Konstiga fläckar på MBP, hur många har detta problem?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Nu har jag sökt lite här på forumet om detta felet. Dvs konstiga ljusa fläckar som syns på skärmen på en macbook pro. För mig syns fläckarna bara när jag tittar på mörka bilder eller filmer osv.
Finns ett fåtal trådar om detta men inte riktigt några bra svar. Så nu tycker jag vi startar upp en ordentlig tråd om detta för att se hur många som har samma problem?

Jag har haft min dator sen oktober förra året ungefär (alltså ca 5 månader). Har alltid haft den i ett crumpler "the gimp" fodral och i stort sett aldrig tagit den med mig nånstans utan alltid haft den hemma i lägenheten. Så den är mkt välskött.

Fläckarna är inte så illa men dom är mitt på skärmen nästan som konturer efter en cirkel. Och nu när jag upptäckt dom så är dom extra störande. Försökte ta ett kort för att visa hur det ser ut men det syns inte.

Har läst runt lite och märkt att andra haft samma problem. Tror ni att detta går igenom som ett garantiärende? Hur gör jag för att kontakta apple? Har ingen protection plan och mina 90 dagar har ju gått ut för gratis telefon support. Kan jag ringa dit ändå? Eller ska man gå till ett service ställe direkt? (att tilläggas är väl att min dator är köpt från apple store).

(Jag hoppas inte ni tycker detta inlägget är onödigt. Om det redan finns en bättre tråd om detta som jag av någon anledning inte hittat så är ni välkomna att länka mig dit)

/Mvh Nina i Borlänge

glömde btw fråga, Om någon annan av er haft detta problem, fick ni den utbytt av apple då? Hur har ni gjort?

Apple support tar ju bara betalt av dig om det är ett supportärende, så ring och fråga bara om vad dom säger.
Troligen kommer dom be dig vända dig till ett Auktoriserat serviceställe. Snacka med dom, helst en tekniker som kan svara på vad det är innan du lämnar in den.
Vet att det varit det här problemet med fläckar, ljusa eller lite mörkare, på vissa modeller av MBP som har täckts av garanti/reklamation.
Om du vet med dig att du inte gjort något själv som kan ha fått detta att uppstå så kommer du att få det täckt.

Men som sagt, snacka med Apple först och hör vad dom säger. Kanske är dom medvetna om problemet på just din maskintyp.

Tack för svaret! Ska prova ringa apple på måndag. Annars får jag ta och åka in till grannkommunen Falun där dom har ett service stället.
Nej jag har vart väldigt försiktig med datorn så det är väldigt konstigt om jag skulle ha orsakat felet. har ju den som sagt alltid i fodral när jag inte använder den. Tror att fläckarna funnits där ganska länge men jag har trott att det bara är fett fläckar. Tills jag kollade på en ganska mörk film och använde en mikrofiberduk för att försöka göra rent skärmen. Men fläckarna var kvar!
Så felet kan nog mkt väl ha funnits där från början utan att jag märkt det!

Det blir väl att ta en liten fight med apple och se till att dom byter ut skärmen åt mig!

Jag tror att det kommer att lösa sig med detta för du är inte den först som har dessa "fläckar" på skärmen och det har även hänt att fläckarna dyker upp på Apple Cinema Display (ACD). Även om det är extremt ovanligt att det drabbar ACD så förekommer det och Apple har tidigare stått för reparation på dessa.

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-20 19:27

http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/274375-ljusa-flaeckar-pa-skaermen.html

Ser det ut så här? (hade varit bra o veta om jag inte var ensam..)

Ursprungligen av ufred:

http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/274375-ljusa-flaeckar-pa-skaermen.html

Ser det ut så här? (hade varit bra o veta om jag inte var ensam..)

Precis så ser det ut på min macbook PRo köpt i maj 2009. Blir intressant att se resultatet av det här ärendet....

ufred: Precis så ser det ut! Och exakt samma ställe på skärmen också! Vad skönt att det är fler som har samma fel. Har inte pratat med Apple än, men jag ska åka till ett serviceställe imorn och se vad dom säger. Kanske ska hänvisa dom till min tråd också så dom får se att fler har samma problem.

Skriver sen hur det gick!

Har fortfarande inte lämnat in den. Men jag ska dit imorn så jag får se hur det går!

Nu har jag lite resultat här, dock dåliga
Jag ringde apple förra veckan och förklarade felet, hänvisade även till den här tråden så dom kunde förstå lite bättre vad det handlade om. Jag fick ett ärendenummer och åkte till min närmaste serviceverkstad och lämnade in den.
Idag, 6 dagar senare ringer jag till verkstaden för att höra hur det gått. Då har Apple avslagit garantin. Dom har skickat in bilder på hur skärmen ser ut och apples ingenjörer (så sa dom) har fastställt att sådana fläckar kan endast uppstå av klämskador. Dvs dom påstår att jag orsakat felet själv.

Jag blir såklart arg och ledsen. Jag VET att detta inte är orsakat av mig och fläckarna kan mkt väl ha funnits där redan från första början utan att jag märkt det.

Jag ringer till apples support igen. Får prata med en kille där som förklarar läget och säger att tyvärr är det så att dom sagt nej och han kan inget göra. Efter lite tjat om att jag inte kan acceptera det här och att jag inte tycker det är några riktiga bevis dom har så blir jag omkopplad till någon sorts chef. Han försöker hjälpa mig och ringer runt lite samtal men jag får slutligen samma svar av honom, han kan inget mer göra. Det är alltså ett tvärnej från apple.

Eftersom jag vet att jag inte har orsakat fläckarna själv så ringer jag därefter till kommunens konsumentvägledare som nu ska skicka anmälningsblanketter till Allmänna Reklamations Nämnden till mig som jag ska fylla i. Sen får jag också veta att jag behöver ha hela mitt ärende hos apple med alla notiser skriftligt på papper för att skicka till ARN.

Så jag ringer till Apple ännu en gång. Hamnar hos samma kille som förra gången som kopplar mig till chefen igen. (Det verkar vara väldigt svårt att skriva ut mitt ärende på papper). Efter att han ringt några samtal återkommer han och säger att jag måste skriva ett brev till Apple i Irland (fick en mkt lång och krånglig adress) och där begära att få det antingen mejlat eller utskrivet till mig.

Så när jag lyckats få det ska jag skicka allt till ARN och vänta och se.

Servicestället vill egentligen ha en undersökningsavgift på 495kr av mig. Men dom lät schyssta i telefon och det lät som jag kommer att slippa den vilket jag hoppas på.

Nu vet ni iaf vad som hänt. Vill inte skriva så jätte mkt i tråden heller eftersom den finns länkad i mitt reparationsärende. Wish me luck!

1
Bevaka tråden