Dags att köpa nytt - tips önskas

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har äntligen råd att köpa en ny mac, eller rättare sagt nyare. Eftersom jag använt en G4 i 9 år antar jag att jag byter upp mig rejält även om jag köper begagnat. Jag vill ha en stationär intel-maskin men hittar väldigt få annonser. Och de jag hittar utmärks av 2 saker:

1) säljaren vill ha i stort sett lika mycket som en helt ny maskin kostar
2) annonsen innehåller för lite information

Jag skulle behöva lite tips eftersom jag tyvärr har rätt dålig koll. Några frågor:

Var hittar jag begagnade macar ?(inte båvit I-mac eller andra Gustaf Wasa-maskiner för 10000.....)
Kan man se på serienumret vilken typ av maskin det är? Jag är nämligen också angelägen om att inte köpa stöldgods. Jag tänker att jag skulle kunna reda ut både att en maskin inte är stulen och exakt vilken maskintyp det är utifrån serienumret...

Jag kan även ha glömt annat som är av betydelse. Alla tips är välkomna. Jag ska ha maskinen främst musikproduktion.

Tack på förhand!

Fredrik

Ursprungligen av fcerha:

Kan man se på serienumret vilken typ av maskin det är?

Här ska man kunna knappa in serienumret...

Klantenservice: Serienummers

...och få reda på exakt vilken modell det är, och när den tillverkades.

Ursprungligen av fcerha:

Var hittar jag begagnade macar ?

Här på forumet finns det Köp- och Sälj-annonser.

MacWorlds forum har också annonser.

Eller Blocket och Tradera.

Ursprungligen av fcerha:

1) säljaren vill ha i stort sett lika mycket som en helt ny maskin kostar

Då prutar man - rejält!

Ursprungligen av fcerha:

2) annonsen innehåller för lite information

Då ringer man, eller mejlar, och frågar om det man vill veta.

Ett tips till: Mac Specs, Prices, Answers, & Comparison @ EveryMac.com - Est. 1996

Ett jättebra ställe för att jämföra olika modeller.

Jag höll på att kolla länge efter begagnade macar överallt: Blocket, Macbörsen, 99s sälj/köp. De är som regel rätt dyra. När jag tills slut kollade in en Macbook Pro 13 till ett bra pris så blev jag misstänksam när jag frågade säljaren specifika frågor kring hans inköp av datorn och han slutade svara på mina mail.

Tills slut så tröttnade jag och gick in på en närmaste tysk elektronikaffär och bara köpte en helt ny. Jag är mycket nöjd och tyckte det var värt 2-3 extra tusen lappar än de flesta begagnade som jag sett. Jag får garanti, och får senaste programvaran, vilket inte alltid är fallet med begagnade.

1
Bevaka tråden