Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synk-lösningar för kalendrar i dator och telefon

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Flytta om fel kategori!!

Vi har en gemensam kalender och skulle vilja att det funkade med mobilerna.

Vi ska köpa nya mobiler och vet inte vad vi ska välja. iphone eller android.

Vi vill att mobiler, dator och nätet alltid skall vara ajour med varandra, t.ex. om jag bokar ett möte på kvällen i min mobil så kan min fru se det omedelbart i sin mobil på nätet eller i hemdatorn. Så vi inte blir dubbelbokade.

Ursprungligen av mdlarsson:

Vi har en gemensam kalender...

Du kan ju börja med att lämna lite mer information...

T.ex var den där gemensamma kalendern finns - i en dator? i flera datorer? på webben? osv

Kan också vara bra att veta vilka datorer (eller kanske snarare vilka operativsystem och program) ni vill att telefonerna ska synkas med.

Den gemensamma kalendern ska ju finnas på alla ställen samtidigt, om den är i datorn, på nätet eller i mobilerna är av mindre betydelse. Nu har vi ical och synkar mobilerna varje dag. Jag vill slippa det dagliga synkningarna utan att allt ändras "live" när jag gör en ändring i min mobil. Kanske kan man ha google Cal som brygga?

Ursprungligen av mdlarsson:

Den gemensamma kalendern ska ju finnas på alla ställen samtidigt, om den är i datorn, på nätet eller i mobilerna är av mindre betydelse.

Ok, kanske lite otydligt formulerat av mig. Jag menade bara att för att kunna ge rätt tips och råd, så är det bra om vi får veta om det är t.ex iCal, eller om det är en kalender som har sitt ursprung "i molnet".

Men nu vet vi - det är iCal det handlar om.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-11 17:00

Svaret är - Google Calendar.

Släng över all info i en Google Calendar som ni sätter upp så alla har rättigheter att modifiera den. Därefter är det en baggis att lägga till den kalendern i var och en av era iCal's.

Vi har nu ett gemensamt login på datorn för att kunna dela kalender. Om vi skaffar google kommer det då att alla kalendrar vara länkade med varandra. Hur länkar jag ical till google. Kan jag även få upp hela vår adressbok på gmail. Och när vi byter mobiler spelar det någon roll om vi kör iPhone eller Android.

Ursprungligen av mdlarsson:

Vi har nu ett gemensamt login på datorn för att kunna dela kalender. Om vi skaffar google kommer det då att alla kalendrar vara länkade med varandra. Hur länkar jag ical till google. Kan jag även få upp hela vår adressbok på gmail. Och när vi byter mobiler spelar det någon roll om vi kör iPhone eller Android.

Många frågor på en gång

1. Skaffa var sitt google-konto, som det sagts i tråden. Som det också sagts ger ni varandra läs+skrivbehörighet till båda kontona.

2. I ical går du in i inställningar, väljer nytt konto och anger ditt gmail-konto. Under fliken Delegering kryssar du i vilka kalendrar du vill visa, dvs din och fruns. Då dyker de upp i kalendervyn och i kanten kan du kryssa i vilka du vill se, som också nämnts.

3. Adressboken, som jag misstänker att du har i en mac i programmet Adressboken, kan du trycka upp i adressboken i Gmail. Under Inställningar - Konton - Kontoinformation kryssar du i Synkronisera med Google och lägger in din gmailadress samt lösen. Den uppdaterar en gång i timmen (om jag minns rätt). Ibland strular den med att dra igång uppdateringen, då kan det lösa sig genom att du kör Isync och trycker synkronisera. Har du adresser i annat program kan du exportera dem från programmet som en csv-fil eller vCard och gå in i Gmail - Kontakter på webben och välja att importera dem.

4. I Iphone fungerar det som sagt smidigt, i en Androidlur om möjligt ännu enklare då du anger ditt googlekonto när du startar telefonen och vips så har du mail, kontakter och kalender i telefonen.

Kan de va nåt?

Max

Senast redigerat 2010-03-11 23:03

Ja, det verkar va nåt!!!

Testa ett par dagar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-03-13 11:39
Ursprungligen av maxcarlgren:

3. Adressboken, som jag misstänker att du har i en mac i programmet Adressboken, kan du trycka upp i adressboken i Gmail. Under Inställningar - Konton - Kontoinformation kryssar du i Synkronisera med Google och lägger in din gmailadress samt lösen. …
Max

Varning! När jag synkade min adressbok med Gmail förstördes alla kontaktbilder på min iPhone. Mina stora fina kontaktbilder blev till småbilder. Så himla trist och irriterande

Jag pillade med det här för ett tag sedan...

Skapade Jeremiahs kalender hos google, jag har läs/skrivrättigheter
Skapade Maris kaender hos Google, hon har läs/skrivrättigheter

Sedan har vi läs-rättigheter till varandras, vi prenumererar på varandras kalendrar.

I iCal dyker frugan upp som en separat kalender, görbra, vill jag inte se hennes RÖDA markeringar, klick bort. Smidigt.

Lika smidigt i iPhonen.

Har för mig jag hade problem med 1;
man kan bara själv ha skrivrättigheter.

Alltså kan jag inte Boka ngt i fruns kalender,
och hon kan inte boka ngt i min.
Vi kan däremot SE varandras.

Det här är ca 6måmader sedan jag grävde i detta, jag kan ha fel.

ok, jag och frun delar ju kalender nu, hon har en färg, jag en, barnen en osv.

Det ska inte vara problem med 1, när du skapat en kalender går du in under inställningar, väljer Kalender och dela kalender, du anger din frus mailadress och väljer i dropdownmenyn om hon bara ska få titta eller om hon ska få göra ändringar också.

Ni kan ju förstås ha en gemensam kalender som ni båda loggar in på, men fördelen med att ha var sitt konto är ju om ni börjar använda gmail och vill ha varsin adress och kalendern ligger på ett annat konto. Jag föreslår att ni skapar var sitt konto till alla familjemedlemmar, delar med varandra och sedan kan ni använda olika färger för att se vilken som är vems.

Får man lust att sluta dela sin kalender, exempelvis ett barn som flyttar hemifrån och tycker att farsan ska sluta snoka, är det bara att kryssa bort dig och köra vidare på egen hand.

I ical är nog trixet att gå in som jag skrev ovan under 2. och köra Delegering. Du kan ju även välja att prenumerera på någon annans kalender genom att kopiera en delad url, men då kommer du inte att kunna ändra, bara läsa.

Alltså: ge varandra behörighet till egna kalendrar, under delegering väljer du vilka du vill visa och sedan är det bara att köra på. Med färger och allt vad det kan vara.

Tidigare missat kryssrutan under delegering, den styr hela rasket.
Gött och tack.

Man lär sig ngt nytt varje dag.

Allt blir roligare när man hittar delegeringsrutan

Ursprungligen av maxcarlgren:

Allt blir roligare när man hittar delegeringsrutan

Richtig....

Thanks.

Nu har jag pulat lite, laddat upp adressboken, gått från ical till google. men det återstår lite problem. När jag låter ical synca så får jag kalender fel på två kalendrar, se bild. Sedan vill Exchange i mobilen inte synca med mer än en kalender. Jag kan iofs använda google appen, men jag gillar att använda kalenderknappen på mobilen (e71). Gmail ligger så bra under mail knappen. Annas så ska jag snart byta mobil, men jag gör en ny tråd ang detta.

Ursprungligen av mdlarsson:

Nu har jag pulat lite, laddat upp adressboken, gått från ical till google. men det återstår lite problem. När jag låter ical synca så får jag kalender fel på två kalendrar, se bild. Sedan vill Exchange i mobilen inte synca med mer än en kalender. Jag kan iofs använda google appen, men jag gillar att använda kalenderknappen på mobilen (e71). Gmail ligger så bra under mail knappen. Annas så ska jag snart byta mobil, men jag gör en ny tråd ang detta.

Har du gjort några annorlunda inställningar för de två kalendrar som inte funkar? Eller är det någon annans kalender som du inte kommer åt medan dina egna fungerar? Jag kan inte säga på det felmeddelandet vad det är som inte stämmer.

Kan du inte i E71:an ställa om vad kalenderknappen ska dra igång så att den istället startar googleappen, att du lägger en genväg till den på den knappen? Har för mig att det ska gå, men kanske minns jag fel.

Exchange stöder som sagt bara en kalender eller ett mailkonto, men byter du till en Iphone eller Androidlur kommer det som sagt inte att vara några problem med att få in flera kalendrar, så snart är problemet kanske löst ändå...

Från E71-manualen

"Med snabbknapparna kan du få snabb åtkomst till program och uppgifter. Varje knapp har tilldelats ett program och en uppgift. Om du vill ändra dem väljer du Meny > Verktyg > Inställn. > Allmänt > Anpassa > One-touch. Nätoperatören kan ha tilldelat knapparna olika program och i så fall kan du inte byta program."

Dom kalendrar som inte funkar enligt bild, är week numbers och sunrise. Publika kalendrar dvs. jag klarar mig lika bra utan dom.

Ang one touch så har jag ju ställt in gmail under brevknappen, men jag skulle vilja ha gkal under kalenderknappen. Men det finns ju ingen renodlad gkal app, så jag måste gå via google appen. Jag vill komma åt kalendern med en knapptryckning.

Kan jag få exchange att synka alla nummer på en person? Den synkar bara ett nr med google.

1
Bevaka tråden