Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk till Mac Mini (media center)

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Med risk att röra runt i ett uppenbarligen väldigt lättstört getingbo så tänkte jag ändå ge min åsikt i frågan, och den råkar vara att jag den här gången till stora delar håller med @ndreas.
Visst, det råder väl ingen som helst tvekan om att FW är bättre än USB på i stort sett alla sätt (utom just priset då). Men i det här fallet handlar det ju bara om att lagra filer som man ska spela upp från sin media-dator och då räcker det gott och väl med USB (t o m för 1080P-filmer). Så jag ser inte alls vad man skulle vinna på att använda FW i det här fallet. Tvärtom så skulle man ju faktiskt förlora på det eftersom de de facto är markant dyrare än USB-diskar (men hur mycket dyrare vågar jag inte uttala mig om eftersom priserna kan variera ganska mycket från dag till dag..).

Till min egen media-mini har jag en FW-disk och två USB-diskar och jag kan inte se någon som helst skillnad i prestanda mellan de olika diskarna. Och det beror givetvis på att jag inte alls pressar varesig diskarna eller gränssnittet då de endast är till för att spela upp filmer.

(Sen skulle jag förstås aldrig få för mig att jobba mot en USB-disk när jag spelar in och redigerar musik, men det är ju en helt annan fråga..)

Fler funderingar

Jag kollar också på externa hårddiskar och kollar på på LaCie Poulton eller My Book Studio, det skiljer mindre än 200 och då har My Book Firewire 800, medan LaCie lirar bättre med PS3 om den ska synas.

Har planerat att köpa videokamera vilket talar för LaCie, men annars är man ju ute efter att den ska vara tyst och inte gå sönder. LaCie får jag för 1990, MyBook Studio för 2150. LaCie Quad som också har FireWire 800 kostar ytterligare 150 kr ungefär.

Hur är ljudnivån? Är båda fläktlösa? Hur är då värmeutvecklingen?

Har annars funderat på NAS-versionen av MyBook, är den bra? Har ett bra nätverk hemma, med uttag i alla rum och router i elskåpet, så jag skulle i så fall vilja gömma den i en bokhylla. Är det möjligt värmemässigt att ha den mellan böcker i en billyhylla?

Jag har fyra användningsområden: Film, backup, iTunes och möjligen filmredigering framledes.

Ursprungligen av Imbibe:

Jag kollar också på externa hårddiskar och kollar på på LaCie Poulton eller My Book Studio, det skiljer mindre än 200 och då har My Book Firewire 800, medan LaCie lirar bättre med PS3 om den ska synas.

Har planerat att köpa videokamera vilket talar för LaCie, men annars är man ju ute efter att den ska vara tyst och inte gå sönder. LaCie får jag för 1990, MyBook Studio för 2150. LaCie Quad som också har FireWire 800 kostar ytterligare 150 kr ungefär.

Hur är ljudnivån? Är båda fläktlösa? Hur är då värmeutvecklingen?

Har annars funderat på NAS-versionen av MyBook, är den bra? Har ett bra nätverk hemma, med uttag i alla rum och router i elskåpet, så jag skulle i så fall vilja gömma den i en bokhylla. Är det möjligt värmemässigt att ha den mellan böcker i en billyhylla?

Jag har fyra användningsområden: Film, backup, iTunes och möjligen filmredigering framledes.

Jag rekomenderar varmt Studiodiskarna FW, de är helt ljudlösa har själv kört förgyller modell av de nya Apollo under 5 års tid utan fel på någon av dessa.
Men skall man lyssna på övriga här så är dock WD skit!!
Har bara positiva saker att säga om WD, många av mina kollegor inom den professionella sektorn som just kör dessa diskar för tunga arbeten.

jag talar varken för eller emot USB utan att som jag jag försökte påvisa gång på gång, för att lagra filmer så räcker USB då jämför jag med just de diskar jag skrev om ca 900 kr för 1,5TB skall man gå på FW med 1,5TB så är priset det dubbla och inte till någon anledning!
Jag föredrar också Firewire 800 framför USB kör själv med dessa också och har aldrig påstått att USB är snabbare eller bättre, men för just arkivering så har man i ekonomisk synvinkel inget att vinna på betala dubbla priset för få FW
Jobbar man med diskarna och skickar filer fram och tillbaka så är FW klart ett bättre val!

Och jag har aldrig påstått något annat!!
Men att köpa 4-5 st 1,5TB diskar som har FW blir betydligt dyrare än USB och det är ur den synvinkel jag grundar mitt resonemang.

Bevaka tråden