Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Insnöad? Jovars...

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av MatsOlov:

Här i norr är det bara kallt. Totalt sett över en vinter har vi fått väldigt lite snö.

Är det verkligen sant? Jag tycker det ligger ovanligt mycket snö på backen...

Nu vräker det ner här igen.. snön flyger förbi fönstret i nästan 90°. Tror jag stannar inne idag..

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-21 18:27

staed, känns nog bara så för att det vi fått kom under en så kort tid och att inget smält bort. Usch nu är det -22 + att det blåser och yr snö.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-22 09:32
Ursprungligen av MatsOlov:

staed, känns nog bara så för att det vi fått kom under en så kort tid och att inget smält bort. Usch nu är det -22 + att det blåser och yr snö.

Snövallarna i centrala Umeå är då de högsta sedan 80-talet i alla fall. Däremot har det ju kommit förhållandevis lie snö i inlandet.

Ursprungligen av MatsOlov:

staed, känns nog bara så för att det vi fått kom under en så kort tid och att inget smält bort. Usch nu är det -22 + att det blåser och yr snö.

Så kan det ju förstås vara; att den totala nederbörden inte har varit speciellt märkvärdig, men eftersom vi haft konstant minus sedan mitten av december så har vi ett ovanligt djupt snötäcke.

Min bil vägrar för övrigt att starta. Trots att det bara var -16,5° när jag provade. Tror att den fått nån förbaskad ispropp någonstans i bränsleledningen, troligen för någon dag sedan när temperaturen var riktigt låg

Det verkar som om Borås ligger i lä nu, men det är svinkallt. -23 läste jag av på termometern för ett par timmar sedan, jag vågar inte titta igen för hundarna måste rastas och står det -26 så vågar jag inte gå längre än till balkongen.

Massor av nysnö sedan igår/förrgår, solen skiner och -22˚C.

Precis som min barndom i Sandviken. Härligt!!

Skönt att jag skottade igår så nu kan jag elda i kaminen, dricka kaffe och titta ut!

LCR

Klara kom med tåget!! När jag just kommit fram till disken och frågat sa de att jag kunde hoppa på tåget som går 915 istället för 6:25, utifall mitt 10:21 skulle bli inställt. Hann gå i lugn takt och smita på! Så kanske Kanske hinner jag med tåget till Utrecht från Köpenhamn! Weeeeeee!

Det är K A O S i Stockholm idag, inga tunnelbanor går, det kommer ersättningsbussar då och då, och folk är otrevliga och stressade. Dom flesta på mitt jobb stannade hemma idag, eftersom dom inte kunde ta sig till jobbet. Jag lyckades komma på en buss av ren tur.

5 plus-grader i Eindhoven.. nåt ska man ju ha den stan till.

Fick köra mina grannar till jobbet i morse. Spårvagnstrafiken på Hisingen fungerade inte alls....
Tur att de är trevliga människor.

Vi började skolan 08;15, hälften saknades då och kom under ca 2 tim ....

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-22 14:25

-27° här i morse när jag klev upp. (Nyköping). Och på förmiddagen hörde jag på radion att postterminalen fått utrymmas på grund av rasrisk. Så vi får ingen post här idag.

Tja... Uppväxt i Jämtland, bott i Norrbotten. Känns som en normal vinter här nere i södra Sverige, för en gångs skull.

Nä, ärligt talat är jag ingen vintermänniska. Hade det varit sol och en årlig snittemperatur på 25-30 grader hade jag varit nöjd.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-22 20:51

Hade liknande problem i morse. Var till Skellefteå och kollade på Buddy Holly i fredags, när vi skulle hem var det -27 i staan och på hemvägen var det så kallt att motorn aldrig kom upp i arbetstemperatur. 12 mil med ca -15 runt fötterna var inget skoj. Sedan stod den hela lördag och söndag. När jag så skulle starta i morse så gick motorn knappt runt. Men med en hjälpstart/batteriladdare kunde jag tvinga igång motorn, men det tog en 20 min. Skall nog försöka att komma ihåg att koppla in motorvärmarsladden i kväll.

Ursprungligen av MatsOlov:

Hade liknande problem i morse. Var till Skellefteå och kollade på Buddy Holly i fredags, när vi skulle hem var det -27 i staan och på hemvägen var det så kallt att motorn aldrig kom upp i arbetstemperatur. 12 mil med ca -15 runt fötterna var inget skoj. Sedan stod den hela lördag och söndag. När jag så skulle starta i morse så gick motorn knappt runt. Men med en hjälpstart/batteriladdare kunde jag tvinga igång motorn, men det tog en 20 min. Skall nog försöka att komma ihåg att koppla in motorvärmarsladden i kväll.

Papp i fronten på kylet är en klassiker. Funkar utmärkt vid -30.
Blir bilen för varm , skär ut ett hål ...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-23 15:37
Ursprungligen av MatsOlov:

Hade liknande problem i morse. Var till Skellefteå och kollade på Buddy Holly i fredags, när vi skulle hem var det -27 i staan och på hemvägen var det så kallt att motorn aldrig kom upp i arbetstemperatur. 12 mil med ca -15 runt fötterna var inget skoj. Sedan stod den hela lördag och söndag. När jag så skulle starta i morse så gick motorn knappt runt. Men med en hjälpstart/batteriladdare kunde jag tvinga igång motorn, men det tog en 20 min. Skall nog försöka att komma ihåg att koppla in motorvärmarsladden i kväll.

Vad har du för irr-bil? Min startade då glatt i -31 trots att jag glömt sätta i motorvärmarsladden och värmen kom efter några minuter.

Jag gjorde som SL bad oss Stockholmare - jag stannar hemma imorrn!

Nu är det "varmt" och skönt, det solar på och ligger närmare nollstrecket nu. Hm... det ryktas om att ännu ett snöväder ska sparka igång, jag hoppas inte det för jag måste verkligen ta körlektioner snart.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-23 15:15

Men nu behöver ni stockholmare inte vara oroliga för snön längre. Fick just höra av en kompis att han och några till just blivit beordrade att åka ner och, som han sa: Lära ut hur spaden fungerar! Dom blir visst en vecka där nere för att skotta snö. Pinsamt för er eller?

Ursprungligen av MatsOlov:

Men nu behöver ni stockholmare inte vara oroliga för snön längre. Fick just höra av en kompis att han och några till just blivit beordrade att åka ner och, som han sa: Lära ut hur spaden fungerar! Dom blir visst en vecka där nere för att skotta snö. Pinsamt för er eller?

Vilken tur att ni kan göra det åt oss, så att ni har något att göra istället för att bara sitta hemma och sno våra bidragspengar som vi arbetar ihop åt er.

Jag antog att du ville ha samma nivå på svaret?

(För övrigt menade jag inte något av det jag skrev, men en dum kommentar förtjänar ett dumt svar )

Ursprungligen av Patrik D:

Vilken tur att ni kan göra det åt oss, så att ni har något att göra istället för att bara sitta hemma och sno våra bidragspengar som vi arbetar ihop åt er.

Jag antog att du ville ha samma nivå på svaret?

(För övrigt menade jag inte något av det jag skrev, men en dum kommentar förtjänar ett dumt svar )

Hahaha rätt. Jag är varken Stockholmare eller norrlänning, men jag är också trött på stereotypa, dryga kommentarer på detta tema...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-23 15:48

Jetta -89. Startar inte utan motorvärmare då det är kallare än -23° och den stått mer än 12 timmar, tror det har att göra med utnötta delar i insprutningen, den har ju gått 36k snart. Att den inte blir varm kan bero på trasig termostat. Orkar inte riktigt bry mig, skall köpa ny(are) bil till hösten. I sommar skall jag åka V8.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-23 15:55

Jadu patrik, det där var riktigt lågt, skämmes på dig.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-23 15:58

Men det jag skrev är sant, sj skickar ner norrlänningar för att skotta snö. Pinsamt eller?

Ursprungligen av MatsOlov:

Men det jag skrev är sant, sj skickar ner norrlänningar för att skotta snö. Pinsamt eller?

Varför är det pinsamt, förstår inte frågan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-23 16:02
Ursprungligen av MatsOlov:

Men det jag skrev är sant, sj skickar ner norrlänningar för att skotta snö. Pinsamt eller?

Betyder väl knappast något annat än att de tar in lite mer arbetskraft för att den befintliga inte räcker till just nu. Vad är pinsamt med det?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-23 16:08
Ursprungligen av Rajje:

Betyder väl knappast något annat än att de tar in lite mer arbetskraft för att den befintliga inte räcker till just nu. Vad är pinsamt med det?

Att det inte finns folk i närheten som kan användas till snöskottning utan man måste frakta folk ända från boden för det arbetet. Det tycker jag är pinsamt.

Men tydligen var det ett väldigt känsligt ämne detta.

Ursprungligen av MatsOlov:

Att det inte finns folk i närheten som kan användas till snöskottning utan man måste frakta folk ända från boden för det arbetet. Det tycker jag är pinsamt.

Men tydligen var det ett väldigt känsligt ämne detta.

Men är du verkligen allvarlig när du påstår att ni skulle skotta snö bättre, eller hur menar du? Jag förstår inte vad det "pinsamma" är, snarare är du den pinsamma som verkar så självgod.

Vi får snö i Stockholm varje år, om du inte visste det, det är inte medelhavsvärme här nere

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-23 16:03
Ursprungligen av MatsOlov:

Men det jag skrev är sant, sj skickar ner norrlänningar för att skotta snö. Pinsamt eller?

Det kan ju iofs vara så att det har mer att göra med att det finns tillgänglig arbetskraft som kan sättas in än att stockholmare skulle vara sämre på att "hantera en spade".

Iofs så såg jag en del lustigheter under de 7 år jag bodde i hufvudstaden i stil med folk som försökte ta sats genom plogvallarna och blev hängandes ovanpå dem med spinnande däck eller klassikern att bara skrapa upp ett 1*1 dm hål i islagret på vindrutam och sedan köra rakt in i bilen framför vid rödljuset.

Sista vintern jag bodde där nere kom det 1 dm snö en kväll och folk övernattade i sina bilar på essingeleden. Tur att man hade gångavstånd till jobbet

Ursprungligen av rhesus:

...eller klassikern att bara skrapa upp ett 1*1 dm hål i islagret på vindrutan...

Haha, det gjorde min kompis en gång.

Han har inte kvar körkortet idag.

Bevaka tråden