Kerio Open Directory Extension?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker sätta ihop en Kerio connect 7 med en 10.6 Server. Går bra förutom med att installera Open Directory extensionen från Kerio.

Jag kör installern på OD-server och den säger att allt går bra och inga fel osv. Förutom att inga filer överhuvudtaget installeras.

Man ska få en /etc/openldap/schema/kerio-mailserver.schema
men den finns inte att hitta nånstans alls. Har testat köra installern på både 10.6 server samt en 10.5 klient med samma resultat.

Nån som vet hur man ska få det att fungera, eller rent av har schema-filen installerad så kan man få en kopia.

Hrm.. Fått lite ny information. Tydligen skall den där schemafilen inte installeras, det var nåt som hänvisades till i gammal dokumentation som inte uppdaterats. Istället så skrivs ändringar till /etc/openldap/slapd.d/cn\=config/cn\=schema/cn\=\{9\}customS chema.ldif

Hur som så kvarstår problemet att användare inte skapas i Kerio när man lägger till dom i WGM på OD-mastern. Dock så verkar Directory-kopplingen fungera eftersom jag manuellt kan importera användare från Directoryn i Kerio.

Oookey.

Om jag manuellt lägger till dessa records på usern så ploppar han upp i Kerio. Men varför fungerar det inte automagiskt som de ska!!? Grr

dsAttrTypeNative:kerio-Mail-AccountEnabled 1
dsAttrTypeNative:kerio-Mail-Active 1

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-02-26 08:33

Har du kollat vad som står i schemat i OD-servern då? Är custom-schemat tillagt?

Jo, jag ser schemat {9}customSchema i WGM, som är tillagt, samt hittar tex kerio-Mail-Active etc där, men sen står det också så mycke annat jox på samma ställe

OLCSchemConfig -> {9}customSchema

Tex en dsAttrTyoeNative:olcAttributeTypes(14) där vi har:

{0}( 1.3.6.1.4.1.10311.1.2.2.1 NAME 'kerio-Mail-Active' EQUALITY caseIgnoreMatch SYNTAX 1.3.6.1.4.1.1466.115.121.1.15 SINGLE-VALUE )

och en dsAttrTyoeNative:olObjectClasses(2) som innehåller:

{0}( 1.3.6.1.4.1.10311.2.2.2.1 NAME 'kerio-Mail-User' SUP top AUXILIARY MAY ( kerio-Mail-Active $ kerio-Mail-AccountEnabled $ kerio-User-AuthPIN $ kerio-Mail-AdminRights $ kerio-Mail-Authorization $ kerio-Mail-Address $ kerio-Mail-ForwardMode $ kerio-Mail-ForwardAddress $ kerio-Mail-QuotaStorage $ kerio-Mail-QuotaMessage $ kerio-Mail-HomeServer $ kerio-Mail-MaxOutgoingMessageSize $ kerio-Mail-WebReplyToAddress $ kerio-Mail-Preferred-Address ) )

Hrmms... Nu har jag fått lite mera information. Om att det eventuellt kanske ska va såhär. Dvs att man manuellt måste adda usern från Kerio. Men om man som i mitt fall vill ha mail på alla users man skapar är ju detta bara ett onödigt steg man vill slippa. Hur kan man då modda så att attributen ovan automatiskt läggs in i user-record när man skapar en ny user i WGM?

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-02-26 14:45

Hur ser det ut i WGM om du tittar i "Inspector" och sen i dropplisten väljer du Config? Ser du något tillägg där?

Verkar inte så, bara de på bilden. .

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-02-26 17:10

Jag tror du skall in i den som heter maxosxodconfig och sen kolla i XML-filen du hittar under en av attributen till höger, har för mig den används vid skapande av ny användare.

1
Bevaka tråden