Mac mini - köpläge eller inte?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Avdelningen "klassiska och svårbesvarade frågor": tycker ni det är läge att köpa en Mac Mini nu?

Känns som att det borde vara några månader kvar till nästa uppgradering eller har någon av er någon annan aning/rykten?

På sikt ska jag nog köpa en iMac man Minin får nog komma först och ersätta den gamla G5:an som inte hänger med vad gäller programuppdateringar längre pga processorn. När minin inte räcker tilllängre så lär den fungera fint som mediacenter. Känns tråkigt att den inte har HDMI men om jag förstått det rätt så finns det adaptrar som löser det.

Tänkte satsa på versionen med 320GB hårddisk och 2,53Ghz-processorn.

En avslutande fråga: det känns som att de "gamla" modellerna inte brukar sjunka nämvärt i pris när nya kommer - stämmer det tycker ni? Däremot brukar de nya modellerna bjuda på mer för ungefär samma pengar är mitt samlade intryck.

Finns inget facit men är tacksam för synpunkter eller tips.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-15 08:00

Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

Den ligger väl i mitten av produktcykeln just nu.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-15 08:54
Ursprungligen av zinned:

Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

Den ligger väl i mitten av produktcykeln just nu.

Sant i och för sig, men när det gäller mac mini så har den sin egen lilla produktlivscykel

Var ett långt gap mellan år 2007 - till år 2009 vi snackar 2 år. Samtidigt måste mac minin ligga i sitt pris segment och några steg efter imacarna och Apples övriga sortiment så den inte konkurrerar för hårt.

Mac minin får heller inte bli för bra på för många områden så den slår ut Apple TV.n så länge Apple behåller den.

Man snackar om HDMI på nästa generation Mac mini.

Jag tror att i framtiden så får vi se en mix av en Mac mini och Apple Tv samtidigt tror jag inte att Apple släpper tv koncept lösningen och namnet Apple Tv, så i slutändan drar nog mac minin det kortaste stået.

Men i första taget vill inte Apple att vi konsumenter ska få uppfattningen att en Apple Tv är "allt vi behöver" för vårt data och media användande" dvs så länge det går att tjäna pengar på alla olika segment så gör Apple det, men lita på att det ligger tanke bakom varje minsta produktlansering hos Apple nu och i framtiden

Produktcykeln hade jag spanat in men som sagt var så har den levt lite sitt eget liv och just nu känns det som att avsaknad av HDMI gör den mindre "het" än nödvändigt så den lilla förändringen skulle jag kunna tänka mig kunde komma istället för en speedbump/tillsammans med en marginell sådan.

Vad gäller HDMI-koppling är det DVI-utgången som används då. Någon som vet vad en sådan adapter/kabel går på? Några erfarenheter?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-15 10:48
Ursprungligen av zkirtap:

Produktcykeln hade jag spanat in men som sagt var så har den levt lite sitt eget liv och just nu känns det som att avsaknad av HDMI gör den mindre "het" än nödvändigt så den lilla förändringen skulle jag kunna tänka mig kunde komma istället för en speedbump/tillsammans med en marginell sådan.

Vad gäller HDMI-koppling är det DVI-utgången som används då. Någon som vet vad en sådan adapter/kabel går på? Några erfarenheter?

Inga stora pengar ett par hundralappar. Nya mac minisar har mini display port. Finns väl adaptrar till hdmi för den också.

Macline Mini DisplayPort > HDMI-adapter - Bildskärmskablar - Kablar - Datortillbehör - Macoteket

Men observera kabeln för inte över ljudet.

Att det bara blir bild visste jag. Är väl bara att hoppas på att det inte blir några synkningsproblem eller liknande när ljudet går antingen digitalt/analogt via ljudutgången.

Senast redigerat 2010-03-17 16:39
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-09 15:51

Är faktiskt bra sugen på en Mac mini, med en tillhörande Cinema Display som primär arbetsstation hemma. Men när är det dags att slå till? Enligt Mac rumors så är det ungefär halva tiden som passerat. Sen hur troligt är det att Apple petar in en iCore i nästa version?

Tänkte skapa en tråd men så såg jag att denna redan fanns. Smart eller hur

Ursprungligen av Mcus:

...hur troligt är det att Apple petar in en iCore i nästa version?...

När du säger iCore, så gissar jag att du menar Core i3, i5 och i7.

Jag tror inte att man stannar kvar på Core 2 Duo i ytterligare en generation av Mac Mini.

Så jag svarar: 99% troligt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-09 16:09

Får hoppas det. Och jo, jag menar antingen iCore 3 eller 5.. variant 7 känns lite overkill.

Ursprungligen av Mcus:

Får hoppas det. Och jo, jag menar antingen iCore 3 eller 5.. variant 7 känns lite overkill.

Core i3, inte iCore 3.
Core i5, inte iCore 5.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-09 16:20

Jaha, var det så noga det visste jag inte.

• Skribent
  • Sollentuna
  • 2011-02-10 19:09
Ursprungligen av Mcus:

Jaha, var det så noga det visste jag inte.

"Core" är en processorfamilj (eller varumärke om man så vill), och i3, i5 och i7 är modellnamnet. Så ja, det är så noga.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-12 01:48
Ursprungligen av Vassius:

"Core" är en processorfamilj (eller varumärke om man så vill), och i3, i5 och i7 är modellnamnet. Så ja, det är så noga.

Okej, okej förlåt då

• Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-10 19:32

För nästan all normal användning så duger en Core 2 Duo fortfarande bra. Om du ska göra video- och musikredigering, jobba mycket med grafik eller liknande så kan det vara läge att vänta på en i-modell, men annars så fungerar den nuvarande modellen bra.

Det som jag däremot skulle sätta större värde på är om nästa mini hade alternativet med en SSD-skiva istället för en vanlig hårddisk. Den kommer att sätta mycket mer sprätt på systemet som helhet än den snabbare processorn. Lion kanske också är värt att vänta på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-12 01:48
Ursprungligen av kjnoren:

För nästan all normal användning så duger en Core 2 Duo fortfarande bra. Om du ska göra video- och musikredigering, jobba mycket med grafik eller liknande så kan det vara läge att vänta på en i-modell, men annars så fungerar den nuvarande modellen bra.

Det som jag däremot skulle sätta större värde på är om nästa mini hade alternativet med en SSD-skiva istället för en vanlig hårddisk. Den kommer att sätta mycket mer sprätt på systemet som helhet än den snabbare processorn. Lion kanske också är värt att vänta på.

Men det där med SSD, det är väl bara att sätta i en sån själv. Vore såklart bäst att vänta på nästa version av Mac mini med tanke på att den som finns nu kom i somras och en ny är på gång enligt Mac buyer's guide.

• Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-12 07:36
Ursprungligen av Mcus:

Men det där med SSD, det är väl bara att sätta i en sån själv. Vore såklart bäst att vänta på nästa version av Mac mini med tanke på att den som finns nu kom i somras och en ny är på gång enligt Mac buyer's guide.

Det är inte så bara: Installing Mac mini Model A1347 Hard Drive Replacement - iFixit

Du får plocka isär i stort sett hela datorn när du ska byta hårddisk i en nyare mini.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-12 21:09
Ursprungligen av kjnoren:

Det är inte så bara: Installing Mac mini Model A1347 Hard Drive Replacement - iFixit

Du får plocka isär i stort sett hela datorn när du ska byta hårddisk i en nyare mini.

Jaha det var ju lite surt faktiskt. Det är ju så dyrt att lämna in den i efterhand när det är dags för att byta hårddisken. Hade varit så mycket lättare att göra jobbet själv. En sak förstår jag inte, varför ska Apples envisas med att hårddisken ska vara så svår att byta med inte internminnet? Samma sak i min MacBook Pro då jag fick leta runt halva Sverige efter en passande skruvmejsel. Samma sak med iMac, då måste man nästan lämna in den, om man inte har en serviceverkstad i bostaden. Mac Pro är väl den enda som låter mig byta som jag vill. Förutom CPU då.

• Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-12 21:37

Apple har pendlat mellan väldigt lättarbetade konstruktioner och väldigt bökiga konstruktioner sedan den första macen. Numera så rycker jag mest på axlarna och inser att det bara är att gilla läget – det brukar blir bättre efter en modellcykel eller två.

1
Bevaka tråden