Köpa high-end sällan eller low-end ofta?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-17 09:51

Vad säger ni?

Vilket föredrar ni, att köpa en dyr datormodell sällan eller en billigare ofta?

12000:- dator under tre år, ger 4000 per år.

Plus: man kan sälja med AppleCare efter 2.5 år och säkert få en hyffsad peng tillbaka.
Neg: Man har aldrig en riktigt snabb dator.

30000:- dator under sex år, ger 5000 per år.

Plus: man har en riktigt snabb dator de första åren. En fyra, fem år gammal dator kan ha samma prestanda eller bättre än nysläppta entry-level.
Neg: Kan paja efter tre år och vara för dyr att reparera. Mycket pengar att skyffla upp vid inköpstillfället. Mycket kan också hända på sex år - Apple gillar inte gammal hårdvara och kan dra in diverse mjukvaru- och hårdvarustöd.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-17 10:03

Man får vad man betaler för genomsyrar alla mina inköp...

Ibland köper man billigt för man vet att det inte behövs mer, t.ex. min spel-PC.

Annat köper man dyrare för man vill att det ska hålla och stå sig. iMac, TV, Hörlurar, Stereo, Högtalare.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-17 11:28

Fast det är ju inte sällan även dyrare mac'ar får fatala fel. Det är inte självklart att en entry-level mac går sönder oftare än en dyrare mac. Sedan kan man ju välja den mest kraftfulla konfigureringen av en viss modell. Frågan är då om den dyrare konfigureringen också är ett bättre val.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-17 19:21
Ursprungligen av planB:

Fast det är ju inte sällan även dyrare mac'ar får fatala fel. Det är inte självklart att en entry-level mac går sönder oftare än en dyrare mac. Sedan kan man ju välja den mest kraftfulla konfigureringen av en viss modell. Frågan är då om den dyrare konfigureringen också är ett bättre val.

Nä skit kan ju hända även med dyrare historier, men nu menar jag kanske inte bara att man kan räkna med mindre sånna problem med dyrare saker utan det är ju allt annat också runt omkring. Dyrare prylar har en tendens till faktiskt ha det där lilla extra som man kanske inte själv riktigt vet om från början när man köper produkten men som man förstår först senare.

Jag köpte en dyrare TV än dem flesta runt omkring mig, men å andra sidan så finns det flesta funktioner som man ibland kan komma på att sakna efter en tids användande av billigare saker. Har svårt att komma med några konkreta exempel just nu (ska försöka med några här under), men har själv upptäckt detta vid flera tillfällen. Sen kan det ju givetvis vara smågrajer där man kan anse att prisskillnaden är för hög för en sådan liten detalj men jag är intresserad av det dära lilla extra så.

TVn: Ser att en del TV-apparater idag har ibland lite problem med det formatet som TV-kanalen sänds i. Att vissa ibland måste sitta och ändra mellan wide, zoom, standard etc... för att text och annat faller utanför bilden. För att olika TV-kanaler sänder i olika format. Har inte haft några sånna problem med min utan den fixar det själv utan att man märker det.

Har t.ex. en HDMI ingång där det vid sidan om sitter 1 röd och 1 vit kontakt bredvid. Som är bra att använda om man vill ha in både bild och ljud från datorn så att det kommer in på samma "AV-kanal"

Har "röd och vit" utgång för ljudet till stereon (om man inte vill ha surround dvs). Och inte bara "hörlursutgång" som vissa har.

Som sagt smågrajer, och vissa "low-end" har säkert en del av samma saker. Men det är bara några små här som jag kommer ihåg att jag reagerade över.

Airport Extreme: Vissa köper billigare historier och snackar sig sönder och samman angående 802.11g och 802.11n nät, att råkar man då koppla in en produkt som bara har "G" så körs hela nätet i det. Betal 1800 kr för en Aiport Extreme som kör båda näten så dem inte stör varandra så slipper man problemet.

Ett annat kanske lite löjligt "high-end" exempel är t.ex. solglasögon. Jag har länge kört med billiga saker för man kan lätt tappa dem, sätta sig på dem (klassiker), stulna etc... För 4 år sen köpte jag ett par riktiga solbrillor för 1500 spänn. Har dem fortfarande, hur fina som helst.

Det är ju också en detalj att tänka på (förståss högst personligt) att när man har lite dyrare saker så är man kanske oftast lite mer rädd om prylarna också. Så av den anledningen kan dem ju också hålla länge. Men det kan man klart inte skylla produkten för.

Nu köper jag alla mina datorer för företagets bruk (privat försöker jag använda datorer så lite som möjligt) och för företagsbruk så måste jag nog svara att inköpspriset är helt sekundärt, det är istället funktionaliteten som avgör.

Hastighet på grafikkort, processor etc. är tämligen ointressant för mig, minne, hårddiskstorlek (eller som det sannolikt blir nästa gång jag köper, SSD) är desto viktigare och viktigare än det är t.ex. externa portar, skärmkvalitet, vikt, storlek, batteritid etc.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2010-03-17 12:16

Jag brukar köpa en begagnad Mac för ca 3000 kr när de är ett par år gamla. Sen behåller jag dem ca tre år. PC-datorerna brukar jag uppgradera med nytt innehåll lite då och då. Det kostar ungefär lika mycket, men ger mig snabbare och nyare hårdvara jämfört med mina Macar.

Ändå så sitter jag hellre vid någon Mac än vid någon PC. Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en dator för 10 000 kr eller mer. Även om det i längden blir ungefär lika dyrt som att göra som jag gör nu.

Mitt självklara svar är high-end...
Man har en maskin för att arbeta/spela/leka med och om du köper nytt hela tiden beror det ju på att det tidigare gått sönder och man har förmodligen spenderat en hel del tid åt att försöka fixa den gamla + tid för att sätta sig in i vad för nytt man ska köpa och slutligen ska man personalisera datorn så den är som man själv vill ha den...
Då lägger jag mycket hellre tid på en dyr dator som håller sig länge och väl så man slipper tjafset...

Jag får väl pytsa in med high end- ofta.

Går inte det så high end- så ofta det går.

Det finns något extremt oattraktivt och risigt med produkter som är framtagna där det är klart redan från början att de inte skall bli så bra som möjligt.

Nånstans kommer ju verkligheten ifatt, men en sak som stör mig är att "low end" tenderar att överlag "vara lite sämre- genomgående". Allt är sämre:

Skärm, ergonomi, utseende, prestanda, modularitet... whatever...

Det är klart att alla inte behöver monsterprestanda, men alla datoranvändare behöver ju bästa möjliga skärm och ett kvalitativt tangentbord, helst med bra adaptiv bakgrundsbelysning. På bärbara skall man ha en trackpad som man faktiskt kan jobba med.

Men så byggs inte "low end" idag. Man tar bara fram billiga skitprodukter. Som Netbooks. Priset är målet, inte användarupplevelsen.

• Medlem
  • International user
  • 2010-03-17 14:16

Det finns ju ett annat alternativ också, uppgradera en low end dator varje år. Om du tar hand om en Mac kan du oftast sälja den för en 70-80% av inköpspriset ett år senare.

Som exempel kan vi ta en MBP 13": 12 000 kr + 2500 kr/år för att alltid ha den nyaste datorn med mest up to date prestanda. Det ger en annan bonus också, du slipper köpa AppleCare eftersom datorn alltid är inom Apple's egna garantier. Dessutom är böket med att köpa ny dator rätt marginellt numera, lägg upp den gamla här eller på en auktionssite så är datorn såld inom ett par dagar. Din information flyttar du lättast mellan datorerna med Time Machine, tar en tre timmar eller så.

Känns som om det var många, många år sedan man riskerade att köpa en långsam dator... kör på konsumentlinjen och byt ofta, det är billigt att byta i och med att man får igen så pass mycket av pengarna när man säljer.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-17 14:24

Det fina med Mac är ju att den egentligen inte finns någon low-end där. Frågan är istället var på den övre skalan man rör sig.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2010-03-17 15:38
Ursprungligen av planB:

Det fina med Mac är ju att den egentligen inte finns någon low-end där. Frågan är istället var på den övre skalan man rör sig.

Det som var high-end igår är low-end idag.

Ursprungligen av Macus:

Det som var high-end igår är low-end idag.

Njae, när det gäller Apple skulle jag i vissa fall nästan vilja säga motsatsen, i alla fall när det gäller kvalitén på produkterna.
Nästan alla nya produktlinjer i Apples sortiment lider av någon typ av kvalitetsbrist som inte riktigt fanns några år tillbaka.
Jag betvivlar starkt att folk om några år kommer sitta med dagens MB/MBP's som man idag fortfarande sitter med PowerBooks..

Sen förstår jag inte riktigt allt snack om pris.. Jag var student i 2 år och hann under den tiden köpa på mig 1 laptop från Acer 1 från HP, 1 Macbook, 1 Macbook Pro 15", en gitarr för 12 tusen, resa till London i 5 veckor och ändå åt jag jävligt fin mat, festade som alla andra, snusade maniskt och jag jobbade inte ett dugg förutom litegrann på somrarna..

Så alla som säger att de inte har råd med Mac eller med bra grejer, hur fan då?!

Eller så köper man low-end och kör länge... Sitter just nu med min mer än fem år gamla iBook som huvuddator för både jobb och hem. Inget att rekommendera dock. Hoppas att de nya MBP kommer innan jag piskat livet ur gamlingen! (ArchiCAD? - check. CS-paket? - check. Office-paket? -check. Safari? - check. Allt på en gång? - jajamän...)

1
Bevaka tråden