Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort boot.efi och BootX

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Long story short; i och med uppdatering till Snow Leopard gjorde jag en backup på min Macbook. Hela systemet i mappar till en extern hårddisk. Den disken sitter i en Airport Extreme nu. Jag vill inte ha kvar den backupen längre, varför jag försöker ta bort den. Dock står det att boot.efi och BootX är låsta.
Frågan är;
Kan jag ta bort dessa filer utan att skada något i det nuvarande systemet? Jag bootar alltså inte från den externa disken eller så.

Mvh Claes

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-22 16:19

Ja det kan du. Ligger filerna på en disk som inte du kommer starta ifrån eller ens sitter i en dator så kan du utan problem ta bort filerna. Filerna är låsta men håller du ned alt-tangenten innan du väljer töm papperskorgen så försvinner även låsta filer.

Tack så mycket för svaret, Acke! Den har inte rasat än iallafall!
Däremot har jag en annan fil som spökar under Användare/Bibliotek. Samma hårddisk och backup alltså. "Syncronizer" heter filen jag inte kan ta bort, för den används tydligen. Kan man "stänga ner" en fil för att ta bort den eller?

Mvh Claes

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-27 09:04
Ursprungligen av blackheim:

Tack så mycket för svaret, Acke! Den har inte rasat än iallafall!
Däremot har jag en annan fil som spökar under Användare/Bibliotek. Samma hårddisk och backup alltså. "Syncronizer" heter filen jag inte kan ta bort, för den används tydligen. Kan man "stänga ner" en fil för att ta bort den eller?

Mvh Claes

Det låter som du har ett program aktivt, som synkar mappar mellan olika diskar/datorer?
I så fall, avsluta det först innan du tar bort filen.
Kolla i Systeminställningarna vad du har för autostartande program (under Konton, Startobjekt.

Ursprungligen av kenjon:

Det låter som du har ett program aktivt, som synkar mappar mellan olika diskar/datorer?
I så fall, avsluta det först innan du tar bort filen.
Kolla i Systeminställningarna vad du har för autostartande program (under Konton, Startobjekt.

Tack för svaret, ska testa direkt jag kommer hem!

1
Bevaka tråden