ny iPhone eller drömmer jag?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Landskrona
  • 2010-02-19 19:45

Hej,

Det är så att denna månaden skulle jag skicka in min iPhone 3g på service då högtalarna sluta spela upp ljud. Mobilen visade att (headphones) var ikopplade när man höjde och sänkte ljudet och den ville helt enkelt inte spela genom högtalarna.

Då gick jag till telia och de skickade in mobilen, sedan stod det på ANOVO att mobilen skickades tillbaka utan åtgärd då IMEI nr i mobilen inte stämde överrens med det IMEI nr på kvittot.
Ringde telia och fick det IMEI nr som stod i mobilen enligt ANOVO. Knappade in det nr i apples hemsida och det visade IMEI nr tillhörde en iPhone 3GS vilket är helt galet.

Tjejen i telefonen var chockade och sa de kunde vara något fel med simkorts läsaren eller något. Hon bad om ursäkt och sa den skulle skickas på lagning igen.
Idag stod det följande när jag sökte min order på ANOVO:
"Enheten är utbytt på garanti. Garantiärende:G1147XXXXX Nytt IMEI:0120XXXXXXXXXXX APPLE"

Vad menas med det? någon som råkat ut för samma sak?

mvh

Senast redigerat 2010-02-21 18:24

Förstår inte riktigt vad du berättar, men det är väl bra att den blir utbytt..

Senast redigerat 2010-02-21 18:25
  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-19 19:52
Ursprungligen av aneell:

...Vad menas med det? någon som råkat ut för samma sak?...

Det står vad som menas, "enheten är utbytt på garanti".

Senast redigerat 2010-02-21 18:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-19 20:24

Inte riktigt samma sak kanske, men min förra dator var en macbook med Core Duo, den första intellupplagan.

Vid typ tredje eller fjärde serviceärendet under första året krävde jag en ny, och fick då den uppdaterade med Core 2 Duo. Så liknande har hänt!

Du får en ny lur.

Lämna in en 3G och få ut en 3GS det är ju som att vinna på lotteri

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-20 00:00
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Lämna in en 3G och få ut en 3GS det är ju som att vinna på lotteri

Hur får du det till att han ska få en 3GS ?
Det nya IMEI numret är till en 3G...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-20 02:36
Ursprungligen av macmic:

Hur får du det till att han ska få en 3GS ?
Det nya IMEI numret är till en 3G...

"Knappade in det nr i apples hemsida och det visade IMEI nr tillhörde en iPhone 3GS vilket är helt galet."

• Medlem
  • Västerås
  • 2010-02-20 10:51

Nu finns ju iPhone 3G 8GB Svart att köpa fortfarande så dessutom måste Apple ha telefoner för garanti på utbytte likadan som man haft!

Ursprungligen av 20hz:

"Knappade in det nr i apples hemsida och det visade IMEI nr tillhörde en iPhone 3GS vilket är helt galet."

Läs första inlägget igen!

Meningen som du citerar gällde ju första reparationsförsöket, då Apple knappade in fel IMEI-nr, och telefonen skickades tillbaka pga detta felaktiga IMEI-nr.

När det misstaget hade klarats upp, skickades telefonen in på reparation igen, och det beslutades då att trådskaparen skulle få en ny. Och det var IMEI-numret på den telefonen som macmic påstår är till en 3G, inte 3GS.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-20 15:53
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Läs första inlägget igen!

Meningen som du citerar gällde ju första reparationsförsöket, då Apple knappade in fel IMEI-nr, och telefonen skickades tillbaka pga detta felaktiga IMEI-nr.

När det misstaget hade klarats upp, skickades telefonen in på reparation igen, och det beslutades då att trådskaparen skulle få en ny. Och det var IMEI-numret på den telefonen som macmic påstår är till en 3G, inte 3GS.

Ah my mistake ... var lite seg i proppen då Sorry!

• Medlem
  • Landskrona
  • 2010-02-20 15:13

ja det verkar som flera missuppfatta det. Men för att klara upp det lite så ville inte ANOVO servicestället reparera mobilen då IMEI nr i mobilen inte stämde överrens med kvittot jag hade visat upp.
Och när jag ringde och frågade vilket IMEI nr det stod i mobilen enligt ANOVO sa dom XXXX osv. Det nr kollade ja upp på apples hemsida och det visade sig tillhöra en iPhone 3GS

tack så mkt för alla svar, kan man klaga om man får en iphone som har sprickor i den eller andra kosmetiska fel?

• Medlem
  • Landskrona
  • 2010-02-23 12:41

fick en ny iphone igår så allt löste sig den låg i en liten brun låda. Helt nytt skal, men batteriet var lite laddat när ja starta den så jag gissar det INTE är en HELT ny. Men är endå nöjd allt funkar som det ska, fick 90dagar utökad garanti hos telia annars gick garantin ut idag. Sen har jag ett helt år garanti på apples hemsida.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-23 15:09
Ursprungligen av aneell:

fick en ny iphone igår så allt löste sig den låg i en liten brun låda. Helt nytt skal, men batteriet var lite laddat när ja starta den så jag gissar det INTE är en HELT ny. Men är endå nöjd allt funkar som det ska, fick 90dagar utökad garanti hos telia annars gick garantin ut idag. Sen har jag ett helt år garanti på apples hemsida.

Vad vart det för modell?
Batteriet innehåller en del energi även på helt nya iPhones.

• Medlem
  • Täby
  • 2010-02-23 15:20
Ursprungligen av aneell:

Sen har jag ett helt år garanti på apples hemsida.

Apple har ingen garanti på iPhone, det har du endast hos återförsäljaren där du har köpt den.

Ursprungligen av aneell:

Du kan ha fått en Refurbished.

En som vart ngt fel på, som de tatt in, gått igenom, bytt saker i och testat ett par ggr om. Kvalitén på Refurbished är ofta bättre än ny...

Sedan innehåller batterier numera laddning, men batteriet har ofta inte "kommit upp i varv" än. När du laddat och laddat ur det ca 10 ggr då börjar det räcka längre.

Ursprungligen av aneell:

Det är normalt att nya prylar har en del laddning i batteriet. Dels för att batteriet inte mår bra av att vara helt urladdat under längre perioder. Sen ska man ju kunna börja använda den med en gång.

Jag fick en ny iPhone på garanti i veckan, och Telia försäkrade att det var en helt ny enhet, alltså inte någon refurbished. Den kom i brun bulklåda från anovo med lite rosa fluff runt.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det är normalt att nya prylar har en del laddning i batteriet. Dels för att batteriet inte mår bra av att vara helt urladdat under längre perioder. Sen ska man ju kunna börja använda den med en gång.

Jag fick en ny iPhone på garanti i veckan, och Telia försäkrade att det var en helt ny enhet, alltså inte någon refurbished. Den kom i brun bulklåda från anovo med lite rosa fluff runt.

Ja, vill du tro att du fått en helt ny iPhone i en brun låda så får du väl tro det

• Medlem
  • Landskrona
  • 2010-02-25 12:56

jaha så man har inte 1års garanti på apple's även om det står så på deras hemsida efter man knappat in sitt IMEI nr? Tråkigt o förvirrande ju

Det är en svart 3g 16gb, ibland laggar den till när man spelar angry birds, vilket aldrig hände på min gamla. Kanske den kommer igång senare när man användt den ett tag dock. Inga som helst repor nytt skal och knappar allt fungerar som den var ny.

• Medlem
  • Täby
  • 2010-02-26 12:11

Apple har ingen garanti på iPhone över huvud taget, det har du ifrån den butiken där du har köpt den.
I USA fungerar nog garantin inte likadant däremot men i sverige har du som sagt ingen garanti ifrån Apple.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2010-03-16 19:45

Skulle jag nog tro att det kan vara, verkar inte vara så många som LAGAR iPhonen utan man BYTER den i stället. Det har hänt mig två ggr på TRE och enl. dem lagar de sällan dem.

• Medlem
  • International user
  • 2010-03-16 23:07

Klart dom lagar dom, men dom lagas inte av TRE och inte av ANOVO, dom skickas således någon annan stans och blir "refurbished" dvs innanmätet är lagat och det yttre är nytt.

Annars borde det ligga ett berg nånstans i världen av massor trasiga iPhones. Kanske följa regnbågen?

• Medlem
  • International user
  • 2010-03-17 07:02
Ursprungligen av Cokey:

Klart dom lagar dom, men dom lagas inte av TRE och inte av ANOVO, dom skickas således någon annan stans och blir "refurbished" dvs innanmätet är lagat och det yttre är nytt.

Annars borde det ligga ett berg nånstans i världen av massor trasiga iPhones. Kanske följa regnbågen?

Ja, men dem lagar inte "din" utan man får en refurb eller ny.

• Medlem
  • International user
  • 2010-03-17 10:46
Ursprungligen av zappee:

Ja, men dem lagar inte "din" utan man får en refurb eller ny.

Jaja men det framgick väl ändå i det jag skrev..

Jag har själv fått en "ny" så jag vet. Jobbar även i branchen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-17 07:17

Jo, de lagar "din", men ger den till någon annan, medan den du får är någon annans trasiga telefon som de lagat och återställt till "nyskick".. om inte just "din" har något fel som inte lönar sig att laga.

• Medlem
  • International user
  • 2010-03-17 07:37
Ursprungligen av ridax:

Jo, de lagar "din", men ger den till någon annan, medan den du får är någon annans trasiga telefon som de lagat och återställt till "nyskick".. om inte just "din" har något fel som inte lönar sig att laga.

Det jag sa...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-18 19:47
Ursprungligen av zappee:

Det jag sa...

Jasså, var då??? O:-) Tyckte precis du skrev att de inte lagar "din"... Vad du egentligen menade var att du inte får tillbaka "din"...

• Medlem
  • International user
  • 2010-03-18 19:50
Ursprungligen av ridax:

Jasså, var då??? O:-) Tyckte precis du skrev att de inte lagar "din"... Vad du egentligen menade var att du inte får tillbaka "din"...

Jag menar att de lagar din telefon, men det är inte just du som får tillbaka den utan någon annan.

Annars hade det tagit för långt tid.

Liknande har hänt:

Köpte julen 2006 en iPod Classic 60 GB på ONOFF.
Fick under 2007 problem med den och fick den gratis utbytt mot 80 GB i samma serie.
Fick under 2008 problem med den och fick den gratis utbytt mot 80 GB, då i aluminium.
Fick under 2009 problem med den och fick den gratis utbytt mot 120 GB aluminium.

Jag älskar ONOFFs garanti-avtal!

1
Bevaka tråden