Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows Phone 7

Tråden skapades och har fått 134 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-04-04 16:38

Jamen jag talar om _operativet_ inte att man kan köpa till program till sin telefon (som förövrigt Apple var lååååångt ifrån först med).

Ibland känns det som folk totalt tappat greppet när det gäller Apples produkter.

Apple var inte först med någonting tekniskt i iPhonen, det som de var först med var att få de olika tekniska delarna att passa ihop och fungera så man klarade av att använda skiten utan att vara ingenjören som designat produkten. Men bara för att den kombon man gjorde då, och har levt vidare på sen dess, var bra så innebär det inte att man inte kan "hitta på nått nytt" som faktiskt är bättre.

Dessutom, med tanke på hur mycket hårdvaran har utvecklats de senaste 5 åren är det otroligt att så lite har hänt i Apples GUI. På skrivbordssidan har man ju fläskat på med grafiskt lull-lull så det räcker och blir över, men på iOS-fronten, nada. Nu är det inte så att man _måste_ ha allsköns "bells and whistles" bara för att man kan, men den, trots allt ganska dåliga, skrivbords-metaforen som iOS har idag är långt ifrån vad man kan kalla optimal.

När iPhonen släpptes var mycket av det som många idag anser vara "nätet" (fejjan, twitter, osv) bara i sin linda och hade rätt lågt genomslag och följaktligen hade inte Apples produkt stöd för någon av dessa "nyheter". Heck, iPhoneOS 1 och 2 var bra jäkla usla som jag minns det, med synnerligen begränsad funktionalitet, men iPhonen var ju snygg så alla ville ha den ändå.
Att man idag gör produkter som fokuserar på den sociala webben är ju inte märkligt, men Apple är kvar på samma ställe som det var 2007, och integrationen med den sociala webben är minst sagt pinsam. Twitter-funktionaliteten är som att sminka en gris, funkar, men grisen lyser igenom. Visst kan man ha appar som fixar det, men Apples begränsningar gör ju att det aldrig kan bil så integrerat som i ett OS med funktionaliteten inbyggd.

Att Apple sen saknar stöd för såna saker som SharePoint vilket ju är ryggraden i många större organisationer lägger ytterligare lök på laxen. Det ryktas att det är en iPad-konkurrent på väg från Nokia som då skulle köra Mango eller WP8. Det kan bli en mycket större konkurrent på företagssidan än vad kanske Apple inser. Vi har _mängder_ med iPaddar på universitetet, men det enda man hör är "om vi ändå kunde använda dem för att verkligen jobba med våra dokument". Alla köper in iPads under täckmanteln "det kommer snart gå att göra riktigt jobb på dem", men i själva verket vill folk bara ha för det är fräckt. När man kollar vad folk verkligen har på sina iPads så är det mest spel ändå, och några program de testat om de kan jobba med.

Jag läste senast idag om en kille som pratat med en Apple-tekniker på WWDC förra året och beklagat Xserverns död och att Apple nu tappar en bra fot in i företagsvärlden. Apple-killen replikerade att det inte _behövde_ den vägen in längre eftersom de kommer in från andra hållet, på chefsidan, där alla vill ha iPaddar. Japp, så är det just nu, men å andra sidan kan det ändras väldigt snabbt. Vi på LU minns det som igår när universitetet gick från 90% mac till 9%, max, när Apple hårdnackat gick sin egen väg och andra, mer rörliga företag löste problemen utan knot (det var MS den gången, något man har svårt att förstå). Idag är Apple nästan tillbaka på samma ruta; vi vet bäst, take it or leave it.
Men, när företaget skall välja mellan SharePoint eller iCloud så tror jag nog att valet är rätt lätt... på alla nivåer...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-04 17:32
Ursprungligen av bollman:

Jamen jag talar om _operativet_ inte att man kan köpa till program till sin telefon (som förövrigt Apple var lååååångt ifrån först med).

Ibland känns det som folk totalt tappat greppet när det gäller Apples produkter.

Apple var inte först med någonting tekniskt i iPhonen, det som de var först med var att få de olika tekniska delarna att passa ihop och fungera så man klarade av att använda skiten utan att vara ingenjören som designat produkten. Men bara för att den kombon man gjorde då, och har levt vidare på sen dess, var bra så innebär det inte att man inte kan "hitta på nått nytt" som faktiskt är bättre.

Dessutom, med tanke på hur mycket hårdvaran har utvecklats de senaste 5 åren är det otroligt att så lite har hänt i Apples GUI. På skrivbordssidan har man ju fläskat på med grafiskt lull-lull så det räcker och blir över, men på iOS-fronten, nada. Nu är det inte så att man _måste_ ha allsköns "bells and whistles" bara för att man kan, men den, trots allt ganska dåliga, skrivbords-metaforen som iOS har idag är långt ifrån vad man kan kalla optimal.

När iPhonen släpptes var mycket av det som många idag anser vara "nätet" (fejjan, twitter, osv) bara i sin linda och hade rätt lågt genomslag och följaktligen hade inte Apples produkt stöd för någon av dessa "nyheter". Heck, iPhoneOS 1 och 2 var bra jäkla usla som jag minns det, med synnerligen begränsad funktionalitet, men iPhonen var ju snygg så alla ville ha den ändå.
Att man idag gör produkter som fokuserar på den sociala webben är ju inte märkligt, men Apple är kvar på samma ställe som det var 2007, och integrationen med den sociala webben är minst sagt pinsam. Twitter-funktionaliteten är som att sminka en gris, funkar, men grisen lyser igenom. Visst kan man ha appar som fixar det, men Apples begränsningar gör ju att det aldrig kan bil så integrerat som i ett OS med funktionaliteten inbyggd.

Att Apple sen saknar stöd för såna saker som SharePoint vilket ju är ryggraden i många större organisationer lägger ytterligare lök på laxen. Det ryktas att det är en iPad-konkurrent på väg från Nokia som då skulle köra Mango eller WP8. Det kan bli en mycket större konkurrent på företagssidan än vad kanske Apple inser. Vi har _mängder_ med iPaddar på universitetet, men det enda man hör är "om vi ändå kunde använda dem för att verkligen jobba med våra dokument". Alla köper in iPads under täckmanteln "det kommer snart gå att göra riktigt jobb på dem", men i själva verket vill folk bara ha för det är fräckt. När man kollar vad folk verkligen har på sina iPads så är det mest spel ändå, och några program de testat om de kan jobba med.

Jag läste senast idag om en kille som pratat med en Apple-tekniker på WWDC förra året och beklagat Xserverns död och att Apple nu tappar en bra fot in i företagsvärlden. Apple-killen replikerade att det inte _behövde_ den vägen in längre eftersom de kommer in från andra hållet, på chefsidan, där alla vill ha iPaddar. Japp, så är det just nu, men å andra sidan kan det ändras väldigt snabbt. Vi på LU minns det som igår när universitetet gick från 90% mac till 9%, max, när Apple hårdnackat gick sin egen väg och andra, mer rörliga företag löste problemen utan knot (det var MS den gången, något man har svårt att förstå). Idag är Apple nästan tillbaka på samma ruta; vi vet bäst, take it or leave it.
Men, när företaget skall välja mellan SharePoint eller iCloud så tror jag nog att valet är rätt lätt... på alla nivåer...

Jag undrade vem det är som har tappat greppet, du börjar bli rent av rabiat i dina inlägg...

Apple var först med att göra saker användabara, t.ex. smartphones. Hur bra var dessa innan iPhone?

Nej, iOS 1 och 2 var inte usla. Det enda som begränsar iPhonen är apparna till den...

Definiera saknar stöd? Finns mängder med SharePoint-appar, om ni SharePoint skulle vara någon måttstock på något...
Vet inte riktigt vad det är för jämförelse du göra mellan två helt olika produkter, SP och iCloud.
SharePoint är inte det bästa som finns, orsaken till att det är stort är för att det går att tjäna pengar på det.

Vad är det för "riktiga" jobb som du inte kan göra?

Faktum kvarstår, MS fortsätter att tappa marknadsandelar på smartphonesidan.

Det är förvisso sant att Microsoft gjort ett antal kvalificerade skitprodukter genom tiderna, men det är också sant att Microsofts produkter numera genomgående håller extremt hög klass. Det är bara att ta saker som Exchange, Windows Server, SharePoint, SQL Server, XBox, Office, Office, Windows 7, Visual Studio, Windows Phone osv. för att inse det.

När jag hör trogna Apple-användare prata om Microsoft så slås jag ofta just av att de lever med en helt föråldrad uppfattning om Microsoft, utan att inse att Microsoft har jobbat stenhårt till och med att fixa genuina skitprodukter, som t.ex. Internet Explorer, så att det numera är en browser i absolut toppklass.

När det gäller just telefoner så vet vi ju alla att Micrsoft tappade greppet och att Apple har gjort en fenomenal, och välförtjänt, braksuccé, men det finns ju många som delar bollmans uppfattning, att iOS börjar kännas lite stagnerande, och att Windows Phone tvärtom är det som känns modernast och fräschast.

På ett rent personligt plan anser jag dessutom Windows Phone vara typ en miljon gånger snyggare och mer smakfullt än iOS. Det är förvisso en fråga om tycke och smak, men det räcker ju att läsa bara en bråkdel av WP-recensionerna så ser man ju att det är en ganska utbredd uppfattning.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-04 19:48

Nog för att MS har spottat upp sig på sistone men att säga att merparten av deras produkter håller EXTREMT hög klass är att ta i.
IE är fortfarande efter även om de gör vad de kan för att stoppa in de andra läsarnas funktioner.
Windows 7 är faktiskt riktigt bra, dock är 8an ett steg tillbaka. Om de tror att folk kommer sitta och klicka i Metro så har de fel.

Många av MS produkter är de facto-standard, inte för att de är bäst, utan för att MS är skickliga på att få ut dem.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-04 19:53

Uttrycket "En blind höna finner också ett korn" tänker jag på när det gäller Microsoft.
För hur kan man glömma Windows ME,Windows Vista som inte gjorde många glada.
Så det är inte konstigt att man är tveksam till Microsoft´s produkter och Windows 7 som vi använder på jobbet gör ingen glad.

Ursprungligen av lappen71:

Uttrycket "En blind höna finner också ett korn" tänker jag på när det gäller Microsoft.
För hur kan man glömma Windows ME,Windows Vista som inte gjorde många glada.
Så det är inte konstigt att man är tveksam till Microsoft´s produkter och Windows 7 som vi använder på jobbet gör ingen glad.

Det är ju precis det där jag menar: Windows Millenium (som var en skitprodukt) släpptes för 12 år sedan. Det har hänt en jävla massa sen dess. Det vore lika relevant att säga att Apple gör dåliga operativsystem, eftersom OS 9 var föråldrat.

Visst, Vista hade många brister, men också mycket bra, och Windows 7 är ju ett mycket bra operativ, även om de flesta av oss föredrar Mac OS.

Ordspråket "även solen har sina fläckar" kunde användas, sett till det nuvarande produktutbudet.

Jag har inget problem att hylla det som är bra, oavsett vem som gjort det. Windows Phone kan jag inte uttala mig om då jag inte testat det, men jag tycker det ser spännande ut. Kommer jag att ersätta iOS? Knappast. Har för mycket tid och pengar investerade i det och jag tycker det är ett bra mobilt operativsystem. Jag trivs med det.

För att fortsätta med hyllningen så har Microsoft några riktigt bra program. Office, fram för allt Word och Excel, är helt outstanding och marknadsledande av en orsak. PowerPoint har jag inte så mycket till övers för och Windows 7 var ju klart bättre än Vista, men inget jag skulle ha någon anledning att byta till, det känns fortfarande ljusår efter OS X. Internet Explorers rykte är så skadat hos mig att det skall krävas mycket för att jag skall snegla åt det hållet igen. Plus en Macversion förstås.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-04-04 23:56

Ojojoj, om vi skall dra upp alla vansinniga felsatsningar och skitprodukter... är folk här helt historielösa? Vi talar om Apple, ett företag som hade världen i sin hand och förlorade allt på grund av en produktportfölj som bestod av den renaste formen av skit och ledning som totalt missförstod allt. De överlevde mer eller mindre enkom på att det fanns hängivna galningar (som jag) som fortsatte köpa maccar blint trots att det var som att betala 3 gånger pengarna för förra seklets hårdvara... och så fick de ju lite allmosor av MS också
Visst det var på den tiden när Steve inte var med, men han är tyvärr inte med nu heller längre, och det behövs inte många missbedömningar innan Apple faller ihop igen, tro inget annat. Historien är full av "uppgång-och-fall".

Titta på vad Apple gör nu. De kastar ut all egen teknologi på infrastrukturfronten (xserve var ju bara början) på löpande band och hänvisar till att man skall använda iCloud som privatperson och Exchange som enterprise. Sure, men de kan ju inte få skiten att funka korrekt (hur många här blir av med bokningar på löpande band i iCal t.ex.?) så vad skall man göra? Sitta där och synka sin telefon med sin dator och njuta?

Nä, jag tror nog Apple får passa sig. Det var Apple som skapade persondatorn med GUI. Det tog 5 år, sen var Windows mil förbi och etablerad standard. Det kan hända precis samma sak igen, Apple skapar smartphonemarknaden men förlorar allt på grund av ovilja att anpassa sig och lite för långsam innovation.

Nu låter jag otroligt bitter här och det kan väl äga sin riktighet. Efter många år av hårt arbete med integration av maccar i enterprise så blir man trött och less, och ser väldigt klart på problemen. Jag har väl aldrig älskat en produkt så mycket som mina iPhones, och jag ser med sorg att Apple tappar försprånget. Tyvärr visar det sig gång på gång att det inte är bra för ett företag att bli för dominerande, det hämmar innovationen nått sanslöst. Det har förvånat mig i många år nu att ett så rikt företag som Apple kan nedlåta sig till att gång på gång släppa produkter med så mycket buggar i att man blir mörkrädd (ta _alla_ 10.X.0-versioner som ett mycket bra exempel!) och dessutom söla med att fixa buggarna.

Nä, Apple behöver snäppa upp sig, det är rätt klart, annars kan det gå illa.

Ursprungligen av bollman:

Sure, men de kan ju inte få skiten att funka korrekt (hur många här blir av med bokningar på löpande band i iCal t.ex.?) så vad skall man göra? Sitta där och synka sin telefon med sin dator och njuta?

På jobb startade vi facebookgruppen Måste ical vara sämst.
Så illa tyckte vi det var - nu sneglar vi på exchange.
/m

Jag har kört Windows Phone 7.5 = WP7.5 i ca 2 mån dagligen med min Nokia Lumia 800 och jag måste säga att jag är imponerad av både Microsoft’s Windows Phone 7.5 och Nokia för Lumia 800. Det har fungerat 100% felfritt.
MS har gjort bra ifrån sig med WP7.5 till den grad att jag använder min WP7.5 mer än min iPhone 4S och det är skrämmande!
Varför använder jag min WP7.5 mer än iPhone 4S fast jag har 700 program och spel till iphone medan jag kanske har 25 till WP7.5. Svaret är enkelt Gui är mycket smartare och enklare att använda i WP7.5 än i iPhone, där av använder jag WP7.5 istället.

Den enda anledningen till varför jag fortfarande har kvar iPhone är pga 5 saker. Bättre facebook app än WP dock vet jag inte hur det blir i WP8 som kommer nu i 29 oktober.
Iphones iOS funktionen ”Stör ej” är extremt användbart J
Twitter är också bättre än i WP
Jag kör Mac och ipad och sync är mycket bra i iPhone, iPad och mac.
Avsaknad av trådlöst sync mellan Outlook 2011 och WP7.5. Detta ska dock vara löst i WP7.8 och WP8.

Senast redigerat 2012-10-14 13:48

2007 var iPhone en revolution! Snacka om att visa vart skåpet ska stå

2012 är det betydligt jämnare. Nu är det väl mer upp till personligt tycke och smak om man föredrar Android, WP eller iOS. Själv fortsätter jag med iPhone 5 och har inga ambitioner att byta. Men nog ser WP intressant ut. Jag tycker att Apple tappat mycket på själva UI-sidan... läderimitationer till höger och vänster... iCloud ser hemskt ut, segt och jobbigt... iPhone har så mycket potential som Apple vägrar ta fasta på (toggle-funktion för 3G/Wifi/Bluetooth/NFC...).

Nog har Apple all anledning att vara vaksam på konkurrenterna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-14 17:52

Lumia 800 går väl inte att uppgradera till WP8? Det är ju där Apple har sin stora styrka, Androidlägret lider ju av samma problem som WP när det gäller släppandet av nya versioner.

Ursprungligen av kenjon:

Lumia 800 går väl inte att uppgradera till WP8? Det är ju där Apple har sin stora styrka, Androidlägret lider ju av samma problem som WP när det gäller släppandet av nya versioner.

Sant dock får vi många av funktionerna i uppdateringen WP 7.8 för Nokia Lumia 800

Jag är med dig Hunter78.

Sålde min iP4 i våras och köpte en LG Optimus 7 billigt på blocket då jag varit nyfiken på WP ett tag! Tänkte att va fan, det är ju skoj med lite ombyte innan nästa iPhone kommer, få upp suget lite igen. Jag blev omedelbart imponerad av flytet i gränssnittet, gick som smör på en 2 år gammal telefon!

Så hade Apple sin iOS6-event och blev lite besviken över att de inte vågar ändra/lägga till mer. Har trots allt kört iPhone sen 1st Gen, direktimport från USA. Det har inte hänt mycket sen dess. Men jag var ändå helt övertygad att jag skulle köpa nästa iPhone som kom.

Efter uppvisningen av iP5 så var jag sjukt taggad på den, den är ju oklanderlig i sin design och känsla! Ville dock inte köpa den över nätet, då jag har lite kontakter i de lokala butikerna. Så jag höll mig lite. Det skulle jag inte gjort. Efter att ha klämt och känt lite på kompisars iP5 med iOS 6, så känner jag att det faktiskt inte räcker längre!

Har tre Macar, en iPad, Apple TV och t.o.m en iPod Nano som klocka. Så tro mig, jag är "hardcore"!! Hela bekantskapskretsen ringer
just mig när de har problem med deras Apple-produkter.

Men nu har jag iallfall tingat en av de 50 första Lumia 920 som kommer till Sverige, med en Fatboy-laddare till... Ska bli jäkligt kul att se hur apputbudet blir, då det är just det som har varit den största omställningen från iPhone med dess rika utbud.

Kanske kan näst-nästa iPhone bli MIN nästa iPhone istället, ingen skulle bli gladare än jag, eller mina barn för den delen...

Tack för er tid!

Intressant iTorsten
Jag har en Nokia Lumia 800 och nu kommer också min Nokia Lumia 920. Varför WP 8?

Pga att det fungerar sjukt bra och sättet WP fungerar på är väldigt bra och snyggt. Jag är väldigt imponerad över MS Windows Phone. Jag är så nöjd att jag köper min andra WP en Nokia 920, på kort tid. Detta leder till att jag blir helt iPhone fri, fast jag är en Apple person.
Att jag har 700 program/spel har inte gjort min iphone bättre speciellt när jag använder mig av kanske 10-15 program. Resten är i princip "bra att ha ifall" man skulle behöva i framtiden.
Samtliga program jag behöver finns på WP och jag tror på att App utvecklingen kommer gå med rasande fart pga att det kommer bygga på samma grund som Windows 8. Det blir mycket lätt att konvertera program till Windows Phone 8 från Windows 8.

Bevaka tråden