Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digital infoskärm? Tips tack!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har fått i uppdrag på min arbetsplats att ta fram förslag på hur vi kan lösa en digital infotavla/skärm. Dvs en mindre platt-tv/skärm som visar aktuell information på arbetsplatsen. Det kan vara t ex schema för de anställda, bokningar av konferensrum och bilar eller påminnelser som loopar.

Tanken är att det ska sitta en skärm uppe där detta rullar och jag funderar på hur man löser det rent tekniskt...

Man kan ju dela upp problemet i lite olika delar:

1: Skärmen. Funkar det med en vanlig mindre platt-tv? Hur får jag den att visa det jag vill? Behöver den kopplas till en egen dator, typ en mac mini eller kan jag skicka det jag vill visa från min egen macpro? Hur?

2: Mjukvara. Finns det färdiga lösningar för sånt här? Jag ser ett par olika alternativ. Antingen att man looopar typ en keynote eller powerpointpresentation. Helst skulle jag dock hitta nåt system som använder infon från alla anställdas icals och använder den infon för att sätta ihop ett schema som rullar på skärmen. Och att man sen själv kan lägga till ytterligare information...

Förstår ni vad jag är ute efter? Någon som vet vad det finns för lösningar för sånt här?

Bör väl påpeka också att vi är en ganska lite arbetsplats så alltför stora och dyra investeringar kommer få tummen ned av de som bestämmer.

Tar tacksamt emot alla typer av tips! tack på förhand!

Lästips som nyligen passerade igenom min RSS-läsare:
The Panic Status Board
Dashboard Confessional

Tack! Det där låter som en intressant lösning. Det ska jag forska mer i. Dels är jag ju glad om enda hårdvaruinvesteringen är en skärm/fotoram som kan ta emot RSS-flöden.

Sen känns det som att det borde gå att lösa på nåt hyffsat enkelt vis via mjukvara. Frågan är bara hur. Och om man visa grafiska scheman och liknande. Dålig på hur RSS funkar.

Det här verkar ju t ex som en fin lösning.
http://www.estarling.se/index.php
Även om jag hade önskat att den vore lite större.
Nu gäller då bara att komma på ett rba sätt att enkelt (och gärna så automatiserat som möjligt) sammanställa allas iCals grafiskt och sedan generera en bild som kan skickas tillsammans med påminnelser och liknande i RSS-flödet...

Några tips på det?

1
Bevaka tråden