Behöver du ersättningsskruvar har jag en näst intill komplett samling ersättningsskruvar till vit macbook.

1
Bevaka tråden