Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Insnöad? Jovars...

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kan kort upplysa om läget i Göteborg just nu den här Lördagseftermiddagen;

Bussar går om de kan
Spårvagnar verkar inte gå alls
Vägarna är täckta med upp till 40cm snö, alla bilar kör fast.
Ingen kommer UT med sina bilar, ingen kommer in....

Ambulanser vete tusan hur de går. Tågen går inte ...

Inte ens hundar vill vara ute...

Vägverkets kameror pajjar ihop, en efter en ....
De som är ute och går pulsar i snö upp till knäna som oftast, under det hela
är det blankis - för de har ju inte röjt klart sedan förra snöovädret.

Grannens fru är gravid, skall ha nu vilken dag som helst...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-02-20 17:23

Ungefär likadant här i Norrköping, får se ifall jag lyckas komma hem till Skövde...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-20 17:29

Ja var ute på melodifestivalens genrep här i Götet med min dotter. Vi promenerade för säkerhets skull ;).. Va inga större problem i city. 2 traktorer åkte före spårvagnen. hehehehe...

Jag kommer från Värmland och när jag växte upp var det riktiga vargavintrar ibland.

Dä här lilla kallar jag knappast snökaos. utan mer snödrivornas kaos..s

Problemet att det finns för lite resurser att skotta och röja undan snön.

Sedan är denna eviga blåst här i Götet en kapitel för sig. Det gör att snön drivar sig.

Men men. så skönt att äntligen få sladda loss i Götet för en gångs skull med bilen. hehehehe....

hmmm skulle visst komma mer snö i dagarna som kommer

Det är i alla fall så himla vitt och fint. Man slipper åka till Sälen för att åka längdskidor .. bara att spänna på sig på bakgården....

Om ni nu måste åka längre sträckor med bilen gäller:

1. Rattmuff på

2. Varma kläder. Långkallingar ett måste...

3. Ta extra god tid på er.

4. Kör försiktigt.

5. Dubbla laddade batterier till mobilen..

Barnen är så glada låt oss glädjas med dom..

Verkar som många vuxna har glömt bort vad årstiden vinter innebär. hmm. efter denna vinter ska den inte falla i glömska på mycket länge lol

Jag hoppas att tågen går på måndag för jag har ett natt-tåg från köpenhamn jag måste med och det är ingen refund på det heller..

  • Medlem
  • 2010-02-20 18:25

Bor ca 3 mil söder om Sthlm. Och vi har fått ca 1,5 dm snö bara.

Alla som skall ut och köra.
För det första, låt bli, du fastnar bara.
För det andra, ta med en 10st värmeljus och en ask tändstickor och lägg i en plastpåse inne i handskfacket.
Med två värmeljus tända där du sitter i en snödriva i skogen så blir det 13 grader i bilen istället för -13...en jävla skillnad...

  • Medlem
  • 2010-02-20 19:02
Ursprungligen av Goflorp:

Alla som skall ut och köra.
För det första, låt bli, du fastnar bara.
För det andra, ta med en 10st värmeljus och en ask tändstickor och lägg i en plastpåse inne i handskfacket.
Med två värmeljus tända där du sitter i en snödriva i skogen så blir det 13 grader i bilen istället för -13...en jävla skillnad...

Kan två värmeljus verkligen värma upp bilen? 26 grader!?:tveksam:

Ursprungligen av Giggs:

Kan två värmeljus verkligen värma upp bilen? 26 grader!?:tveksam:

Nja, man får nog han lite andra aktiviteter i bilen också för att få upp temperaturen så mycket...

LCR

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-20 19:25
Ursprungligen av Giggs:

Kan två värmeljus verkligen värma upp bilen? 26 grader!?:tveksam:

Varje person avger värme motsvarande ca 75 W har jag för mej...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-20 19:33

Ganska rejält kaos här i Stockholm också ... Tåg och bussar kommer lite hipp som happ. En buss här, ett tåg där, en timme här och där utan någon trafik alls eller info ... Växlar sönderfrusna, snö har täckt över alla spår, hustaken samlar på sig lavinartade mängder snö, folk står i stora ilskna klungor inklämda i immiga väntkurer och fler och fler övervakande poliser börjar dyka upp. Har nog aldrig varit med om något liknande. Förstår att detta inte är något jämfört med en vanlig vinterdag uppe i de norra trakterna, vilket gör det så märkligt. Om de där uppe kan lösa det, varför kan inte vi?

Och så klart står det överallt ingen mer info än "Din resa kan i dag ta lite längre tid p.g.a. vädersituationen", så att man luras att det trots allt går att åka någonstans. I verkligheten går det snabbare att gå nästan hur långt man än ska så det hade varit mer passande med "Din resa kommer att gå käpprätt åt helvete, stanna hemma eller gå till fots."

Tur att man bor i Stockholm, och SL ger oss ersättning för våra taxiresor om man blir mer än 20 minuter försenad, åkte taxi i fredags och idag med.

Ursprungligen av Patrik D:

Tur att man bor i Stockholm, och SL ger oss ersättning för våra taxiresor om man blir mer än 20 minuter försenad, åkte taxi i fredags och idag med.

I stockholm åker ni ju under jord.

  • Medlem
  • 2010-02-20 20:13
Ursprungligen av marcushedenstrom:

I stockholm åker ni ju under jord.

Även om mycket av tunnelbanan går under jord så är det långa sträckor ovan jord också.

Här i Karlstad är det mycket snö. På vissa ställen är det 30–40 cm snö på vägar som har låg prio och plogarna hinner knappt ploga då vägar med högre prio blir fullt med snö kort efter plogning!

Resegarantin är satt ur spel i Gbg.

Ursprungligen av Goflorp:

Resegarantin är satt ur spel i Gbg.

Hur menar du då?

I fredags så stod jag och väntade på tåget, som inte kom, då kan man be en "resevärd" att ordna fram en taxi åt en, lite coolt och bra service

Ursprungligen av Patrik D:

Hur menar du då?

I fredags så stod jag och väntade på tåget, som inte kom, då kan man be en "resevärd" att ordna fram en taxi åt en, lite coolt och bra service

Det står just nu på västtrafiks hemsida.
Den är ju till för om nån buss är sen, inte till för att varenda Göteborgare skall åka Taxi i snöstorm.

Ursprungligen av Goflorp:

Det står just nu på västtrafiks hemsida.
Den är ju till för om nån buss är sen, inte till för att varenda Göteborgare skall åka Taxi i snöstorm.

Jaha, så dom kan ta bort den när dom vill, låter inget vidare.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

I stockholm åker ni ju under jord.

I innerstan så åker man under jord, men annars så är det ovan jord som gäller, och ytterstockholm är rätt stort.

Någon som har hört något om flygtrafiken?!

Ursprungligen av klarabara:

Någon som har hört något om flygtrafiken?!

Trafikinformation, Arlanda: utrikes ankomster - www.arlanda.se

Nästan varenda flyg verkar vara försenat.

Ursprungligen av klarabara:

Någon som har hört något om flygtrafiken?!

Min fru och yngsta dotter flög från Arlanda idag utan problem.

LCR

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-02-22 22:59
Ursprungligen av LCR:

Min fru och yngsta dotter flög från Arlanda idag utan problem.

LCR

Men!! Vet ni inte att det är endast Al Gore etc som får flyga?:confused:

iih.. dags att börja gilla läget, inte mycket att göra åt det här..

  • Medlem
  • 2010-02-20 22:03

Men pratade inte alla om den globala uppvärmningen?
Det beror säkert på växthuseffekten.

Är du sen till jobbet? Skyll på den globala uppvärmningen!
Är brödet slut hemma? Skyll på den globala uppvärmningen!
Vinner inte rätt lag i hockeyn? Skyll på den globala uppvärmningen!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-02-20 22:21
Ursprungligen av Dalle:

Men pratade inte alla om den globala uppvärmningen?
Det beror säkert på växthuseffekten.

Är du sen till jobbet? Skyll på den globala uppvärmningen!
Är brödet slut hemma? Skyll på den globala uppvärmningen!
Vinner inte rätt lag i hockeyn? Skyll på den globala uppvärmningen!

Den globala uppvärmningen är starten på den nya istiden...

joakimo: word.

phwew.. skönt att höra! min backup-lösning blir väl flyget..

Nu är det skönt, ett soligt uppehåll här i Borås!

Spenderade ett par timmar igår med att hjälpa en vän skotta sin farmor och farfars uppfart, ifall en ambulans skulle behöva ta sig upp. Vägarna börjar se körbara ut nu igen, om än riskabla. Det började blåsa på en del inatt när jag rastade hundarna, de ville dra in ganska raskt och det var ju förståeligt när snön piskade en i ansiktet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-02-21 14:06

Har precis slutat snöa här för c:a timmen sedan i Dalarna. Kan nog inte minnas att jag sett så pass mycket snö i Sverige som det ligger här nu.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-21 14:37

Här i norr är det bara kallt. Totalt sett över en vinter har vi fått väldigt lite snö.

Bevaka tråden