iBook vs. PowerBook

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte köpa mig en bärbar Mac.
En fråga som kommit upp är, hur stor är skillnaden mellan iBook 900MHz G3 och PowerBook 867 G4?

Är det segt att köra OSX på iBooken?

Kommer jag att märka stor skillnad på iBooken och Quicksilver 867:an som jag har idag?

Jag har en iBook 800 och jag tycker inte det går segt. Men det är klart, jämfört med den dual 1 GHz G4 som vi har på kontoret så är den ju långsammare (skam vore väl annars ). Men jag tror en iBook 900 står sig rätt bra, även om jag inte jämfört just de två modellerna som du nämner.

iBook är världens trevligaste bärbara dator. Den är nästintill kramgo!

Prestandan räcker för nästan allt om man inte verkligen behöver jobba med stora filer i Photoshop eller vill spela de allra senaste spelen (i högsta upplösning).

Go iBook! Billig som skam är den också.

Ciryon

De modellerna jag pendlar mellan är

iBook 900 MHz combo som jag som billigast hittat för 12500 inkl moms
och
PowerBook 867G4 superdrive som billigast 15990.

Är PowerBooken värd de extra 3500 eller inte?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Sagard
De modellerna jag pendlar mellan är

iBook 900 MHz combo som jag som billigast hittat för 12500 inkl moms
och
PowerBook 867G4 superdrive som billigast 15990.

Är PowerBooken värd de extra 3500 eller inte?

Jag står också i valet och kvalet, men jag tycker att Powerbooken är klart mer bättre, förresten, vart hittade du den för 15990 och var det med eller utan moms?

Jag hittade den i en annan tråd här. www.computercity.se
Som jag har tolkat det är detta med moms

Citat:

Jag hittade den i en annan tråd här. www.computercity.se
Som jag har tolkat det är detta med moms

Det låter som en bra lösníng, själv har jag fått tag på en likadan beg. med SuperDrive för 10000, hoppas killen är vettig! Ska switcha! Är det ett bra alternativ då för en 15-åring?

Powerbook! Varför? G4! Varför? Därför? (Samt skärmdubblering...)

Jag gillar min nya iBook, jag gillade min Powerbook Pismo G3 också - men den började krångla efter 1-1,5 år och när en dator för 26 000 :- (eller vad det var) krånglar är det klart jobbigt.

Om en Powerbook är planerad att hålla i tre år innan byte tycker jag det är säkrare att köpa en ny iBook var 18e månad istället.

Felen på Pismon: "Pink screen of death" och buggig/trasig DVD-drive, som grädde på moset tvärdog mitt batteri.

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-12 05:17

Om du inte vet med dig att du kommer att ha nytta av inbyggd Bluetooth och Airport Extreme så är väl egentligen iBooken ett bättre val.

Jag tycker dock att PB12" är 'värd' de extra pengarna om man enbart räknar extra features.

Okej, det känns som att det börjar luta åt iBooken faktiskt. Trevligt att det finns så många nöjda iBook-ägare.

Men om man ska köpa sig en mus till den samtidigt, finns det något som passar i färg och form? (Jag är inte beredd att lägga 600 kr på en Applemus.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-02 11:27

Den största skillnaden är faktiskt kvalitetskänslan. Ja. Aluminium ÄR ett smartare material att bygga datorer i än plast.

iBooken är trevlig och bra, men om du kör exempelvis Adobes eller Macromedias program kommer du att märka en rejäl prestandaskillnad. För att inte tala om t_ex FC eller VPC.

Nu säger ju inte xbench allt, men på min PB hamnar jag på en score på ca 75. En iBook brukar hamna kring 55. Det skulle betyda att PB:n är ca 35 % rappare än iBooken.

Det sitter bättre grafikkort i PB:n, och den har snabbare minnen.

PB:n har snabbare systembuss och ljudingång, vilket saknas på iBooken.

PB:n stödjer extern (icke-speglad) bildskärm med en upplösning på 1600x1200 pixlar till skillnad från iBookens speglade 768x1024.

Tangentbordet är betydligt bättre på PB:n än på iBooken. PB:n är lättare och tunnare.

Dessutom har åtminstone jag Superdrive i min…

Så visst skiljer det en hel del.

Citat:

Skrevs ursprungligen av rasta
Så visst skiljer det en hel del.

Sedan så medföljer Video-adapter (TV-ut) och VGA-adapter (monitor) till PowerBook, men inte till iBook. Använder man dessa är det ju värt några hundralappar till.

• Medlem
  • 2003-09-02 22:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Sedan så medföljer Video-adapter (TV-ut) och VGA-adapter (monitor) till PowerBook, men inte till iBook. Använder man dessa är det ju värt några hundralappar till.

VGA-adapter följer med, men TV-adaptern kan kosta runt 3-400:- med moms. Kvaliteten på iBooken är suverän, synd bara att de endast har den helvita designen numera. Den ser lite billig ut.

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-09-03 09:05
Citat:

Okej, det känns som att det börjar luta åt iBooken faktiskt. Trevligt att det finns så många nöjda iBook-ägare.

Men om man ska köpa sig en mus till den samtidigt, finns det något som passar i färg och form? (Jag är inte beredd att lägga 600 kr på en Applemus.)

Ska du störa dej lite så gör du som jag och skaffar en MS mus

Säga vad man vill om MS och windows, men hårdvara (mus, tgb) kan dom göra iallafall!

Jag kan inte annat än att rekomendera PB 12:an. Har haft min i ca 2 veckor efter att ha suktat på polarens tidigare. Båda dataorerna kommer med i mitt tycke med för lite minne.
Har inte hittat något som jag tycker inte funkar på denna dator. Vissa saker använder jag min QS till, men det är för att den har större skärm, tangentbord och flerknapps mus. En bättre dator än en PB 12 kan inte jag tänka mig (för mina ändamål)

T-son
(som skriver detta i sängen på 12:an via airport och tycker livet är underbart)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-03 23:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim T-son Torkelson
Jag kan inte annat än att rekomendera PB 12:an. Har haft min i ca 2 veckor efter att ha suktat på polarens tidigare. Båda dataorerna kommer med i mitt tycke med för lite minne.
Har inte hittat något som jag tycker inte funkar på denna dator. Vissa saker använder jag min QS till, men det är för att den har större skärm, tangentbord och flerknapps mus. En bättre dator än en PB 12 kan inte jag tänka mig (för mina ändamål)

T-son
(som skriver detta i sängen på 12:an via airport och tycker livet är underbart)

Håller med helt och hållet.

Har haft min sedan i mars, går som en klocka. Men - sätt i max minne och investera i ett airportkort. Jag unnade mig själv även en Superdrive, vilket jag inte heller ångrar.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2003-09-04 09:53

Att PowerBook 12" är en kanonbra dator tvivlar jag inte ett dugg på, men jag blir väldigt imponerad av den iBook 800 (enklaste, utan brännare) jag just beställt till jobbet.
Snabb så det räcker för det mesta.

Dessutom:
Robust!

Råkade tippa ned en 17" skärm från ett skärmstativ (ca 1dm högt) över den öppna iBooken som tog smällen på kanten av locket, smälldes igen och blev liggande med stora, tunga, skärmen över sig.
Skräckslagen lyfte jag bort den externa skärmen och var beredd på att ha krossat lcd:n på iBooken.
Men det fanns inte ett spår av katastrofen, förutom ett litet "ärr" i form av en repa i kanten av locket, där den stora skärmen slagit ned.

Hade detta hänt med ex min PowerBook G4 15 (titanium) hade den förmodligen knäckt såväl skärm som chassi, eftersom titanium bockas betydligt enklare än vad plast gör...
Hur de nya PowerBookarna i aluminium står emot ovan beskrivna behandling, kan jag inte uttala mig om, men klart är att jag blev än mer imponerad av iBook!

Dessutom har jag ännu inte hört fläkten, så jag anser den knäpptyst.

För övrigt har jag framgångsrikt öppnat upp firmware för extern skärm med ökad upplösning samt möjlighet att stänga av skärmspegling.

Ska man betala sin dator själv eller om man vill hålla lite i slantarna på jobbet skulle jag inte tveka att köpa en iBook igen. Naturligtvis beroende på vad man ska använda datorn till, men ska man nu göra riktigt kraftkrävande arbetsuppgifter ska man nog satsa på en stationär dubbelproppare.

1
Bevaka tråden