Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa begagnad domän

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-18 17:00

Jag skall för första gången i mitt liv köpa en domän. Den är dessutom "begagnad". Alltså någon har redan köpt den och jag skall köpa den av honom.

Vad skall jag tänka på? Vill inte risker att bli blåst osv..

Jag tror att du kan hitta information på iis hemsida. Det står det säkert om byte av ägare till en domän.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-18 17:26

Tack för tipset. Så här verkar det gå till: Så byter du registrar | .SE

Känns bara lite luddigt.. lätt att bli blåst? Hur vet jag att auktoriseringskoder osv kommer från "rätt ställe"? Hur vet jag vad kostnaden för domänen / år är osv... Är som sagt ny på det här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-18 17:30
Ursprungligen av Hallon:

Tack för tipset. Så här verkar det gå till: Så byter du registrar | .SE

Känns bara lite luddigt.. lätt att bli blåst? Hur vet jag att auktoriseringskoder osv kommer från "rätt ställe"? Hur vet jag vad kostnaden för domänen / år är osv... Är som sagt ny på det här

Kostnaden för en domän är typ 99 kr om året, så det är nog inget att oroa sig för. Om inte köpet gäller att du övertar kundens konto med bindningstid hos "Rip-you-off-Isp AB".

Risken är väl samma som med all internethandel, om du skulle betala i förväg och sedan inte "får varan". I detta fall skulle det röra sig om att säljaren inte lämnar ifrån sig kontrollen över domännamnet.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-18 17:36
Ursprungligen av snigel1:

Kostnaden för en domän är typ 99 kr om året, så det är nog inget att oroa sig för. Om inte köpet gäller att du övertar kundens konto med bindningstid hos "Rip-you-off-Isp AB".

Risken är väl samma som med all internethandel, om du skulle betala i förväg och sedan inte "får varan". I detta fall skulle det röra sig om att säljaren inte lämnar ifrån sig kontrollen över domännamnet.

A, precis - det är lite det jag oroar mig för - att det finns nått dyrt konto som gömmer sig i köpet.. Kan man kolla upp det på nått vis?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-18 17:53

Vem köper du den av/via - är det via någon tjänst typ domainwatch? eller är det direkt av privatperson/företag?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-18 18:09
Ursprungligen av Tangen:

Vem köper du den av/via - är det via någon tjänst typ domainwatch? eller är det direkt av privatperson/företag?

Jag köper den direkt av ett företag (litet företag som består av en person).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-18 18:10

Enklast är väl bara att skriva ett avtal, eller att han fakturerar dig på 10 dagar?
Det tar typ några dagar innan registreringen är gjord.

Jag har köpt bara via andra (tex Domainwatch) sen har jag överlåtit några domäner på kunder.

/Tangen

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-19 12:14

Tack för alla tips. Han skall höra av sig idag. Får se vad han säger.

1
Bevaka tråden