Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bör jag installera snow leopard?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på om jag ska installera snow leopard och ifall min dator klarar av det eller blir sämre (pga den har några år på nacken). Det är en macbook (vit), 1.83 Ghz Intel Core 2 Duo, 2 GB 667 Mhz DDR2 SDRAM.

Läst att många sparar en hel del diskutrymme (flera GB). Om jag uppgraderar så kommer jag inte göra en total ominstallation (orkar inte) utan uppgradera så alla program etc är kvar. Kommer jag ändå få några extra Gb ledigt?

Några få som jag pratat med säger att den enda skillnaden de märkt på sin macbook efter uppgradering är att datorn känns lite snabbare och lite tystare samt fått mer diskutrymme. kort sagt. Är det värt det, bör jag uppgradera?

Jag tycker att du självklart skall uppgradera och att du skall göra en ren installation.

Samla lite kraft och tänk igenom vad som verkligen måste sparas innan. Det är inte så farligt?

Det du sparar mycket plats på i SL är att man inte installerar alla skrivardrivrutiner automatiskt (som Leopard gjorde). Det motsvarar drygt 6 GB om jag minns rätt.

Du kanske inte känner att du "måste" ha SL, men det är min personliga mening att man alltid skall ha den mest aktuella mjukvaran, om det går. Möjligtvis undantaget ett helt nytt OS. Men den tiden har SL bakom sig. Det är ju SL som alla program optimeras för nu, och du har mycket nyheter i OS:et som du kanske inte ser med blotta ögat.

Till och med saker som kan göra att prestanda ökar med tiden (med samma hårdvara), då program drar nytta av den nya arkitekturen i SL.

Det är bara att köra.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det du sparar mycket plats på i SL är att man inte installerar alla skrivardrivrutiner automatiskt (som Leopard gjorde). Det motsvarar drygt 6 GB om jag minns rätt.

En sak som jag gillar är att när man pluggar in ngt så bara fungerar det. Har en "äldre" digitalkamera som inte hittades när jag pluggade in den i Windows 7 och på tillverkarnas hemsida fanns drivrutiner senast till Windows XP. På min macbook hittades kameran utan att jag behövde installera några drivrutiner.

Hur kommer detta att fungera med SL? Eller är det bara drivrutiner för skrivare (som du ifs skrev) som inte installeras?

Det är just skrivardrivrutinerna som tagit upp galet mycket plats. Och de måste man nu installera separat.

Skulle inte tro att du får några problem.

Men jag gillar inte drivrutiner som hänger med. Du skall ju alltid gå till tillverkarens sida och ladda ner den mest aktuella drivrutinen.

Men som sagt, kameror och sånt fungerar nog direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-19 12:41
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det är just skrivardrivrutinerna som tagit upp galet mycket plats. Och de måste man nu installera separat.

Om man vill, annars så installerar man alla drivrutiner som finns på CD-skivan. Det vill säga, man måste inte ladda ned.

Något som också sparat plats är ju att man inte har två kodningar (PowerPC och Intel)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-17 20:56

Rent krasst, om du är nöjd med Leopard och allt funkar som du vill, så är det ingen större vits att uppgradera. Om du vill ha det senaste och kanske vill vara klar för framtiden så kan man lika väl göra det om man har tid över. Det är ju billigt. Har båda hemma, och orkar inte uppgradera min MB då allt fungerar och det inte finns några måstefunktioner på min SL iMac.

Jag har inte vågat installera SL på min iMac Alu 24" än då det fungerar väldigt bra nu med CS2. Men det borde väl egentligen funka med Rosetta även under SL? G5:an behöver man ju inte fundera så mycket över i alla fall..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-19 12:52
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jag har inte vågat installera SL på min iMac Alu 24" än då det fungerar väldigt bra nu med CS2. Men det borde väl egentligen funka med Rosetta även under SL?

Skulle akta mig där, bara för att Rosetta finns kvar kan massor med saker ha ändrats som gör att programmet inte fungerar längre. Hört både att det fungerar bra och att det fungerar dåligt med CS2.

Sitter man mycket i Mail som jag gör så märker man en rejäl skillnad. Mac OS X 10.6 är ett lyft, speciellt för det priset.

För övrigt borde man väl kunna slänga alla mappar med printerdrivrutiner som man inte behöver i bibliotek/printers utan problem(?)

1
Bevaka tråden