Eventuell dust på gång med Macforum

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Göteborg
  • 2010-02-15 20:57

Köpte dessa in-ear lurar hos Macforum i November månad:
WEBHALLEN.com [Nocs NS100B Extra Bass In-Ear Hörlurar - Svart]

En dag när jag skulle ta ut snäckan "gick den upp" på mitten och till följd av det gick signalkabeln (i luren så att säga) av. Jag ryckte på axlarna och tänkte att "det här är inga problem, de har bra service på Macforum. Ack så fel jag har.

När jag kommer dit blir jag först vänligt bemött. Jag förklarar vad som hänt och killen kollar på luren och säger att "ja, så ska det ju inte hända".Han matar in mina uppgifter och får fram köpet och så vidare. Sen hummar han lite, ber mig vänta och sticker iväg ut i kontorslandskapet. När han kommer tillbaka säger han med en OTROLIGT osäker stämma: "Jo, det är såhär. Att den här skadan räknas som abuse". Jag förstår direkt att hans häftiga engelska abuse innebär att de anser att jag haft sönder den, och att min garanti därmed inte ska täcka skadan. Jag frågar vem det är som anser det och han hänvisar till "hon som är kontaktperson för den här produkten".

Jag bankar näven i bordet och ber att få prata med henne, och han verkar nästan glad att han slipper konflikten och hämtar henne direkt. När hon dyker upp ber jag henne att förklara vadfan som menas. Hon menar på att jag tagit i för hårt/inte fått med hela luren när jag tagit ut den ur örat. Jag förklarar för henne att det finns fysiska gränser för hur lång in man kan komma med fingrarna i öronen. Hon kontrar med att de inte fått in några andra lurar med samma fel (vilket inte säger ett skit då man inte vet vilken kvantitet de sålt av), och jag svarar med att det är uppenbart att det är fabrikationsfel (typ dålig limning eller något).

Hur som helst så slutar det hela med att hon säger att det enda de kan göra är att skicka hörlurarna till sin distributör och "höra vad de säger", och att detta kommer ta ca 1-2veckor. Där är vi nu!

Eftersom jag har min oerhört livliga fantasi vågar jag drömma om att distributören kommer att ha ungefär samma inställning som Macforum. Eftersom jag lagt typ 500spänn på ett par lurar som knappt hållit tre månader har jag inga planer på att köpa nya. Det här faller enligt min mening under garanti. Så frågan är, hur gör jag när de hör av sig om två veckor och försöker bli av med mig?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-15 21:04

Dåligt, jag förstår om du blir arg och frustrerad. Jag tror att företagen förlorar på att bete sig så här, du (och andra som läser detta) lär ju inte vilja handla där mer.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2010-02-15 21:10
Ursprungligen av Eva:

Dåligt, jag förstår om du blir arg och frustrerad. Jag tror att företagen förlorar på att bete sig så här, du (och andra som läser detta) lär ju inte vilja handla där mer.

Det är nästan det som stör mig mest. Hela vår familj har handlat Macar och tillbehör från Macforum sedan de öppnade sin butik uppe på föreningsgatan. Då var det inga problem med service, för betydligt dyrare produkter. Nu börjar de jävlas för ett par hörlurar. Hade det varit ett "vanligt" elektronikvaruhus hade de ryckt på axlarna, slängt fram ett par nya och fortsatt med sin dag.

Även jag har köpt ett par hörlurar av märket NOCS hos Macforum, och även de gick sönder. Mina var av modell NS200B. Jag kom in med dessa som jag köpte ungefär vid samma tidpunkt som du, men mina gick sönder efter cirka ett halvår. När jag kom in med mina fick jag reda på att de inte längre tar in hörlurar av modellen NOCS just för deras dåliga kvalité. Jag fick då ett par Apple in-ear som i rent pris är dyrare än NOCS.

Det känns otroligt synd att höra att de gått från den här vänliga, serviceinriktade inställningen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-15 22:32

Har hört många liknande fall av just Nocs-lurar som pajar. Tror du hittar en del om du söker.

Sök lite på konsumentköplagen, har för mig att säljaren ska bevisa att det inte är fabrikationsfel eller liknande, om något händer under de första sex månaderna. Konsumentköplagen

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2010-02-18 16:23

Tack för svaret akerstrom. Så om de säger "tyvärr, vi tänker inte fixa det". Så säger jag att jag vill häva köpet helt enkelt?

Ursprungligen av PeeMaN:

Tack för svaret akerstrom. Så om de säger "tyvärr, vi tänker inte fixa det". Så säger jag att jag vill häva köpet helt enkelt?

Nja, häva köpet kan du nog inte. Inte med den lagen som stöd iallafall. Lagen ger dig rätt att reklamera varan och hävda att det är ett ursprungligt fel, och under de sex första månaderna är det upp till säljaren att bevisa att det inte är ett ursprungligt fel.

Ursprungligen av PeeMaN:

De har tre försök på sig att åtgärda problemet, säger de direkt nej skulle jag säga att du kan häva köpet.

Faktum är att jag gjort motsvarande vid ett bilköp, köpte en ny bil som efter någon månad fick problem. Lämnade in den tre gånger till verkstaden utan att de kunde lösa problemet så jag mailade säljaren och sa att jag hävde köpet. De tog tillbaka bilen bums och gav mig en helt ny

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-19 14:32
Ursprungligen av akerstrom:

De har tre försök på sig att åtgärda problemet, säger de direkt nej skulle jag säga att du kan häva köpet.

Faktum är att jag gjort motsvarande vid ett bilköp, köpte en ny bil som efter någon månad fick problem. Lämnade in den tre gånger till verkstaden utan att de kunde lösa problemet så jag mailade säljaren och sa att jag hävde köpet. De tog tillbaka bilen bums och gav mig en helt ny

Fast skillnaden är ju att Macforum åberopar "abuse". Som om du hade hällt spolarvätska istället för olja i motorn och efter haveri ville häva köpet.

PeeMan: Ifall de säger så så ska du nog ta kontakt med din konsument-vägledare alternativt vända dig till tillverkaren. Men din reklamations-rätt gäller mot stället där du köpt varan och det är dit du ska vända dig först.

Jag har sett det här genom mitt jobb några gånger.
Det jag sett tendens på är att detta skett i samband med att personerna i fråga kan ha haft spelaren i fickan eller liknande och på så sätt böjt den vilket lossat på pluggen och sedan att dödsstöten som fått pluggen att lossna skett när du drar ut den, även om du drar den rätt ut.

Detta handlar inget om att MacForum försöker jävlas med dig eller så.. De måste ju följa reglerna från Apple och andra tillverkare, för att de ska ju inte behöva stå för en kostnad när en produkt är felaktig ingen säljande verksamhet går ju runt om man gör det på det sättet..

Det handlar ju om hur saker och ting går sönder, så att en person får utbytta hörlurar men inte du behöver tyvärr inte betyda något.

Jag hoppas dock att det löser sig för dig och att det inte är fallet som jag beskrev ovan ändå så klart..

Lycka till!

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2010-02-18 21:29
Ursprungligen av InPezonator:

Jag har sett det här genom mitt jobb några gånger.
Det jag sett tendens på är att detta skett i samband med att personerna i fråga kan ha haft spelaren i fickan eller liknande och på så sätt böjt den vilket lossat på pluggen och sedan att dödsstöten som fått pluggen att lossna skett när du drar ut den, även om du drar den rätt ut.

Detta handlar inget om att MacForum försöker jävlas med dig eller så.. De måste ju följa reglerna från Apple och andra tillverkare, för att de ska ju inte behöva stå för en kostnad när en produkt är felaktig ingen säljande verksamhet går ju runt om man gör det på det sättet..

Det handlar ju om hur saker och ting går sönder, så att en person får utbytta hörlurar men inte du behöver tyvärr inte betyda något.

Jag hoppas dock att det löser sig för dig och att det inte är fallet som jag beskrev ovan ändå så klart..

Lycka till!

Tror inte du läst hela inlägget? det är inte stereopluggen som blivit kaiko, utan själva luren.

Aj aj, sorry för felläsningen där.. Det borde finnas något lås på datorn så man pillar bli när man behöver helgen lite för mycket...
Då är det ju inget att snacka om, det här ärendet kammar du hem rätten för utan tvivel..

Hade Macforum vart lite smidiga så hade dom tagit in dom, sagt att dom ska försöka få nya från leverantören av dessa och sedan tagit saken med leverantören. Precis som man gör med alla tredjepartsprodukter.
Om sedan leverantören nekar ett byte av dom så tar du saken vidare med din konsumentvägledare och hör vad h*n säger.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-19 11:36

Vad säger ni med erfarenhet från baksidan av disken? Kan man inte säga så här till leverantören: om ni inte godkänner "reklamation" (eller motsvarande princip, dvs. att alla går skadeslösa såväl ÅF som slutkund) så slutar vi sälja era produkter? Det är ju ingen brist på tillverkare av lurar precis.

Det är en knivig situation, här ska Macforum bevisa att skadan uppkommit på grund av abuse. Det är inte kunden som ska bevisa att materialet i produkten inte var tillräckligt kraftigt för att klara normal användning.
Ser man inga skador annat än att de fallit isär låter det omöjligt för Macforum att hävda abuse.

Nu jobbar jag inte mot konsument, men hos oss anstränger vi oss för att kunden ska vara nöjd och vi skulle aldrig bråka om några småsummor. Kommer samma kund in 5 gånger på raken med ett par lurar som är trasiga och vi vet att den sorten håller bra kvalitet så får han nog lång näsa. Men som sagt, att riskera sitt rykte för 500 spänn är ren idioti. Inte ens för 5000 kan man som näringsidkare riskera sitt förtroende om det inte rör sig om alldeles uppenbart handhavandefel.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2010-02-19 19:46

Ringde idag och pratade med Macforum. Fick reda på att det inte var några problem. Lurarna gjordes inte längre, så därför fick jag köpa nya lurar för samma belopp, fick dock lägga till 250:- för att inte få något sämre. Trots lite gnäll från början är jag mycket nöjd.
Cudos till Macforum!

1
Bevaka tråden