Problem med försäkringsbolaget Folksam

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För några veckor sedan hade jag oturen att min MacBook Pro 17" 2,6Ghz (Alu) föll ur min väska och rakt ner i golvet så att underredet och chassit slog sig ganska rejält.

Anmälde skadan till Folksam eftersom jag har drullerförsäkrning. Dem tog på sig skadan och sa att dem skulle återkomma. När dem väl återkommer efter några dagar vill dem att jag skickar datorn över hela landet till Timrå Data som ska sköta eventuell reparation.

Jag går in på Timrå Datas hemsida och inser att dem saknar kompetens för Apple produkter och gör vanligtvis inte service på apple datorer.

Jag kontaktar handläggare och förklarar läget men hon vägrar att ge med sig och insisterar på att det ska vara Timrå Data som sköter ärender. Jag ser hellre att datorn repareras hos MacForum i Göteborg då dem ligger vägg i vägg med där jag bor och det är enkelt för mig att lämna in, och hämta ut datorn när dem är klar.

Det jag undrar är, vad har jag för "rättigheter" att kunna påverka mitt försäkrningsbolag?

-Hanläggaren påstår att Timrå Data är "billigare" än Macforum och har samarbete med en cerf. apple service. Blir inte Timrå Data då inte bara en dyrare mellanhand?

- Att skicka en dator över hela landet känns fel när vi har auktoriserade service centers i Göteborg.

- Att skicka datorn till ett dataföretag som saknarna kompetens för den typen av dator känns åt h*lvete.

- Jag är ju trots allt kund hos Folksam, jag bör ju kunna ställa krav på hur mina ärenden handläggs? eller?

Tycker just nu att Folksam är enormt trögfattade i detta ärendet.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-04 14:21
Ursprungligen av JonasEk1:

...Det jag undrar är, vad har jag för "rättigheter" att kunna påverka mitt försäkrningsbolag?...

Jag tror inte du kan göra något i detta ärende. Eftersom Folksam betalar reparationen är det helt upp till dem att anlita vem de vill. Det enda du kan göra är att säga att du kommer att byta försäkringsbolag....
När du skickar den, se till att den är försäkrad då. Frakten borde du ju också få täckning för eftersom Folksam "kräver" att du ska skicka den, så det spelar ju ingen roll för dej vad det kostar. Kolla med UPS, DHL och allt vad de heter, vilken som har bäst försäkring.

Senast redigerat 2010-03-04 15:15
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-04 14:47

Om Folksam har avtal med en datorreparatör som i sin tur har avtal med en certifierad Apple-verkstad så innebär troligen det den lägsta kostnaden för Folksam. Tror tyvärr inte du är i en sits att ställa krav i det här fallet. Så länge reparatören är certifierad på Apple-produkter så skulle jag vara nöjd och så verkar det ju vara i det här fallet.

1
Bevaka tråden