Jag vill bli med mac! Köpa beg nu eller vänta till nysläppt macbook?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-02-23 12:54

Hej

Jag har ett antal frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Har aldrig kört Mac men nu har jag helt lackat ur på windows efter en tolv år lång relation.
Jag antar att det kommer ploppa upp nya Macbooks med intel I3/I5 processor inom en hyfsat snar framtid.

1. Är det värt att vänta? När kommer dom släppa nya macbooks? Finns det ett standarddatum.

2. Kommer priset vara oändrat, dvs kring tiotusen?

3. Tror du de nya macbooksen kommer ha Firewire? Har läst rykten om att mac ska överge standarden.

4. Kommer man kunna köpa en svart modell vid nysläpp?

Alternativet är att köpa en 2ghz macbook med intel grafik för 3.800 nu, utan garanti.
En I3/I5 processor vore i sanning mycket smaskigt. Hur skulle ni gjort?

1. Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone
2. Ja, sannolikt
3. Nej (finns inte ens i den aktuella modellen)
4. Fråga Jobs

Mitt förslag är att köpa en begagnad, leka ett tag och sedan köpa nytt och bättre kunna välja den modell du vill ha.

LCR

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-23 13:28

För några år sedan kunde en uppdatering vara världens jätteskutt.

Nu känns det som man vet ungefär vad som komma skall...

En liten knuff framåt i prestanda, smärre designuppdateringar. Priserna för dom olika modellerna ligger i princip stilla.

Om du vet vad du behöver och behöver det nu ser jag ingen större anledning att vänta... det du köper kommer ändå inte vara det absolut nyaste särskilt länge.

Den stora grejen är också om det måste vara nytt.

Jag har (privat) inte köpt en ny Mac sedan min Power Macintosh 8600 1997 och jag har sparat en massa skattade kronor!

Köper man nytt så faller värdet 10% så fort man klivit ut ur butiken, ytterliggare 10% några veckor senare och ännu mer när nästa modell kommer ut.

Men sedan beror det ju på vad man vill göra, hur viktigt det senaste, snabbaste är.

LCR

Flyttade tråden till rätt forum.

/Mod

• Medlem
  • 2010-02-23 22:38

Tack för svaren!

Jag vill använda min macbook framförallt till att skapa elektronisk musik i Logic. Kunna spela instrumenten som ES2 och Ultrabeat live och latcha utan knaster eller stök, men givetvis använda frysfunktionen till större projekt. Förväntar mig bra flyt i små-medelstora projekt, men inget monsterpresterande.

Spec, 2ghz dual core, 2GB PC2 ram, Intel GMA 950 grafikkort. (Använder systemets ramminne)

Vill även köra ljudkort och en extern hårdisk via firewire. Eftersom firewire på nya macbooks är uteslutet måste jag vid ett nyköp ta steget till en macbook pro. Och då stiger priset plötsligt från 3800 till 12000.. En jäkla skillnad, visserligen med garanti.. Men jag behöver inte ha det bästa, huvudsaken är att det funkar.

Är du medlem på 99musik.se också ?

Rekommenderas!

LCR

• Medlem
  • 2010-02-23 23:01

Jo det är jag, har postat där också men tänkte att det kanske fanns några MAC-logic kusar som höll till i de här krokarna också Nu har jag grav beslutsångest... För 9 papp kan man få en beg Macbook Pro med garanti. Är det en bättre investering? Det kommer ju ändå vara min enda dator.

Ursprungligen av Dsc:

Jo det är jag, har postat där också men tänkte att det kanske fanns några MAC-logic kusar som höll till i de här krokarna också Nu har jag grav beslutsångest... För 9 papp kan man få en beg Macbook Pro med garanti. Är det en bättre investering? Det kommer ju ändå vara min enda dator.

Mina barn (11 och 7) har varsin MacBook Pro och jag märker stor skillnad jämfört med en MB, men då är det vissa grafik relaterade grejer...

Jag tycker du ska ta Pron istället, den sjunker heller inte i värde på samma sätt, fast de håller alla bra värde.

LCR

1
Bevaka tråden