Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man dölja menyraden?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-16 16:27

Hej :),

Har länge velat dölja menubaren högst upp. Går det och hur då i sådant fall? Provade att söka i forumet men fann ingen tråd som gav något.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-03-16 16:40

Menar du den i forumet eller den längst upp på skärmen?

I forumet så är det enkelt. Använd IE6 som webläsare så skrollar den upp med resten av sidan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-16 17:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-16 17:33

Damn ;D Word på den dock!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-16 17:33

Då tråden ligger under Mac OS X menar han nog systemets meny högst upp.
Jag gjorde en enkel google sökning och fann denna: Auto-hide the dock and menubar on a per-app basis - Mac OS X Hints. Google är ett fantastiskt verktyg som man lätt hittar saker

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-18 23:40

Oj, vad mycket tips! Kan slå fast vid att det är "taskbaren" i Mac OS X jag helst vill få bort. Eller åtminstone dölja lite enkelt. Jag Googlade faktiskt också en del (men tydligen gjorde jag det så illa..).

Ska kika på den där länken 20hz. Tack så mycket!

"Taskbar" = Dock?

Börja med att gå in i Systeminställningar->Dock och se om inte Göm och visa Dock automatiskt räcker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-19 08:00

Menade inte riktigt så :). Med "taskbar" så menade jag den övre raden med äpplet till vänster och Spotlight till höger.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-19 09:46
Ursprungligen av Mcus:

Menade inte riktigt så :). Med "taskbar" så menade jag den övre raden med äpplet till vänster och Spotlight till höger.

Du verkar komma från Windowsvärlden, där heter väl menyraden menyrad också?
Taskbar är väl motsvarigheten till den s k Dockan.

Ojdå! Då får du nog gå på länktipsen ovan - har aldrig känt ett behov att plocka bort menyraden...

(Vad gäller docken kan man ju aldrig veta - det är en hel del folk som låter den konstant "ligga ivägen" längst ner på skärmen utan att reflektera över det eller veta hur man skall ändra på det...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 20:32

Hehe, jo jag är en gammal emigrant från Windows underbara värld ;). Men ber om ursäkt om jag var inte var påläst angående taskbaren. Jag får helt enkelt leta vidare och se efter. Det är bara ibland det kan vara skönt med menyraden gömd. Som exempelvis när jag har Chrome uppe.

Ursprungligen av Mcus:

Det är bara ibland det kan vara skönt med menyraden gömd. Som exempelvis när jag har Chrome uppe.

En kompromiss skulle ju kunna vara att byta till Firefox, där man kan köra Fullskärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-25 09:54
Ursprungligen av Papperskatt:

En kompromiss skulle ju kunna vara att byta till Firefox, där man kan köra Fullskärm.

Fullskärm, säger du det. Är det bara Firefox som erbjuder den lösningen? Är inte så förtjust i Firefox då jag upplever den som sirap vid sidan av flottiga Chrome.

Har alltid kört OSX men kan också störa mig på menyraden när man har program igång somligger kant i kant så blir det dubbla rader vilket estetiskt sett ser riktigt fult ut, alternativt vore att alla program körde som Quicktime med kantlösà fönster, men men mannan inte få allt

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-23 09:57

Dubbla (=onödiga dubletter?) rader har man ju inte, väl? Menyraden övers är ju en funktionsrad som programmet tillhandahåller och sedan har varje fönster i applikationen en fönsterrad för att identifiera unikt varje fönster. Fast nu blev det också OT...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-26 00:09

Ja! Chrome stödjer också fullskärmsläget. Helt underbart. Nu kan jag surfa utan att behöva se menyraden eller något annat förutom just webbfönstret. Det enda negativa i detta är att jag inte ser klockan. Kanske att jag borde skaffa mig en fysisk klocka på skrivbordet.

1
Bevaka tråden