iMac-komponenter och europeisk konsumentlagstiftning

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Course of events

Around February the 4th this year I discovered that my iMac 24” got kernel panic during the start-up. I goggled the symptom and did the following before I called Apple Care Support.

- Resetted my iMac's PMU, PRAM and NVRAM.
- Did the Apple Hardware Test several times with passed results
- Tried to start-up through TDM (Target Disk Mode) from my Macbook Pro
- Reinstalled OSX through TDM
And the symptom still did occur.

My iMac is purchased from Apple Store (Sweden) and the computer is around 1.5 years old and the warranty has passed. Because of the warranty I wanted to claim my statutory rights as a consumer. I live in Sweden and we got 3 years to make a complaint from purchased date according to Swedish consumer rights.

After a call to Apple Care, the Apple Care person named Andreas wants me to leave the computer to a Apple Authorised Service Provider to make a inquiry of symptom. I did so and the following day the provider calls and informs me that my nVidia video card had broken and Apple has decline the claimed consumer rights repair.

"Repair has been cancelled due to NVIDIA issue are not covered under EU consumer Law. Thank you."
Statement made by Nikila at Apple Service Order Management

After the second call to Apple Care I get connected to a person name Tarek Khader. Tarek Khader wants me to consult a legal represantive that should contact Apple Legal Limited in Uxbridge UK for that reason he or Apple Care can't make statement about this case.

After some calls to the Swedish European Consumer Centre and guidance from them I try call Apple Care again. This time I get connected to Chris Vigil who is a Apple Operations Europe Senior Advisor. He only confirms that my request to complain about the iMac has been denied and there is no motivation according to him for this decision.

So my question is where can I find the documents that tells me about what kind of computer components are and aren't covered under EU consumer law?

PS Sorry for my bad English

Orkar inte översätta till Svenska

Kan du inte göra en anmälan till ARN?

Ursprungligen av Laseranders:

Kan du inte göra en anmälan till ARN?

Har tänkt att göra det men det tar 6 månader från en anmälan till ett avgörande.

Ursprungligen av PeteDandy:

Har tänkt att göra det men det tar 6 månader från en anmälan till ett avgörande.

Jag läste i en annan tråd att om du gör en anmälan och visar för apple så ger de sig direkt. De nekar först för att sortera bort folk som inte vet sina rättigheter och inte vill bråka.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-03-11 08:30

Det här låter mysko.
Det enda som inte faller in under konsumentköpslagen är väl hårddiskar och batterier, då dom räknas som förbrukningsvaror.
Sen om det är NVIDIA kretsen eller nåt annat spelar väl för fn ingen roll, har nån komponent havarerat så är det väl att räkna som tillverkningsfel, oansett vad för komponent det är.
Jag kann förstå om det vore en MacBook Pro, för på dom är det ju förlängd garanti på just NVIDIA problemet, och datorn borde då falla in under den garantin. Men inte när det gäller en iMac.

Jag har skickat brev till Apple AB (Sthlm) där jag krävt ersättning (pengar) för reparation enligt konsumentköplagen. Tyvärr har jag inte fått något svar från dom. På grund av det har jag också skickat e-post till Chris Vigil där jag vill upphäva mitt köp (kontrakt), väntar svar från honom.

Det jag kommer göra är att anmäla ärendet till ARN.se samtidigt som jag låter konsumenteuropa.se systerorganisation på Irland driva ärendet (har fått ett ärendenummer). Jag har även tagit kontakt med en advokat som skall pröva mitt ärende i svensk domstol.

• Oregistrerad
  • 2010-03-11 11:54

Såna här fall är för mig helt obegripliga. En 18 månader gammal iMac med ett grafikkort som dör, SJÄLVKLART ska det åtgärdas kostnadsfritt och snabbt. Att Apple försöker slingra sig från sina skyldigheter är botten och skadar varumärket. So much for "It just works!"..

Ursprungligen av Iphone77:

Såna här fall är för mig helt obegripliga. En 18 månader gammal iMac med ett grafikkort som dör, SJÄLVKLART ska det åtgärdas kostnadsfritt och snabbt. Att Apple försöker slingra sig från sina skyldigheter är botten och skadar varumärket. So much for "It just works!"..

Dom har inga som helst skyldigheter att åtgärda det om dom inte vill.
Det är 12 månaders garanti och då ligger bevisbördan hos kunden och efter det så ligger bevisbördan hos köparen.
Men självklart så kan dom alltid välja att ta en sån sak som goodwill men det är inget man kan kräva.

• Oregistrerad
  • 2010-03-11 14:37

Om det är ett konstruktionsfel, vilket det bevisligen är om inte köparen har skruvat upp datorn, så har Apple definitivt skyldighet att åtgärda felet.

Ursprungligen av Iphone77:

Om det är ett konstruktionsfel, vilket det bevisligen är om inte köparen har skruvat upp datorn, så har Apple definitivt skyldighet att åtgärda felet.

saxat från konsumentverket:

Sexmånadersregeln
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Jag har nu översatt trådens rubrik till svenska.

Enligt forumreglerna så ska inläggen här skrivas på svenska.

/Mod

• Oregistrerad
  • 2010-03-11 19:36
Ursprungligen av Player1:

saxat från konsumentverket:

Sexmånadersregeln
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Om en grafikkrets i en dator går sönder utan att användaren har skadat den fysiskt genom att tappa den, spillt vatten på den eller öppnat den är det väl rätt självklart att det rör sig om konstruktionsfel? Den är inte särskilt svårt att bevisa att man själv inte har orsakat skadan.

Senast redigerat 2010-03-11 21:03
Ursprungligen av Player1:

Dom har inga som helst skyldigheter att åtgärda det om dom inte vill.
Det är 12 månaders garanti och då ligger bevisbördan hos kunden och efter det så ligger bevisbördan hos köparen.
Men självklart så kan dom alltid välja att ta en sån sak som goodwill men det är inget man kan kräva.

Men fallet kan alltid avgöras domstol eller via ett utlåtande från ARN.se.

Eftersom grafikkortet är integrerad i skärmen är det väldigt svårt kunna bevisa det motsatta. Då menar jag felaktigt användande eller yttre påverkan som gjort att grafikkortet gett upp. Att min iMac (Early 2008) har en undermålig konstruktion är ju helt solklart. Som sagt så har det visat sig att det inte bara gäller produktion av iMac:s utan även vissa Macbook Pro där Apple förlängt garantin på nVidia-grafikkorten. Samma nVidia-grafikkrestar som sitter i dessa Macbook Pro används i min iMac.

Jag har samma dator och antagligen samma problem (beskrivs i den här tråden) .

Nu har jag precis fått veta att det är grafikkortet igen (tre ggr på ett år!). Jag har iofs ett drygt år kvar av Apple Care, men nu har jag fått nog; det är inte acceptabelt att behöva lämna in sin dator tre gånger på ett år. Jag vill reklamera detta till Apple; jag vill ha en ny dator med en bättre, fungerande grafikkrets.

Tror ni man har nån chans till detta, eller kommer de att vilja att jag väntar ut min Apple Care-period tror ni? Hur gör man, måste man ringa eller går det att göra en skriftlig anmälan?

Jag har vänt mig till konsumenteuropa.se som är en del av konsumentverket. De kommer lämna över fallet till deras systerorganisation på Irland.

Senast redigerat 2010-04-01 11:28
  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-06 11:50

Hur vet Apple att han inte haft ett fläktprogram på datorn/överklockat kortet?

Det är upp till dig att visa att felet har funnits där sen dag 1. Ganska svårt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-13 08:04
Ursprungligen av PeteDandy:

"Repair has been cancelled due to NVIDIA issue are not covered under EU consumer Law. Thank you."
...
So my question is where can I find the documents that tells me about what kind of computer components are and aren't covered under EU consumer law?

Det Apple menar är väl knappast att vissa kretsar (som NVidia-kretsen) inte omfattas av EUs (alternativ svensk) lagstiftning, utan de menar antagligen att PROBLEMET inte faller under de kriterier som anges för 3-årsreklamationer (=ursprungsfel).

I denna argumentation motsäger de sig lite själva i ditt svar (tycker jag) då de kallar det 2Nvidia issue" vilket tyder på att det är ett standardmässigt fel som de känner väl till från tidigare, vilket tyder på ursprungsfel.

Jag har fått tillbaka min dator. De har bytt logikkort på reklamationen och datorn verkar funka nu.

Apple har kontaktat mig i det här ärendet och jag har fått mitt grafikkort utbytt.

Va bra!

1
Bevaka tråden