Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steam för Mac

Tråden skapades och har fått 279 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hoppas nu bara att detta innebär att spel som redan finns i Steam också kommer att finnas tillgängliga för Mac så det inte bara är nya. Tänker främst på Crysis

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-09 09:18
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Hoppas nu bara att detta innebär att spel som redan finns i Steam också kommer att finnas tillgängliga för Mac så det inte bara är nya. Tänker främst på Crysis

Det kommer de knappast göra, däremot spel som använder sig av source motorn.

Ursprungligen av Amazon:

Det kommer de knappast göra, däremot spel som använder sig av source motorn.

Får väl bli Bootcamp då. Tror jag har en XP-skiva liggande någonstans och sedan kan jag skaffa ett Steamkonto

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-10 00:23

BF: Bad Company 2 första tredjepartsspelet till Mac? Länk

EA DICE's executive producer Karl Magnus Troedsson, made mention of the announcement on his Twitter account today stating, "Steam for Mac - Gabe, we like it." The Universal Gaming Database questioned Mr.Trodsson about the possibility of future Battlefield games coming to Mac via the new Steam client, Mr.Trodsson stated "We're currently investigating the possibility of making BFBC2 available on Mac."

  • Oregistrerad
  • 2010-03-10 19:48
Ursprungligen av Homy:

BF: Bad Company 2 första tredjepartsspelet till Mac? Länk

EA DICE's executive producer Karl Magnus Troedsson, made mention of the announcement on his Twitter account today stating, "Steam for Mac - Gabe, we like it." The Universal Gaming Database questioned Mr.Trodsson about the possibility of future Battlefield games coming to Mac via the new Steam client, Mr.Trodsson stated "We're currently investigating the possibility of making BFBC2 available on Mac."

EA har ju faktiskt gjort en VISS ansträngning att supporta mac: Harry Potter, Sims, Spore, Battlefield 2142, Portal 1 (2010) men LÅÅÅNGT ifrån "All Major releases" som det hette förut..

Sen finns det ju ett par "inofficiella" portningar på torrentsajter som bygger på Cider, typ Need For Speed etc.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-10 08:13

Jag tror ett av de störstà problemen med mac spelen är distributionen. Det har alltid varit svårt att få r
tag på spel för mac. Och spelen kom nästan alltid flera månader efter pc spelen och kostade mer.

Jag hoppas att steam ändrar på det och vi får tillgång till samma spel, till samma pris och samtidigt med pc versionen. Det enda problemet är väl att vi har blivit lovade samma sak flera gånger. Sist från ea som skrev att deras nyaste spel kommer ut för mac också. Det var bara ett fåtal spel med cider.

Vi får se hur steam kommer att göra det.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-10 09:20
Ursprungligen av Robo-X:

Det enda problemet är väl att vi har blivit lovade samma sak flera gånger. Sist från ea som skrev att deras nyaste spel kommer ut för mac också. Det var bara ett fåtal spel med cider.

Vi får se hur steam kommer att göra det.

//Rob

Är det verkligen någon annan än Valve som har lovat att spelen till OS X ska släppas exakt samtidigt som till Windows?

  • Oregistrerad
  • 2010-03-10 19:49
Ursprungligen av Robo-X:

Jag tror ett av de störstà problemen med mac spelen är distributionen. Det har alltid varit svårt att få r
tag på spel för mac. Och spelen kom nästan alltid flera månader efter pc spelen och kostade mer.

Man får nog tyvärr gilla detta på samma sätt som att en PC version alltid kommer vara billigare än PS3 eller XBOX releaserna. Annars är det ju inga större problem att få tillgång till spelen, det går ju bra att köpa mac spel på exempelvis cdon Mac-Spel - Spel - CDON.COM

Just distributionsfrågan borde ju ändras snart, och har väl redan till viss del. Fler o fler spel kommer gå att köpa och hämta online, smidigare än att gå till butik. Irriterande nog är det oftast bara små spel som funkar på det sättet, de "stora" spelen måste man oftast få på DVD.. Numera är ju inte ett spel på några gig ett problem att tanka, iaf inte för de flesta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-10 15:42

Det här ska bli skoj! Då blir det till att köpa och spela igenom Half-Life till MBPn innan man ger sig på Half-Life 2 (som legat och väntat några år) till krysslådan (den enda M$-produkten som är tillåten hemma hos oss ).

Gabe Newell talar vist: YouTube - Gabe Newell on Good Games (hoppa till en minut in ungefär)

Ursprungligen av Laseranders:

Gabe Newell talar vist: YouTube - Gabe Newell on Good Games (hoppa till en minut in ungefär)

Wow! Det där var banne mig det finaste jag hört sen jag konfirmerade mig!

Men lite mer seriöst så var det riktigt trevligt att höra någon från insidan av industrin komma med vettigt resonemang om hur branschen som helhet skulle kunna agera och behandla kunderna. Istället för att bygga murar runt produkterna, vilka i slutändan bara skulle bli nedrivna ändå, så satsar Valve på att göra spelen mer tillgängliga, på fler sätt och att göra spelaren mer fri på det stora hela.

Steam på Mac börjar låta mer som en perfekt kombination, speciellt om det är den inställningen och attityden Valve har till piratkopiering och hur vi kan komma att hantera spel i framtiden. En helt suverän bonus för oss med Mac är att vi långt om länge kommer att få en digital butik att botanisera i. Lär vara nästan oändligt bättre än att desperat försöka handla spel i princip var som helst, både fysisk butik och på nätet.

Go Valve!:cool:

  • Oregistrerad
  • 2010-05-15 12:28

Ungefär som man förväntat sig faktiskt, tyvärr.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-10 22:08

Game developers eye the Mac after Steam's jump to Apple

Gas Powered Games just released its latest title, "Supreme Commander 2," for Steam, and founder Chris Taylor told The Escapist that as a result of Steam's move to the Mac, his development studio hopes to release future games for Mac OS X.

"We, as a developer, will include a Mac platform option in all of our proposals moving forward," Taylor reportedly said. "We're in 100 percent support of it, absolutely."

He noted that because Macs use Intel processors and rely on ATI and Nvidia for graphics, Apple machines are "very easy" to port PC games to. He also said the tremendous growth of the Mac platform in the last year has made it an attractive opportunity. In the last quarter alone, Apple sold a record 3.36 million Macs.

"It shows that the OS X platform is really picking up speed," he told author Greg Tito. "That's super exciting, we need that in the world. We need that kind of balance in our market."

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-18 21:10

Ny intervju med Valve

I bästa fall kan det bli 1000-tals nya spel?

"We are having discussions with all the 1,000 publishers and developers currently offering their games on Steam and hope that many, if not all, eventually bring Mac versions of their games to market."

  • Oregistrerad
  • 2010-03-20 22:08
Ursprungligen av Homy:

Ny intervju med Valve

I bästa fall kan det bli 1000-tals nya spel?

"We are having discussions with all the 1,000 publishers and developers currently offering their games on Steam and hope that many, if not all, eventually bring Mac versions of their games to market."

1000 publishers my ass - Ja tjena.

Jag tror att Steam inte bara ser det som att få spel till Mac, utan till fler plattformar. Jag tror att de vill att Steam ska vara plattformsoberoende (koppling till framtida spelkonsoll?), och vill att alla ska jobba åt det hållet.

  • Oregistrerad
  • 2010-03-20 22:08
Ursprungligen av William WM:

Jag tror att Steam inte bara ser det som att få spel till Mac, utan till fler plattformar. Jag tror att de vill att Steam ska vara plattformsoberoende (koppling till framtida spelkonsoll?), och vill att alla ska jobba åt det hållet.

Det är ungefär som att säga att du tror att Sony vill sälja fler Playstationspel .....

Ursprungligen av studiox:

Det är ungefär som att säga att du tror att Sony vill sälja fler Playstationspel .....

Självklart vill Sony sälja fler Playstationspel...

---

En liknelse som är i linje med din är att säga att Sony vill att PSN ska bli plattformsoberoende så att de kan sälja fler PSN-spel, fast på datorburkar eller andra konsoller.

Senast redigerat 2010-03-22 10:26
  • Oregistrerad
  • 2010-03-22 19:51
Ursprungligen av William WM:

Självklart vill Sony sälja fler Playstationspel...

---

En liknelse som är i linje med din är att säga att Sony vill att PSN ska bli plattformsoberoende så att de kan sälja fler PSN-spel, fast på datorburkar eller andra konsoller.

Ja, din var bättre, men jag eftersom budskapet verkade gå fram (iaf till dig) så är vi väl nöjda ?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-30 22:18

När kommer det här då.

finns det ngn beta och prova?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-03-30 22:49
Ursprungligen av Bajenwille:

finns det ngn beta och prova?

Google är din vän
Går bara att anmäla sitt intresse till betan av Steam, men det finns ingen man kan ladda ner rakt av och testa.
Steam on Mac - Beta Application

Har redan anmält mig som betatestare=) Nu e det bara att vänta och hoppas...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-11 22:40

Någon som har blivit godkänd som betatestare?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-11 22:46
Ursprungligen av P1200VB:

Någon som har blivit godkänd som betatestare?

Har inte hört något än, iof inte sett om det är något officiellt datum för tester osv heller.

Bevaka tråden