Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska jag köpa för tv-modul för marksänd tv?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill ha marksänd digital-tv i min Mac, men jag behöver hjälp att välja rätt produkt. Kravet är att den ska vara lite framtidssäker och klara fria kanaler inklusive SVT-hd. Vad jag vet finns ju ett antal produkter från Elgato och Miglia, men det kanske finns fler tillverkare.

Har ni något förslag vad som skulle passa mig, så är jag tacksam. Min Mac är en av de senare iMacarna.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-02-25 17:59

Viaccess heter kodningen... Inte conax. Så det skall stå Viaccess på CA-modulen! Framtidssäker kan du nog vara tills boxer kommer på att kodningen är för dålig och byter till ngt annat.

Om du bara skall se fria kanaler behövs ingen CA-modul... Men SVT-HD är jag inte säker på om de kommer att visa i hela landet. och om den är fri...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-02-25 18:16

TerraTec H7 har jag och den är jag nöjd med. Klarar av både marksänd (DVB-T) och kabel (DVB-C) beroende på vilken CA-modul man stoppar i den. Det går bra att se dom fria kanalerna utan CA-modul.

http://www.terratec.net/en/products/TerraTec_H7_91101.html

SVT HD slutar sända i det marksända nätet inom kort. http://www.boxer.se/kundservice/kundservice-informerar/testsandningar-av-svt-hd-upphor/

Senast redigerat 2010-02-25 18:28
Ursprungligen av Mija:

TerraTec H7 har jag och den är jag nöjd med. Klarar av både marksänd (DVB-T) och kabel (DVB-C) beroende på vilken CA-modul man stoppar i den. Det går bra att se dom fria kanalerna utan CA-modul.

TerraTec - Products - TV - Hybrid (Multi-Standard) - TerraTec

SVT HD slutar sända i det marksända nätet inom kort. SVT HD slutar sända 1 mars - Boxer Sverige

Funkar Terratec H7 bra med boxerkort?

/Pär

Tack för era svar så här långt!

"HDTV-kanalerna ska enligt verkets plan sända med den senaste komprimeringsstandarden MPEG4 samt den senaste utsändningsstandarden DVB-T2. Detta för att effektivt utnyttja nätet och få plats med upp till åtta kanaler. DVB-T2-mottagare finns ännu inte på den svenska marknaden, men väntas finnas senare under året, både i boxar och inbyggda i TV-apparater."

Alright, då skulle man ju ha något som klarar MPEG4 och DVB-T2. Finns det i någon eller kan det vara mjukvaruuppgraderingsbart? Det är bara fria kanaler som jag egentligen är ute efter. Kabel-tv är jag inte intresserad av, eftersom jag bor i villa och har parabol och vanlig antenn.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-25 19:21
Ursprungligen av Ian Curtis:

Jag vill ha marksänd digital-tv i min Mac, men jag behöver hjälp att välja rätt produkt. Kravet är att den ska vara lite framtidssäker och klara fria kanaler inklusive SVT-hd. Vad jag vet finns ju ett antal produkter från Elgato och Miglia, men det kanske finns fler tillverkare.

Har ni något förslag vad som skulle passa mig, så är jag tacksam. Min Mac är en av de senare iMacarna.

Jag har haft Miglia, Elgato och Terratec. Elgato är den enda som har funkat utan att krångla. Miglias större modell pajade, Terratec tror att den är ansluten till USB 1.1, medans Elgato tuffar på. En Miglia USB-sticka funkar också.
Bildmässigt tycker jag att Elgatos vinner också.
Jag kanske bara har haft otur...

1
Bevaka tråden