Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem får vara en idiot?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Så var det dags. Återigen visar Kainen sin rätta sida. Jag kan förstå att man vill rensa trådar, men att samtidigt välja parti och hetsa på en infekterad diskussion känns inte som ett vinnande drag.

Det framstår som uppenbart att det inte är okej att ha en åsikt om en viss grupp människor på 99.se. Jag anser fortfarnade inte att mitt språk var ovårdat eller agressivt när jag formulerade att jag tyckte att folk som köper/tänker köpa Ipad är idioter. Precis som jag tycker att många andra människor är idioter.

Sist jag kollade forum-reglerna stog det inget om att det inte är okej att yttra sina åsikter om människogrupper, och jag vågar påstå att Kainen inte hade yppat följande om det handlat om att PC-användare varit idioter:
"Det är INTE ok att kalla folk för idioter eller annat otrevligt här på 99.se"

Det handlar i mina ögon helt enkelt om vilket sorts människogrupp det handlar om. För att kalla folk för idioter kan knappast vara otillåtet, särskilt inte när man ser de resultat man får upp vid en enkel sökning.

Det är inte första gången som Kainen gör ett övertramp. Han är hetsig på att låsa diskussioner, radera inlägg till höger och vänster på det sätt som passar honom. Helt klart en av de mindre sympatiska och hänsynsfulla moderatorerna på 99.se

Nog om detta...

Ett sidospår till det hela är en eloge jag måste utfärda till Adrian. Han är en god moderator som de flesta moderatorer borde ha som förebild. Istället för att gå in och hetskt radera till höger och vänster och ta parti så kan han konsten att argumentera och diskutera, även om vi båda tänker väldigt olika om många saker. Adrian är precis som en bra fotbolls-domare. Han finns på planen, men hamnar aldrig i focus på samma sätt som spelet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-17 19:23

Det kanske är idiotiskt att generalisera en hel grupp med människor efter vad de väljer att spendera pengar på?

Ursprungligen av ibish:

Det kanske är idiotiskt att generalisera en hel grupp med människor efter vad de väljer att spendera pengar på?

På samma sätt som det är idiotiskt att klassa ett företag som idioter för att någon produkt felar?
http://www.99.se/1854214-post8.html

Det jag vill komma fram till är att kainen inte handlar konsekvent.

Ursprungligen av PeeMaN:

På samma sätt som det är idiotiskt att klassa ett företag som idioter för att någon produkt felar?
http://www.99.se/1854214-post8.html

Det jag vill komma fram till är att kainen inte handlar konsekvent.

Gött att man blir använd som ett slagträ i debatten.

Är det nån som är sugen på att bli kallad idiot? Jag är änna på det humöret

Tycker själv det är skillnad på att kalla ett företag för idioter eller oss här...
men men, Jag skall bättra mig och enbart påstå att Microsoft säkert int eÄR idioter, men deras beteende är idiotiskt...

Ursprungligen av Goflorp:

Tycker själv det är skillnad på att kalla ett företag för idioter eller oss här...
men men, Jag skall bättra mig och enbart påstå att Microsoft säkert int eÄR idioter, men deras beteende är idiotiskt...

Jag borde ta illa upp när jag blir kallad för idiot för att jag SKA köpa en iPad så fort jag får möjligheten, men jag skiter fullständigt i hur någon kan vara så korkad och göra en sån idiotisk generalisering.

Sedan tycker jag det är fel att kalla Microsoft som helhet för idioter, det finns faktiskt en grupp som är Mac själar, inte bara att de jobbar exklusivt med M$ Mac produkter utan att de är enbart Mac-användare! Resten av M$ är som sagt...

LCR

Jag vill mest säga att moderatorerna fungerar ganska olika här, men så är alla också olika personligheter.

Själv uppskattar jag både Adrian och Jesper enormt mycket, tack för ert fina jobb!

Ursprungligen av PeeMaN:

Ett sidospår till det hela är en eloge jag måste utfärda till Adrian. Han är en god moderator som de flesta moderatorer borde ha som förebild. Istället för att gå in och hetskt radera till höger och vänster och ta parti så kan han konsten att argumentera och diskutera, även om vi båda tänker väldigt olika om många saker. Adrian är precis som en bra fotbolls-domare. Han finns på planen, men hamnar aldrig i focus på samma sätt som spelet.

Tackar, det var kul att höra det trots att vi ofta har så olika åsikter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-17 20:06

Samtidigt som det är rätt naturligt att Microsoft blir styvmoderligt behandlat (milt sagt) på ett mac-forum så håller jag i princip med PeeMaN: jag tror att det är sådan särbehandling som banar väg för trångsynt "mac-fanboyism". Till exempel är det klart att skämt om MS faller i bättre jord än skämt om  men på längre sikt kan nog "riktiga" åsikter också färgas av dessa skämt.

Edit: inser att det var något off-topic... ursäkta.

Edit 2: håller med det där du sa om Adrian förresten.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-17 20:10

PeeMan, den diskussionen hörde inte hemma i den tråden. Helt fel del av forumet. Därför hänvisade jag till PM eller en tråd i Feedback.

Sedan om du läser reglerna så står det klart och tydligt:
# Var trevlig och respektera andras åsikter. Det är i princip omöjligt att vinna en diskussion i ett forum, inse att många andra inte tycker som du.
# Det är inte tillåtet att varken skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande.

Att kalla någon/några för idioter tycker jag inte är varken trevligt eller att respektera andras åsikter.
Så på vilket sätt har jag gjort ett övertramp och varför tar du då det inte i PM med mig?

Edit: De enda inläggen jag raderade va de om man fick kalla folk för idiot eller inte. De inläggen hörde inte hemma i den tråden. Alla andra inlägg med åsikter mm är kvar.

# Var trevlig och respektera andras åsikter.

Fast ovanstående punkt överträds ganska rejält i "Kommer du att köpa en iPad"-tråden, av båda "sidor", utan modererande.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-17 20:18
Ursprungligen av Capeman:

# Var trevlig och respektera andras åsikter.

Fast ovanstående punkt missbrukas ganska rejält i "Kommer du att köpa en iPad"-tråden, av båda "sidor", utan modererande.

Jo det är en svår balans mellan vad man skall moderera och inte, men att kalla någon för idiot skulle jag defenitivit säga är att bryta mot reglerna.

Sen säger jag det vi brukar säga, om någon upptäcker någonting som de inte tycker är ok så uppskattar vi om man anmäler inlägget med rapportera knappen. Vi (Moderatorer och Admins) kan inte läsa igenom varenda inlägg som skrivs i forumet.
Och när man väl tycker att någonting är på gränsen så friar jag hellre än fäller.

Ursprungligen av kainen:

Vi (Moderatorer och Admins) kan inte läsa igenom varenda inlägg som skrivs i forumet.

Sant, men tråden jag refererade till skapades av en moderator och sex olika moderatorer har skrivit i den, så...

Ursprungligen av Capeman:

Sant, men tråden jag refererade till skapades av en moderator och sex olika moderatorer har skrivit i den, så...

..och jag och Schelin som var de som rök ihop där har båda talat ut och rökat på en stor jävla fredspipa så det är ingen som helst fara.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-17 20:31
Ursprungligen av Goflorp:

..och jag och Schelin som var de som rök ihop där har båda talat ut och rökat på en stor jävla fredspipa så det är ingen som helst fara.

Ja jag läste inläggen och skulle göra en liten tillsägelse men sedan såg jag att ni satt där och rökte fredspipa så det fick vara

Jag tycker inte att det är ok att kalla folk för idioter och andra tillmälen oavsett om du hävdar att "det är normal samtalston för mig" (inget exakt citat). Det är kanske normal samtalston för vissa men det är inte normal samtalston här och då får du lov att anpassa dig.

I allt modererande finns ett mått av subjektivitet och det är lätt att ett forum drar iväg åt fel håll men jag anser att moderatorerna här på det stora taget gör ett bra städjobb.

Faktisk är livet så underligt att man ibland kanske ryker ihop om ngt, för att sedan bli vänner.

IRL så hände det sig att två hetsiga tonåringar uppvaktade samma flicka, på pubertalt tonårsvis fanns det bara ett sätt lösa detta; smäll på käften. Så jag och han-den-andre slog varandra så blodet skvatt. Ingen vann och tjejen tyckte vi var så pinsamma att hon stack med ngn Tobias eller så...
Än idag sitter en 46-åring och en 43-åring och garvar ihop, dricker Whisky ibland och härmar henne ...

Så, vänner, välj era ovänner med omsorg - de kan förvandlas till vänner innan du vet ordet av...

Jag tycker, även om det nu inte har med just denna tråd att göra (eller jo, kanske ändå), att det är intressant att iPad har skapat så stor kontrovers på detta forum, ännu mer så än vad jag minns att iPhone gjorde. Vilka fula yttringar som kan röras upp av ett dött konsumtionsobjekt! Ungefär samma sorts yttringar som skulle komma fram om vi diskuterade politik...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-18 07:23

Hmmm... mitt inlägg har tydligen försvunnit, skrev det igårkväll.

Men själv ser jag TS efter senaste idiotutspelet som en osnyten naiv snorunge som inte blivit torr bakom öronen än.
För att kalla folk man inte känner och inte träffat för idioter är så juvenalt och ligger snarast i klass med när man gick i skolan och kallade folk för diverse obsceniteter mest för att få en reaktion eller bara helt enkelt försöka vara värre än den andre, det är inte ett acceptabelt beteende i en vuxen värld.

Sen tar jag faktiskt lite illa upp när någon som jag aldrig träffat börjar kalla mig idiot bara för att jag lever ett annat liv med andra behov och resurser än den som säger det.
Fast jag köper å andra sidan lite dyrare kläder också då jag med årens erfarenhet har lärt mig att kvalité och passform gärna får kosta lite mer.

Så snyt dig och skärp till dig.

@Moderatorerna: Tycker ni gör ett toppenjobb på det här forumet!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-18 16:34
Ursprungligen av Trineo:

...
För att kalla folk man inte känner och inte träffat för idioter är så juvenalt och ligger snarast i klass med när man gick i skolan och kallade folk för diverse obsceniteter mest för att få en reaktion eller bara helt enkelt försöka vara värre än den andre, det är inte ett acceptabelt beteende i en vuxen värld.
...

Personligen tycker jag inte det är acceptabelt i barn och ungdomars värld heller. Att barnen inte har blivit uppfostrade av sina föräldrar på ett vettigt sätt så att det förekommer detta "skitsnack" bland dom är hemskt, dessutom har det gått långt ner i åldrarna nu.

  • Medlem
  • 2010-02-18 08:05
Ursprungligen av PeeMaN:

Så var det dags. Återigen visar Kainen sin rätta sida.

Och det är vi tacksamma för. Kainen, liksom alla andra inkl undertecknad, må göra klavertramp ibland, men det här var absolut inget sådant.

Om trådar spårar ur eller enstaka inlägg går över gränsen: anmäl. Vi hinner som sagt inte läsa allt, och ibland är problemen, som Kainen säger, självreglerande, då behöver man inte gå in och kladda i efterhand. Kainen gör precis rätt.

Personligen fattar jag inte hur moderatorer orkar läsa allt (som inte ligger inom deras eget intresseområde). Jag tycker ni gör ett bra jobb, även om jag fått en del PM från Jesper...

LCR

Som det mesta på forumet, så är även detta en bedömningsfråga från fall till fall.

Det går inte att säga:
"Nej, man får aldrig använda ordet idiot på forumet"

Och man kan inte heller säga:
"Ja, det är alltid ok att använda ordet idiot på forumet"

Om det är en sådan gränsdragning du är ute efter, PeeMaN, så kommer det aldrig att hända.

Det finns alltid gradskillnader. Man får bl.a titta lite på hur det ser ut runt omkring det aktuella (och eventuellt olämpliga) inlägget.

Det är skillnad på ett lättsamt inlägg som kallar Microsoft för idioter (även om detta balanserar på gränsen), och ett allvarligt inlägg som kallar en annan forummedlem för idiot.

Det är skillnad på ett enstaka inlägg, och ett långt sidospår som inte alls har med trådens ämne att göra.

kainen gjorde en bedömning. Jag håller med om den bedömningen.

Efter ett dygn borta från datorn:
Kainen:
Övertrampet du gjorde handlar egentligen inte om att gå in och ta bort de meddelanden som skrevs, utan ditt ställningstagande som eldar på konflikten. De två "regler" du citerar ur känns icke-relevanta i fallet. Särskilt den första, då folks åsikter bashas till höger och vänster i diverse trådar. Ska den följas hade man kunnat moderera bort ett gäng trådar. Jag hade köpt regel nummer två, om det hade varit så att jag pekat ut någon personligen. Men att få det som skrevs till ärekränkning eller stötande känns att dra det hela lite väl långt. Apropå ärekränkning och stötande kan ju Trineos personliga påhopp i den här tråden kännas som ett betydligt större övertramp, sett till de regler du hänvisar till.

En annan fråga jag lätt ställer mig är varför du moderarade bort vissa inlägg men inte andra. Det hade väl kanske varit på sin plats att ta bort både mitt ursprungliga inlägg och Adrians när du ändå var i farten, återigen lyser det igenom att du inte är konsekvent.

En annan sak som gör mig fundersam är kritiken jag får över att jag inte PMar dig. Jag får en anvisning att antingen skapa ett inlägg i feedback ELLER PMa dig. Jag ville ha andras syn på saken och valde därför att skapa ett inlägg. För att jag gör detta val KRITISERAR du mig och ifrågasätter att jag inte PMat dig.

Goflorp: Ditt inlägg var endast ett på måfå för att påvisa att handlandet inte är konsekvent. Du får gärna fortsätta kalla microsoft för idioter, jag är redo att hålla med om att de mesta de gör är uppåt väggarna fel, och att deras produkter i mångt och mycket är undermåliga

Jesper: Jag är inte ute efter en sånn gränsdragning. Även om det finns olika gränser, så är jag övertygad om att det inte hade varit samma diskussion eller moderering om det gällt något annat än den här Ipaden som Apple tänker släppa. Hade jag kallat alla som köper exempelvis Windows 7 eller en billig thai-kopia av Iphone för idioter hade nog "gradskillnaden" varit annorlunda.

Senast redigerat 2010-02-19 04:28

En aning OT för den här tråden, men jag vill ändå kommentera det...

Ursprungligen av PeeMaN:

...Ska den följas hade man kunnat moderera bort ett gäng trådar....

Väldigt många som har synpunkter på modereringen drar fram just detta:
Varför modererade ni den tråden, men inte den?

Och svaret i många lägen är:
För att vi inte har sett den andra tråden.

Vi kan inte läsa allt som skrivs här. Vi litar väldigt mycket på att medlemmarna ska göra oss uppmärksamma på dåliga trådar. Ser du en tråd som du tycker bör modereras, tryck på "Rapportera", och berätta vad du tycker. Då går det ut till alla moderatorer, och vi tar ställning till om den bör modereras eller ej

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

En aning OT för den här tråden, men jag vill ändå kommentera det...

Väldigt många som har synpunkter på modereringen drar fram just detta:
Varför modererade ni den tråden, men inte den?

Och svaret i många lägen är:
För att vi inte har sett den andra tråden.

Vi kan inte läsa allt som skrivs här. Vi litar väldigt mycket på att medlemmarna ska göra oss uppmärksamma på dåliga trådar. Ser du en tråd som du tycker bör modereras, tryck på "Rapportera", och berätta vad du tycker. Då går det ut till alla moderatorer, och vi tar ställning till om den bör modereras eller ej

Vi lever inte i en perfekt värld heller.
Man kan inte få fullständig, total millimeterrättvis jämt.

Moderatorerna strävar efter att vara så rättvisa det går, men de är inte mer människor.

Ställt i det ljuset tycker jag floskeln "Återigen visar Kainen sin rätta sida" är att insupa en ocean om jag anses ha tagit mig en skopa vattan över huvet när jag tyckte att MS var en bunte träskallar.

Kainen (Eller ngn annan med moderatorhatt på) har väl inga egna agendor som de sitter lik Dr Doom och ruvar på.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-19 12:02
Ursprungligen av PeeMaN:

Efter ett dygn borta från datorn:
Kainen:
Övertrampet du gjorde handlar egentligen inte om att gå in och ta bort de meddelanden som skrevs, utan ditt ställningstagande som eldar på konflikten. De två "regler" du citerar ur känns icke-relevanta i fallet. Särskilt den första, då folks åsikter bashas till höger och vänster i diverse trådar. Ska den följas hade man kunnat moderera bort ett gäng trådar. Jag hade köpt regel nummer två, om det hade varit så att jag pekat ut någon personligen. Men att få det som skrevs till ärekränkning eller stötande känns att dra det hela lite väl långt. Apropå ärekränkning och stötande kan ju Trineos personliga påhopp i den här tråden kännas som ett betydligt större övertramp, sett till de regler du hänvisar till.

En annan fråga jag lätt ställer mig är varför du moderarade bort vissa inlägg men inte andra. Det hade väl kanske varit på sin plats att ta bort både mitt ursprungliga inlägg och Adrians när du ändå var i farten, återigen lyser det igenom att du inte är konsekvent.

En annan sak som gör mig fundersam är kritiken jag får över att jag inte PMar dig. Jag får en anvisning att antingen skapa ett inlägg i feedback ELLER PMa dig. Jag ville ha andras syn på saken och valde därför att skapa ett inlägg. För att jag gör detta val KRITISERAR du mig och ifrågasätter att jag inte PMat dig.

Jag förstår inte vilket ställningstagande du menar? Det jag gjorde var att lyfta ur diskussionen ur en tråd där den inte hörde hemma. Jag valde inget parti. Jag bad alla partier att ta det någon annanstans.

Ärekränkning kanske är ett övertramp men för allas trevnad på forumet så är inte attityden i inläggen där du kallade en helt grupp för idiot inte ok.

Jag sparade Adrians inlägg och de inläggen innan eftersom jag tyckte att man kunde bryta diskussionen där och låta de tidigare inläggen vara kvar så att man förstog min motivering med raderade inlägg om man läste hela tråden. Jag kunde kanske ha raderat resterande inlägg också men jag gjorde bedömmningen att det var bättre att ha dessa kvar.

Jag kritiserade inte ditt val om att du inte PMade mig, jag frågade och du svarade med ett vettigt svar och det är helt ok. Svårare än så är det inte. Det var en enkel fråga.
Jag tror att du övertolkar min moderering med tanke på att min ton i inlägget i tråden efter jag modererat inte var speciellt trevlig. Men jag tycker att man efter en tillsägelse och antal år på forumet borde veta hur det fungerar här.

Jag hoppas att vi kan lämna detta bakom oss nu och att du kan respektera att vi vill försöka hålla en trevlig ton på forumet.

Trevlig helg!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-18 20:41
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag anser fortfarnade inte att mitt språk var ovårdat eller agressivt när jag formulerade att jag tyckte att folk som köper/tänker köpa Ipad är idioter. Precis som jag tycker att många andra människor är idioter.

!! Vad svarar man på det? Kram på dig PeeMaN, hoppas att du får en trevlig helg.

Ursprungligen av Eva:

!! Vad svarar man på det? Kram på dig PeeMaN, hoppas att du får en trevlig helg.

Kram på dig också Eva! Du verkar vara en trevlig prick

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-18 20:45

Eva, årets Gandhi!!

Yes!!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-18 21:11

Tack

Bevaka tråden