Blir Mac slö med tiden?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I juli 1993 köpte jag min första PC och har varit en trogen anhängare av PC ända sedan dess. När jag nu nått "vuxen" ålder och inte använder datorn till 70% för dataspel så inser jag att en PC inte är det enda alternativet länge.

Varje gång jag köper en ny PC så blir jag lika förvånad över hur snabbt uppstarten går och hur smidigt det går att starta program och köra flera program samtidigt. Denna glädjen brukar dock som regel försvinna efter 3-6 månader då det börjar kännas som att sirap kommit in i kretskorten och PC:n bara blir slöare och slöare av diverse anledningar (t.ex. spyware och annat godis som jobbar i bakgrunden ofta utan min vetskap).

Min fråga efter en lång utläggning blir: Skall jag förvänta mig samma beteende när jag går över till Mac? Eller känns en Mac "ny" längre?

//Andreas

Nej, och ja.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-03-08 18:46

Den känns lika snabb hela tiden så länge man ser till att ha tillräckligt med ledigt HD-utrymme. 10% av disken brukar rekommenderas. Själv sitter jag på en 320 Giggs disk med 10 Gigg ledigt och det flyter på bra. Sen är det ju inte helt fel att maxa med så mycket RAM man nu har råd med.

Jag må säga att det blir ju segare med tiden beroende på om du installerar massa saker som ska startas upp och sådana saker.
Har själv haft samma installation i datorn i snart 2år och den är inte märkbar segare idag än då.

Om du tänker på en Windows burk så fyller den massa skit i registeret som gör att datorn blir seg som sirap efter ett tag, det har du inte på samma fenomen i OSX.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2010-03-08 18:54

Om du installerar vissa specifika programvaror, ja.

Men det går inte att jämföra med Windows-träsket, som är på en helt annan nivå.

På en Mac är det knappt märkbart och ytterst sällan ett problem.

Dessutom är uppstarttiden inte så viktig på en mac, oftast sätter man den bara i vila (smäller ihop locket, vänta 15 sekunder), när man vill använda den igen öppnar man bara locket igen.

Min här hemma går i vila om ingen rör den på en stund, bara rör på Wacombrädans penna lite så vaknar den på 0,1s eller så... grymt smidigt.

• Medlem
  • Stenungsund
  • 2010-03-09 10:01
Ursprungligen av Goflorp:

Dessutom är uppstarttiden inte så viktig på en mac, oftast sätter man den bara i vila (smäller ihop locket, vänta 15 sekunder), när man vill använda den igen öppnar man bara locket igen.

Det argumentet kan man ju föra på i princip alla operativsystem.

Ursprungligen av Jawo:

Det argumentet kan man ju föra på i princip alla operativsystem.

I en värd av PC har jag ALDRIG sett en PC klara av en uppstart efter viloläge så snabbt som en mac eller så låg batteri konsumtion under vila som i en mac. Då pratar jag 2009-2010 års modeller av PC.

En PC är långsammare, när du öppnar en mac är allt redo att användas efter 0.1s.

Har du ens mac förresten?

• Medlem
  • Stenungsund
  • 2010-03-09 20:38
Ursprungligen av wilhelmsson:

I en värd av PC har jag ALDRIG sett en PC klara av en uppstart efter viloläge så snabbt som en mac eller så låg batteri konsumtion under vila som i en mac. Då pratar jag 2009-2010 års modeller av PC.

En PC är långsammare, när du öppnar en mac är allt redo att användas efter 0.1s.

Har du ens mac förresten?

Nej, inte lika snabbt, men vad tar det på en win7 laptop 2sek?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-09 21:01
Ursprungligen av Jawo:

Nej, inte lika snabbt, men vad tar det på en win7 laptop 2sek?

Det beror på, mellan 2 och 10 sek

Mac, mellan 0,1 och 5 sek

Det beror på, så djävla mycket snabbare är inte Mac nuförtiden.

Att stänga av en mac känns som för mig att steka ägg utan att sätta på plattan!

Ursprungligen av wilhelmsson:

Att stänga av en mac känns som för mig att steka ägg utan att sätta på plattan!

Hur menar du nu då?:confused:

Ursprungligen av granberg054:

Hur menar du nu då?:confused:

Hur kan du inte förstå den parallellen ?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-09 10:31

Jag är heller inte benägen att hålla med om att det är tillämpbart på alla OS. Hos den nuvarande kunden springer alla omkring med öppna laptops mellan arbetsplatser och sammanträdesrum. Varför gör dom det, kan man ju fråga sig? Hade det inte varit några problem borde ju det vara enklare att röra på sig med laptopen hopslagen under armen. Eller?

Ok, men om vi bortser från uppstart efter viloläge så är alla överens om att en Mac inte blir slö efter några få månader, och då menar jag inte bara vid uppstart?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-09 21:32

Den blir inte slö, alls - om du inte misshandlar den med massa tredjepartsprogramvara som är dåligt skriven. När en Mac upplevs som väldigt slö, då är det fara och färde, för i så fall så kan det vara disken som kan vara på väg att ge upp, eller något annat fysiskt fel på den.

En grej är att OS X vill ha minst 10% ledigt på disken (helst 20%) annars fungerar den inte tillfredsställande.

Maxa RAM, så mycke du har råd med

Det är alltid lika roligt att höra när man säger att det och det funkar kanon på Mac.
Då kommer alltid någon som kör Windows och påstår att "Hemma på mammas gata, där minsann finns det en Pc som faktiskt också fungerar...."

oftast är det ett undantag som nämns då. Överallt ser jag ALDRIG pc-användare med sina bärbara som har dem i viloläge. Alltid är det öppna locket och trycka på startknappen.
På Volvo där jag jobbat bar teknikerna runt sina knarrande plastbitar öppna mellan möten.

Det kan bero på att "viloläget" funnits till PC sedan win 98 om jag inte minns fel och det är inte förrän på slutet av win XP med diverse SP som man kan säga att funktionen fungerat fullt ut. Innan dess var det som att vinna på lotto om datorn startade ingen utan att hänga sig Det är säkert denna rädsla som sitter i och gör att de flesta inte vågar lita på att det skall fungera
Nuförtiden fungerar det fint men uppstartstiden för de två PC jag har från viloläge är ca 20-30 sekunder vilket är på tok för lång tid.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2010-03-10 17:09
Ursprungligen av werecat:

Nuförtiden fungerar det fint men uppstartstiden för de två PC jag har från viloläge är ca 20-30 sekunder vilket är på tok för lång tid.

Allt över 1 sekund är ju helt oacceptabelt, och skapar en osäkerhetskänsla som bidrar till "springa runt med locket uppe"-beteende och "stänga av och slå på datorn och sitta och vänta i flera minuter, sen lyssna på hela windows-symfonin och vänta på att alla små taskbar-iconer ska laddas in i ett par minuter till"-beteende.

Jag har ännu inte sett en PC-laptop, varken sprillans ny med Windows 7 eller äldre, som klarar ovan nämnda grundkrav. Primitivt.

Alla som har en PC för barnen med en drös gamla spel från Win 95-tiden och framåt (Lego Loco, Sim City osv) vet att det är livsfarligt att bara slå ihop locket. Man vet aldrig om datorn vaknar upp på rätt sätt nästa gång... Otaliga äro gångerna då skärmen är svart, allt är mer eller mindre låst och trefingershälsningen är det enda som hjälper.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-17 09:39

Problemet med windows-pc:s man köper på OnOff och liknande, är att de laddas från början med en massa onödiga programvaror som med tiden kommer sega ned datorn eftersom de ofta är inställda på att starta samtidigt som windows självt. En massa program som ligger passiva och tar upp minne och resurser utan att man använder dem.

Installerar man däremot ett windows-system "rent" utan en massa tillägg och därefter BARA installerar den programvara man behöver, kan en även en windowsdator kännas fräsch länge.

1
Bevaka tråden