Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RS232 till USB-konverter

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena.
Jag har köpt en RS232 - USBkonverter för att ansluta en GPS till min Mac. Har installerat de drivrutiner (.dmg-fil) som medföljde och installationen verkar gå i mål och vill att min Mac startas om - check!
Efter uppstart pluggar jag in min USB-grunka och inget händer...
Var på en Mac ser man att en drivrutin är installerad? Och var kan jag se om en USB-enhet har upptäckt och förhoppningsvis para ihop den med rätt drivrutin?
//Woodwinds

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-03-17 20:00

I Systeminformation under USB borde den dyka upp.

Tack för tipset. Har kollat där men jag kan inte se något under USB. Har även provat att plugga in ett USB-minne men inte end det dyker upp här. Däremot kan jag ju se det i Finder...

Hittade tipset att boota om och vipps...

USB-Serial Controller D:

Produkt-ID: 0x2008
Tillverkar-ID: 0x0557 (ATEN International Co. Ltd.)
Version: 3.00
Hastighet: Upp till 12 Mbit/sek
Tillverkare: Prolific Technology Inc.
Plats-ID: 0x1d100000
Tillgänglig ström (mA): 500
Nödvändig ström (mA): 100

Men frågan är var jag hittar drivrutinen. Någon?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-18 03:14

Inte helt säker på vad du menar? Vill du veta om drivrutinen är installerad? Eller om datorn känner igen usb enheten?

Det lättaste sättet är att se om OS X vet vad det är för enhet, i ditt fall verkar det så om System profiler rapporterar USB-Serial Controller. Vet datorn vad det är brukar den kunna använda den. Om den inte fungerar så är nog inte felet hos drivrutinen.

Om du av någon anledning faktiskt vill ha tag på drivrutinsfilen (kallas kext - kernel extension - i OS X) så finns den i /System/Library/Extensions, men under mina fem år som Mac användare har jag aldrig behövt gå in och pilla där.

Edit: Med drivrutin, menar du programmet som ska ansluta till GPSen?

Ursprungligen av Woodwinds:

Hittade tipset att boota om och vipps...

USB-Serial Controller D:

Produkt-ID: 0x2008
Tillverkar-ID: 0x0557 (ATEN International Co. Ltd.)
Version: 3.00
Hastighet: Upp till 12 Mbit/sek
Tillverkare: Prolific Technology Inc.
Plats-ID: 0x1d100000
Tillgänglig ström (mA): 500
Nödvändig ström (mA): 100

Men frågan är var jag hittar drivrutinen. Någon?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-18 09:24

Har du provat att ansluta din GPS? Där du väljer serieport i ditt GPSprogram, borde det dyka upp en ny port nu, som är din ATEN-dongle. Vad den heter beror på drivrutinen, men det är bara att testa, om du ser flera portar där.
Du borde också se den under Systeminställningar:Nätverk....

1
Bevaka tråden