Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skisser på Magsafe kontakten?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan

Jag håller på med ett skolarbete, skulle vara mycket intresserad av hur magsafe kontakten egentligen fungerar.

Vet någon om det finns skisser med siffror och själv uppbyggnaden av kontakten och var man i så fall kan få tag på dom?

På något sätt vill jag veta hur kontakten är uppbyggd och om man skulle kunna tillämpa konstruktionen på andra kontakter med större strömstyrka t.ex. 230volt?

Och varför inte annan information som skulle kunna vara intressant rörande Magsafe kontakten?

Hoppas på tips och idéer från medlemmarna på detta eminenta forum

//Svante

En snabb googling (Let me google that for you) ger

The MagSafe connector pins are palindromic. The first and second pin on each side of the tiny central pin has continuity with its mirror pin.

* The inner large pin is V+ @ 16.5 VDC. Measuring with no load will give 6.86 VDC; the full 16.5 V is provided to the proper load.
* The outer large pin is neutral
* The tiny center pin appears to be charge control pin to change LED color and possibly adapter switch off

The rectangular metal shroud has no electrical function. Its purpose is solely for shielding the electrical pins and acting as a ferrous attractor for the magnets within the laptop's power receptacle.

först av allt, strömstyrka mäts i Ampere, och spänning mäts i Volt.
Du har spänning i ett eluttag, inte ström.

Men hur ska du kunna implementera 230V i en kontakt med synliga stift och bleck?
Finns nog enklare sätt att ta liv av folk!

Ursprungligen av rosen888:

först av allt, strömstyrka mäts i Ampere, och spänning mäts i Volt.
Du har spänning i ett eluttag, inte ström.

Men hur ska du kunna implementera 230V i en kontakt med synliga stift och bleck?
Finns nog enklare sätt att ta liv av folk!

Sorry, my bad! Men det var just det som har funderade på, om man tar fram en kontakt som kanske klarar runt 230v. Hur ska man då kunna få den att lösa ut om man t.ex. snubblar på den? Magneten funkar ju på magsafe kontakten men blir det livsfarligt om man bygger en kontakt på Magsafe principen men med 230 volt?

Ursprungligen av Kidmaster:

Sorry, my bad! Men det var just det som har funderade på, om man tar fram en kontakt som kanske klarar runt 230v. Hur ska man då kunna få den att lösa ut om man t.ex. snubblar på den? Magneten funkar ju på magsafe kontakten men blir det livsfarligt om man bygger en kontakt på Magsafe principen men med 230 volt?

Jag år bilden av någon form av "säkring" som gör att när kontakten "flyger ut" så bryts uttaget i väggen, och när man sätter dit den så går det igång. Det är ju rent tekniskt möjligt. Bara att ta fram papper och penna och börjar skissa på hur det ska gå till

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-16 19:52

Nån form av omvänd lösning? Att stiften sitter i apparaten och magsafe kontakten fungerar med ungefär samma princip som ett vanligt vägguttag?. Dvs, hål med nån form av skyddslock som öppnar sig när man ansluter den till apparaten?

Nu börjar det låta mer säkert, men försvinner inte "magsafe" känlsan?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-16 23:42

Jag tror att om det ska bli en godkänd lösning så behövs någon form av beröringsskydd när den "åker ut" för även om där är en mojäng som bryter spänningen men med synliga "pinnar" eller liknande så tror jag det känns för osäkert att man ska lita till att den alltid kommer att fungera.

Men rent tekniskt så den omvända versionen med "hanen" på Datorn och "honan" på sladden. Liknande som JeoG var inne på, men för att inte förlora "Magsafe" känslan så måste det fixas automatiskt på något sätt.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2010-03-17 11:02

Varför vill man ha en sådan lösning då? Brukar inte snubbla på så många sladdar och dra ner lampan i golvet, sen känner jag rent allmänt att allt som har med starkström att göra gärna får sitta så fast och stabilt som möjligt.

Men visst borde väl principen GÅ att genomföra ! !

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-17 19:25
Ursprungligen av basic:

Varför vill man ha en sådan lösning då? Brukar inte snubbla på så många sladdar och dra ner lampan i golvet, sen känner jag rent allmänt att allt som har med starkström att göra gärna får sitta så fast och stabilt som möjligt.

Men visst borde väl principen GÅ att genomföra ! !

Haha, jo jag vill också ha starkströmmen fast. Men att tänka "vad ska man med det till" känns "gammalt". Om dem som uppfann internet hade tänkt som du så hade jag aldrig kunnat svara på ditt då obefintliga inlägg.

Ursprungligen av Kajan:

Jag tror att om det ska bli en godkänd lösning så behövs någon form av beröringsskydd när den "åker ut" för även om där är en mojäng som bryter spänningen men med synliga "pinnar" eller liknande så tror jag det känns för osäkert att man ska lita till att den alltid kommer att fungera.

Men rent tekniskt så den omvända versionen med "hanen" på Datorn och "honan" på sladden. Liknande som JeoG var inne på, men för att inte förlora "Magsafe" känslan så måste det fixas automatiskt på något sätt.

Jag förstår vad du menar. Men jag undrar Vilka det är som utfärdar "godkänningen"? Man skulle ju kunna kontakta dom och kolla vad de kräver för en godkänning

Någon som känner till vilka det är som godkänner?

Det finns olika eu-direktiv som ska uppfyllas. För att få papper på att din produkt uppfyller dessa kan man anlita ett oberoende certifieringsorgan. T.ex. Intertek - Sweden :: Hem

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-19 17:07

Som ovanstående inlägg säger så finns det nog lite direktiv och föreskrifter som måste följas skulle jag tro. Sen har vi ju den berömda CE-märkningen som finns på en del elektronik produkter om inte alla. Så där finns kanske något att söka på också.

1
Bevaka tråden