Liten surf-/skrivdator?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Funderar på att komplettera min iMac hemma (och jobb-PC:n) med en liten och nätt laptop. Funktionalitet: i princip som en skrivmaskin, plus att jag vill kunna koppla upp mig förstås (WiFi). Inga filmer eller bilder, inga spel. Till för resor och sega hotellkvällar som ägnas åt skrivande. Litet tangentbord inget hinder, bara man kan skriva m båda händer så... Skulle helst slippa Win, så en Linuxmaskin vore att föredra.

Någon som har några tips?

(Hittade inget bättre ställe för tråden, flytta den gärna om ni vill!)

• Medlem
  • 2010-03-15 21:41

En begagnad tolv tums iBook/Powerbook G4?

Har en iBook G4 som förvisso fungerar. Skulle vilja ha något lite nättare i storlek och vikt...

Tja, iPad kommer ju strax... den väger ca 7hg...

köp en, funkar inte det (mot all förmodan) så kan du säkert sälja den igen.
Du slipper operativsystem (du är igång på 0,1s), kan koppla externt tangentbord till den, eller
sitta i soffan och jobba med det inbyggda.
Läs böcker, se filmer, surfa är den ju BYGGD för...

Apple - iPad - Bästa sättet att uppleva webben, e-post och bilder

En beggad TiBook för 500-1000 spänn kan vara lösningen.
Jag använder min som luffardator - en man inte behöver vara rädd om. Den är också min plotter på båten :-). Lilltösens barnfimen (mpeg4) ryms dock inte på 40GB-disken så klart - dom har jag på en liten FW-disk när vi reser.

Köp en liten Netbook med student/home-versionen av Microsoft Office. Förutsätter iofs Windows, men om du VERKLIGEN inte vill ha det så köp en med Linux och kör OpenOffice eller liknande.

iPad vore förstås rena galenskapen. Värdelös att skriva på, samt att massor med webbsidor inte funkar på den. Sen finns det förstås inte heller någon anständig ordbehandlare till den.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2010-03-16 09:36
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Köp en liten Netbook med student/home-versionen av Microsoft Office. Förutsätter iofs Windows, men om du VERKLIGEN inte vill ha det så köp en med Linux och kör OpenOffice eller liknande.

iPad vore förstås rena galenskapen. Värdelös att skriva på, samt att massor med webbsidor inte funkar på den. Sen finns det förstås inte heller någon anständig ordbehandlare till den.

Jag kan hålla med om att en Netbook mycket väl kan räcka till som surfdator, men jag håller inte med din kritik mot iPad. Pages är en mycket bra ordbehandlare och det går mycket bra att läsa de flesta websidor med Safari. Flash är ett otyg som man kan klara sig utan. Skönt att slippa alla blinkade reklamflashar. Men det är klart att det är kanske inte lika roligt för dem som lever på att göra dessa reklamflashar.

Dummaste jag läst på länge.
Också kul att se hur tvärsäker von-oben-attityd du lägger på en produkt som ännu inte finns på marknaden. Klart killen skall ha ngt så in i helvete dator om han skall kunna använda Flash från ditt Älskade Adobe.

Jag funderar på att sälja min, 2.6GHz/4GB våt dröm i Aluminium för 23000:- ungefär, surfar jag på Aftonbladet i fem minuter går fläktarna igång.

Så pages är ingen "anständig ordbehandlare" ?

Ren galenskap är alla dessa netbooks, precis alla som var lite balla hade en på skolan. De följde med i tre dagar i klassen, sedan blev de liggande hemma.

Senast redigerat 2010-03-16 21:11

Haha, Mr Adobe ger sig in på iPadbashing Surprise...

Du har ju eventuellt hur rätt som helst RR, men tänk OM det faktiskt funkar utmärkt med det externa tangentbordet och Pages? (Jag är ju en InDesign-man, så i det avseendet vet jag att Pages suger, men det borde vara alldeles utmärkt att använda i stället för MS Word)

Om man vill gå Netbook-spåret hade jag kollat efter en Acer Aspire One Med Linux (Linpus) Aspire One
eller en begagnad Acer D250 (windows 7 el XP) från Tradera.

För Apple fanboys så är ju allt som Apple gör bra, men faktum är att om man tittar på funktionsspecarna för det trådskaparen frågar efter, en "hotellsurfdator" så är iPad inte ett bra val, även om jag är säker på att det är en förträfflig enhet i andra sammanhang.

Skälen är bl.a:

* att ett on-screen-tangentbord tar upp värdefull skärmyta (och suger i jämförelse med ett "vanligt" tangentbord) och att som Goflorp föreslår ha ett externt tangentbord gör ju att det inte längre är en särskilt portabel enhet.

* Pages är en oerhört begränsad ordbehandlare jämfört med Word/Open Office.

* På hotell vet man aldrig vilken miljö man behöver ansluta till/genom. Att man förr eller senare kommer behöva Flash och/eller Java är en riktig lågoddsare. Har man då inget stöd för det är iPad lika bra att surfa med som en tegelsten, dvs. det går inte alls.

När det gäller begagnade maskiner, typ tiBook etc. så funkar de såklart, men problemet med begagnade maskiner är att batteriet ofta är slut och att ett nytt batteri kostar lika mycket som en netbook, och även då har man begränsad batteritid, samt förstås att de inte är små och lätta, i jämförelse.

Själv har jag spenderat mer än tio års tid med att resa runt och bo på hotell och ansluta till tamigfan tusen olika hotell-/kundnät, och det enda som gäller är att ha en verktygslåda som kan hantera alla situationer. Faktum är att det enda som funkat i alla väder för mig är Windows XP (även om det är allt mer sällan som det inte går via Mac OS X)

Acer D250 it is då!

Easy peasy Richard, jag bara skojade lite (ang Adobe vs. Apple). Du har rätt i det du skriver tycker jag.
Förutom att Word automatiskt är bättre än Pages för att den kan mer. Det är högst individuellt. Jag tycker Pages är sjukt barnsligt (begränsat, tungt och dåligt) men jag tycker Word är än värre eftersom jag är InDesignanvändare. Men mina kolleger, som använder Word med en del av alla finesser som ordkontroll, synonymer etc, tycker ju att det är ett bra program såklart.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2010-03-16 16:25

Pages duger bra på en liten surfdator. Flash kan man klara sig utan, liksom Java.
Och tänk vad skönt att slippa XP med sina blåskärmar, antivirusprogram (som tar kraft) och ständiga säkerhetsuppdateringar. Vem orkar hålla på med sånt när man sitter på sitt hotellrum?

Ursprungligen av Macus:

Pages duger bra på en liten surfdator. Flash kan man klara sig utan, liksom Java.
Och tänk vad skönt att slippa XP med sina blåskärmar, antivirusprogram (som tar kraft) och ständiga säkerhetsuppdateringar. Vem orkar hålla på med sånt när man sitter på sitt hotellrum?

Jag tror du missat något väsentligt. Många (alla) hotell har egna inloggningssidor för sina WiFi-nät och en inte obetydlig del av dem bygger på tekniker som Flash och/eller Java.

Hanterar ens dator inte det kan man alltså vare sig logga in eller surfa.

Så, det är helt enkelt en fråga om att överhuvudtaget kunna koppla upp sig, inte en fråga om att kunna titta på varenda webbsida på nätet (även om jag personligen tycker det är ett något man kan kräva av en surfdator)

En annan inte obetydlig nackdel med iPad som skrivdator är ju att den inte stödjer svenska. Lite småtrist att inte kunna skriva å, ä, ö, på ett vettigt sätt tycker ju jag

Klart att Pages funkar för att skriva in text, men frågan är ju om det är det bästa, eller för den delen tillräckligt bra.

Eller ta det faktum att den inte kan multitaska. Visst kan det väl vara en bra sak att kunna ha igång t.ex. ett chatprogram, eller iTunes när man sitter och skriver/ surfar?

Jag vet att jag talar för döva öron när det gäller Apple Fan boys, men alla borde ju kunna se att iPad inte är den bästa möjliga enheten i alla situationer, och då får man ju fråga sig om hotellsurfande är en sån situation där den är bra eller dålig.

Personligen anser jag det senare, även om jag tycker det är en cool enhet för andra ändamål.

Ursprungligen av kaospassageraren:

Funderar på att komplettera min iMac hemma (och jobb-PC:n) med en liten och nätt laptop.

Se om du kan hitta första generationens MacBook Air billigt begagnat.

Det är en mycket portabel och trevlig enhet.

Min rekommendation baserar sig på att det rimligtvis borde dyka upp lite MBAs på begagnatmarknaden som inte betingar allt för högt pris.

Fördelen är att den har riktigt bra skärm och riktigt bra, upplyst, tangentbord. Den är lätt att ta upp på flyget och går att ha på matbrickan där utan problem. Tack vare sin tunnhet får den lätt plats i ytterfacket på en kabinväska, eller i stolsfickan framför en på flyget. Snabb access. Går UTMÄRKT att betjäna utan mus.

En Netbook skulle jag personligen aldrig köpa, eftersom jag inte tycker om dåliga och fula produkter.

Som till exempel den här med 1.8 CPU:n

MBA på Blocket för 4900 kr

Nu var första generationen MBA ett skräckexempel när det kom till överhettning och du körde mycket ofta på halverad fart på grund av kass industridesign. Snyggt första försök men undvik.

Ursprungligen av pepparkaka:

Nu var första generationen MBA ett skräckexempel när det kom till överhettning och du körde mycket ofta på halverad fart på grund av kass industridesign. Snyggt första försök men undvik.

Delvis rätt.

Industridesignen lämnade lite att önska. Skräckexempel är till att ta i å det grövsta.

Jag körde dock CoolBook på min med gott resultat: bättre batteritid och ingen strypning av ena kärnan. Den spelade 720p på det sättet utan att svettas.

MBA, även Gen 1, är en grym dator för den typen av behov som nämns här.

Och sen hittade jag ju en 1.8 för under 5000. Det är ju stöld! Blev nästan sugen själv igen!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-16 22:07

Nu har jag inte läst alla inlägg men vill summera mina tankar.

1. iPad är ingen ersättare till dator.
2. Pages är en grym ordbehandlare (för den lilla användaren)
3. Flash är dåtid, nutiden kommer i framtiden
4. Netbooks är ett otyg köp en lätt win/linux maskin om den ska vara ordbehandlare
5. eller en beggad MB Air

Observera att det är inte flash som är kasst, utan snarare .swf, men det verkar onekligen som Adobe har löst det till CS5, på må jag säga ett alldeles förträffligt sätt...

Ursprungligen av Tangen:

Observera att det är inte flash som är kasst, utan snarare .swf, men det verkar onekligen som Adobe har löst det till CS5, på må jag säga ett alldeles förträffligt sätt...

Inte påläst- utveckla gärna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-16 22:18

Kanske lite OT, men det verkar som man kommer att kunna använda Adobe flash som ett "animationsprogram" för webben, sen spara inifrån flash till antingen Html5 eller till swf.

Fiffigt tycker jag,
– det finns många tillfällen där swf är bättre anpassat än att arbeta med Java/Actionscript. Men många flashsidor av idag skulle nog mått bättre av att inte vara i flash...,

Ok, ja, de säger ju att man skall kunna exportera till native .ipa (alltså iPhone-program också).

Säkert kul/intressant för alla som redan är duktiga på actionscript.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-17 00:49

Måste hålla med båda sidor just i denna disskussion angående iPad, den hade ju varit perfekt för trådskaparen, dock stämmer det som någon sa att inloggningen på wifi på en hel del hotell är baserad på att man måste komma in på en sida för att logga in och har inte fungerat på min iPhone på dem senaste 3 hotellen jag har bott på.

Och nu är jag ingen expert på iPad men som jag har förstått det så är det samma stuk på programvaran i iPhone som iPad så då blir det väll tyvärr lika svårt med den. Annars lät den som gjord för uppgiften...

Själv har jag råkat ut för ett icke föraktfullt antal hotell (åtminstone utanför Sverige) som endast erbjuder anslutning via ethernet, ej wifi. Kan vara värt att fundera på.

iPad (som jag tycker verkar vara en riktigt cool mojäng) är en lösning som söker sitt problem.

Det som är knepigt med att rekommendera den till "hotelldator" är att den saknar funktioner som är viktiga för just det ändamålet.

Det spelar ju ingen roll om det "i framtiden" bara kommer att vara HTML5, för meningen är väl att den ska funka NU också, inte bara om 3-5 år?

Anledningen till att rekommendera en Netbook är för att den är liten och lätt, vilket ju är vad trådskaparen efterfrågade, men självklart funkar vilken Mac, Windows, eller Linux-burk som helst.

Den enda lätta Macen är ju MacBook Air, som jag personligen tycker är för stor för att vara smidig i packning, i ett flygplanssäte etc. etc. så om man inte är låst vid Mac OS X så finns det ju en uppsjö små smidiga PC:ar.

Bland de bästa datorer jag någonsin haft är IBM:s (numera Lenovos) thinkpads, förbaskat bra och funktionella maskiner. Titta gärna på dem i X-serien. Vill man t.ex. ha något som är snäppet över en NetBook så kan kanske denna vara något:

Lenovo - Introducing ThinkPad X100e

• Medlem
  • Kungälv
  • 2010-03-17 08:22

Det lär säkert komma apps som gör det möjligt att logga in på hotellens nätverk med både iPod tuoch, iPhone och iPad. Om det inte redan finns.

Lenovo vill jag varna för eftersom jag har servat deras Laptops. Vi hade problem med deras tangentbord som var ytterst känsliga och nästan hopplösa att reparera när plastbitarna under tangenterna blev slitna. Förhoppningsvis har man gjort om konstruktionen på nyare modeller.

Själv så skulle jag hellre satsat på en Netbook från Acer eller Asus. Gärna med Linux istället för XP.

• Medlem
  • International user
  • 2010-03-17 09:15

Jag har bott på flera hotell och kunnat logga in på och använda deras wi-fi där med iPhone. I samtliga fall har det varit inloggning via en hemsida. Då borde det gå även med iPad.

"lär komma" och "borde gå" är ju väl svagt när det gäller att köpa vad som ska vara en surf- och skrivdator.

Utan att på något sätt vilja göra detta till ett plattformskrig så tycker jag ändå att man måste Jämföra det med vilken Windows-maskin som helst där man vet att det kommer att funka.

Ok, jag medger att det inte är det ENDA kriteriet för en bra surfdator, trots allt lär det ju funka på många, och troligen till och med de flesta hotell etc. men att bagatellisera en så central funktion kan jag inte se som annat än utslag av svårartad verklighetsflykt.

Själv skulle jag gärna köpa en iPad, för att den är cool (även om jag måste fundera ut vad jag ska ha den till) men ALDRIG i livet att jag skulle få för mig att ha den som enda dator på en resa. Den kan ju ingenting, jämfört med en "riktig" dator.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-17 14:23

Själv skulle jag gärna köpa en iPad, för att den är cool (även om jag måste fundera ut vad jag ska ha den till) men ALDRIG i livet att jag skulle få för mig att ha den som enda dator på en resa. Den kan ju ingenting, jämfört med en "riktig" dator.

Bra sammanfattning på vad jag tycker.

Jag tror du missat något väsentligt. Många (alla) hotell har egna inloggningssidor för sina WiFi-nät och en inte obetydlig del av dem bygger på tekniker som Flash och/eller Java.

Har ändå blivit bättre på senare tid men visst är det så. Märker det hela tiden tyvärr.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2010-03-17 12:00

Typ som vaddå?
Den kan det som behövs när man vill slappna av på hotellet.
Jag klarar mig utmärkt med min iPod touch när jag är hemifrån.
Lite surf, kolla mailen, titta på SVT Play och TV4 Play, lyssna på SVT Poddradio kolla in Eurosport-appen och FaceBook-appen, lyssna på musik o s v.

Med en iPad så får jag större skärm + iWork och iBooks(förhoppningsvis).

Skönt att slippa en "vanlig" dator när man är ute och reser. Det är ju bland annat allt datorstrul man reser bort ifrån när man åker hemifrån. Det är ju det som är bra.

Men vill man ta med sig arbete, spela WOW och strula med PC så är det fritt valt.

Bevaka tråden