Köpa Mac i USA, men installera svenskt system?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-03-09 00:31

Hej!
nu är det såhär att jag funderar på köpa eniMac 27 tum.
jag kollade då såklart in Apple.com först för att se deras pris, den billiga versionen kostade
1700$ = 12000 Kr vilket inte är något pris att grina över. men min fråga till alla er som kan det här med iMac: Går det att installera Imac:en till svenska från engelska med ett svenskt Snow Leopard OSx?

Skulle gärna vilja ha svar så snabbt som möjligt!
Tack på för hand MVH Johan.I

Alla språk finns i OS X, oavsett var skivan kommer ifrån.

Alla språk som systemet är översatt till i alla fall.

Och detta har frågats hundra gånger i hundra trådar... Testa att söka.

• Medlem
  • Värnamo
  • 2010-03-09 00:43

Tack så mycket för det snabba svaret!
och jag ber om ursäkt för att jag inte kollade runt lite mer innan publicerade min fråga på forumet :/

Snabb fråga; var bor du? Du vet väl att du inte kan köpa från någon annan Apple store än i det land du bor i.

Det vanligaste felet är att man tittar på priset på amerikanska apple store, och glömmer momsen. Då ser det rätt billigt ut. Här i Sverige får du betala minst 16500 för en 27-tummare.

• Medlem
  • Värnamo
  • 2010-03-09 00:49

Jag bor i Sverige/Värnamo, jo jag har hört det förut men tänkte att någon bekant som ska till staterna kan köpa med sig en, eller skicka därifrån som "Gift" så att det inte blir någon extra utgift när den kommer till sverige.

De är ju rätt stora, svårt att smuggla med sig en sådan. Dessutom är inte "gift" en garanti för att du ska slippa ifrån moms och tull, vilket skulle göra den dyrare än om du köpte den här.

• Medlem
  • Värnamo
  • 2010-03-09 01:06

aha okej, så du föreslår att jag ska köpa den i Sverige istället för slippa eventuella krångel med tull osv?

Det är ju en sak att plocka med sig en bärbar dator eller en Mac mini från USA, men en iMac blir nog mer knöligt. Betänk också att priserna på amerikanska Apple Store är exkl amerikansk moms.

• Medlem
  • Värnamo
  • 2010-03-09 01:15

Fasen...kan inte detta med amerikansk moms...men om jag köper en macbook från usa så är den ju tangentbordet på engelska och har hört att det är dyrt att byta ut till ett svenskt vet du på ett ungefär vad det skulle kosta att genomföra ett sådant byte?

Ursprungligen av Johan.I:

Fasen...kan inte detta med amerikansk moms...men om jag köper en macbook från usa så är den ju tangentbordet på engelska och har hört att det är dyrt att byta ut till ett svenskt vet du på ett ungefär vad det skulle kosta att genomföra ett sådant byte?

Amerikansk moms (sales tax) är olika beroende på vilken stat du handlar i. Har ingen aning vad det skulle kosta, men det kan nog bli dyrt ja. Alternativt kan man bara byta enstaka tangenter istället för ett helt top case, men var man kan skaffa sådana tangenter vet jag ej.

• Medlem
  • Värnamo
  • 2010-03-09 01:31

Jag tror inte någon säljer enstaka tangenter till en Macbook, nu blir jag väldigt osäker på vad ska köpa för mina pengar och vart ifrån jag ska inhandla den, vad rekommendera du mig att köpa det kommer bli min första Macbook/Imac?

Stänger den här tråden.

Din fråga om svenskt och engelskt system är som sagt besvarad många gånger redan.

Även frågan om svenskt och engelskt tangentbord är besvarad många gånger redan.

Om du har följdfrågor, så kan du ta dem i någon befintlig tråd.

1. Sök innan ni startar nya trådar.
2. När ni skapar nya trådar, sätt en bra och tydlig rubrik, och lägg tråden i rätt forum.

/Mod

Senast redigerat 2010-03-09 10:07
1
Bevaka tråden